Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance (2008)
Geen twijfel
De Octavia is een keurige verschijning zonder koude drukte en dat is ook precies waar Skoda als merk voor staat. Net als de eerste generatie Octavia, die in 2005 werd afgelost door dit model, verrast deze auto vooral door het ruimtelijke gevoel binnenin. Veel glas om je heen versterkt dat gevoel nog eens.
Opvallend is dat het kwaliteitsgevoel dat de materialen bieden prima is. Skoda heeft daar erg zijn best gedaan. Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, krijg je niet echt een sportief gevoel, maar daar koop je een auto als deze immers ook niet voor. Het zijn fijne stoelen, maar ze zijn wat vlak en het stuurwiel is wat aan de grote kant. Ruimte is er genoeg. Ook op de achterbank is het lekker ruim, terwijl de passagiers daar ook nog eens eigen ventilatieroosters hebben.
Nieuwe krachtbron
Onder de motorkap van de Octavia vinden we voor het eerst een 1.8 TSI motor. Gloednieuw is die niet meer, want in 2007 debuteerde de krachtbron al in de Audi A3, terwijl dezelfde machine later dat jaar ook leverbaar werd in de Seat Leon. De TSI-krachtbron vervangt voor een deel de 2.0 FSI-motor. De kleinere cilinderinhoud wordt gecompenseerd met een turbocompressor. Ruimschoots zelfs, want de nieuwe motor heeft met 160 pk tien paarden meer dan zijn voorganger. Kracht heeft de Skoda met deze krachtbron dan ook genoeg, maar hij voelt tegelijkertijd toch heel beschaafd aan.
Het is echt een relaxte, comfortabele reisauto. Steeds ingetogen, maar als het even wat sneller moet, is er genoeg reserve. Het brandstofverbruik is netjes te noemen voor een rijklaar meer dan 1.400 kilo wegende auto. Met een verbruik van 1 op 10 kun je het echter ook geen zuinigheidswonder noemen.
Standaard is er een handbediende zesbak aan boord, die zijn werk naar behoren doet. De besturing is direct genoeg, maar je merkt wel dat de auto soms wat over zijn voorwielen wegschuift.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia Combi 1.8 16V TSI Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.655 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.572 mm / 1.769 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 660 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,2 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 176 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.