Test: Skoda Roomster (2006)
Skoda ziet 't ruim
- Stéphan Vermeulen
- Eerste rijtest
Bij Skoda staat het vizier op uitbreiding van het modelgamma. Met handig gebruik van bestaande modules creëerde het merk de Roomster. Die is niet alleen bijzonder praktisch, maar beschikt ook over goede rij-eigenschappen. Volgens Skoda is het meer dan een compacte MPV; een ruimtewonder dat zelfs tegen de Renault Scénic aanschurkt.
We hebben lang op een vierde Skoda moeten wachten. De laatste keer dat het gamma werd uitgebreid, was in 2002, toen de Tsjechen op basis van de Volkswagen Passat de Superb introduceerden. Maar dat was afgezien van de verlengde wielbasis, duidelijk een Volkswagen met Skoda-looks. De Roomster is echter een uniek product binnen het VW-concern. Skoda heeft in de onderdelenschappen gegraaid alsof het een doos met legostenen betrof en zo ontstond de basis voor de Roomster, Skoda's nieuwkomer in het compacte MPV-segment. Het voorste deel van het onderstel stamt van de Fabia, de achterwielophanging komt weer van de nieuwe Octavia Combi. Dan is er nog het achterste gedeelte van de bodemplaat, die weer gebruik maakt van modules van de oude Octavia. Daar voegde Skoda nog nieuwe onderdelen aan toe, waardoor je best kun spreken van een interessante bouwmix. De wielbasis van de Roomster is met 2,62 meter zelfs nog langer dan die van de Octavia Combi. Achter heeft de auto bovendien een grotere spoorbreedte dan voor.
Uitstekende wegligging
Het is verbazingwekkend hoe hard de Roomster zich over de asfaltlinten in de Tsjechische heuvels rond Praag laat sturen. Je zou verwachten dat 'ie vanwege zijn koets een hoog zwaartepunt zou hebben. Maar dat blijkt niet het geval, hellen doet de koets nauwelijks, en bij elke bocht hebben we weer het gevoel dat het best harder had gekund. Natuurlijk koop je een dergelijke praktische auto niet voor dergelijk gooi- en smijtwerk, maar 't is een prettig idee dat de grenzen van de Roomster ver weg liggen. Een knappe prestatie van de Tsjechen die nog geen ervaring hadden met auto's met hoge koets. Hoewel de vering en demping tamelijk stug zijn, wordt de Roomster geen moment oncomfortabel. Ook wat betreft de besturing verrast Skoda's nieuwste model. Voor dit soort auto's werkt het redelijk direct en ook het gevoel dat het mechaniek aan de bestuurder doorgeeft, is voldoende.
Brede range
De range aan concurrenten die Skoda in het vizier heeft is breed. Bijna alles in het vage schemergebied tussen compacte en midi-MPV's wordt genoemd. En zo komt het dat zowel de Renault Modus en de Opel Meriva volgens de Tsjechen een geduchte tegenstander krijgen, als ook de Ford Focus C-Max en de Renault Scénic. Daar tussenin moeten we de Roomster dus plaatsen, al zien wij de Nissan Note als zijn grootste concurrent. Het betekent dat de Roomster heel wat praktisch nut te bieden heeft. Achterin staan drie stoelen die zich elk apart laten verschuiven, een verstelbare rugleuning hebben en er ook nog compleet zijn uit te halen. Alle stoelentrucs die de concurrentie biedt, heeft de Roomster eveneens.
Al bij onze eerste kennismaking met de Roomster, bij zijn eerste beursoptreden in maart van dit jaar, werd duidelijk dat we het niet moesten zoeken in de hoek van de tot personenauto's omgebouwde bestellers. Zoals de Citroën Berlingo, de Volkswagen Caddy en de Fiat Doblo, al doet zijn uiterlijk je wel denken aan dat type auto's. Daarvoor is de Roomster echter te verfijnd, zowel wat betreft de techniek als de aankleding. Het dashboard is opgetrokken uit behoorlijk zachte kunststoffen. Zit je achter het stuur, dan biedt de Roomster niet dat typische MPV-gevoel en dat komt doordat de voorruit relatief klein is en dichtbij staat. Skoda wilde een cockpitgevoel bewerkstelligen en dat is te zien aan de lijn van de voorportieren. Ruimte biedt de Roomster volop en de verplichte bekerhouders en vakken zijn riant aanwezig. In de portiervakken kun je een literfles kwijt en met alle vijf de stoelen in de meest comfortabele stand biedt de auto een laadruimte van 450 liter. Zitten er kleine personen of kinderen achterin, dan vergroot je het bagageruim door de stoelen naar voren te schuiven tot 530 liter. En zo kun je door een of meer achterstoelen eruit te halen nog meer liters verstouwen, waarmee je 'm zo omtovert tot een ideale vakantie-auto voor het gezin.
Minimaal een 1.4
Het motorengamma begint met een 1.2 driecilinder benzinemotor en die heeft met 64 pk waarschijnlijk een hele kluif aan de minimaal 1.150 kilo zware Roomster. Deze versie hebben we niet gereden, maar als we afgaan op de prestaties van de 85 pk sterke 1.4 16V bevestigt dat ons vermoeden. De 1.4 biedt voldoende trekkracht en niet meer dan dat. Hij is gekoppeld aan een licht schakelende vijfbak en moet volgens de fabriek de Roomster in 13,1 seconden vanuit stilstand op 100 km/h brengen. Gelukkig heeft de vijfbak niet al te lange overbrengingen, zodat je er nog aardig de gang in kunt houden. De 1.4 TDI driecilinder die we later rijden, biedt ondanks zijn hogere koppel nauwelijks meer pit. Deze driepits-TDI is er in twee versies, een met 70 pk en 155 Nm en een met 80 pk en 195 Nm. De bekende roffel past goed bij het robuuste uiterlijk van de Roomster, maar dieselrijders op zoek naar de smeuïge duw in de rug doen er goed aan door te sparen voor een 1.9 TDI met 105 pk en 240 Nm. Of ze moeten de baas even lief aankijken. De zwaarste benzineversie beschikt over een 1.6 16V met 105 pk, en is ook met 6-traps automaat leverbaar, al verwachten we dat de 1.4 16V voor Nederland de meest interessante versie zal worden.
Vanaf 16.240 euro
Skoda heeft alleen een prijs voor de basisversie, die met driecilinder 1,2 16.240 euro kost en net als de andere versies in september naar Nederland komt. Standaard heeft hij ABS, centrale portiervergrendeling, getint glas, elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airbags en zij-airbags, 15 inch wielen, cruise control, al moet hij wel airco missen. De uitrusting is niet verkeerd, al vinden we de prijs van 16 mille voor een 1.2 instapper aan de hoge kant. Zeker als je bedenkt dat Nissan voor minder al een Note met 88 pk sterke 1,4 aanbiedt. Bij importeur Pon Mobiel beantwoorden ze echter onze twijfels met de opmerking dat de Roomster meer ruimte biedt dan de Note. De Nissan is momenteel de te kloppen auto in deze klasse, die een guitig uiterlijk combineert aan goede rij-eigenschappen. Na de eerste kennismaking weten we dat de Skoda Roomster dat ook doet. Mooi of lelijk, da's een eeuwig debat, maar origineel van uiterlijk is de auto zeker. Als Pon Mobiel de 1,4 benzine met een leuke aankleding riant onder de 20 mille weet te houden, kan de Roomster wel eens een succes worden. Bij Skoda zijn ze daar zeker van, want ze beloven ons dat ze in 2006 voor het eerst meer dan 500.000 auto's per jaar zullen fabriceren.