Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Octavia Combi

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)

autoreview

5
Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 20 april 2013

Ik schrijf deze review nu pas (heb de auto twee en een half jaar) omdat dit zo´n succesverhaal is dat ik het graag wil delen.

In oktober 2010 was het tijd om op zoek te gaan naar een andere auto. Met de golf 4 variant 1.9TDI 90pk heb ik 170k km gereden waarbij naast normaal onderhoud alleen 2 aircopompen tot de onderhoudskosten behoorden. Om kosten voor een 4de distributieriem en een nieuwe turbo (nog steeds de eerste) te sparen heb ik een opkoper kunnen vinden die zelfs nog 2000 euro over had voor de golf met 350k km. Die vervolgt zijn mooie leven nu in polen. Bij de selectie van een andere auto zijn ruimte en kosten de belangrijkste criteria. Met andere woorden, het moest weer een zo ouderwets mogelijke 1.9TDI worden. Uiteraard is een 2.0 leuker, en zou ik graag een DSG rijden. Maar vooral die laatste schijnt toch wel veel onderhoud nodig te hebben. Een golf 5 variant was in de gewenste uitvoering nog te duur en de laatste Golf 4 was is wel heel erg gedateerd. Het moest daarom een Octavia Combi worden. Die 580 liter bagageruimte hielp natuurlijk ook mee.

Op internet had ik een Octavia gevonden in de goede uitvoering voor een mooie prijs. Dit was echter bij een leasemaatschappij. Na het overwinnen van twijfel ben ik toch gaan kijken. Op het immense terrein kwam ik de Octavia toevallig tegen. Ik was eigenlijk meteen enthousiast. Een zwarte Elegance combi uit 2006. Strak in de lak, top interieur en geen trekhaak (aan de ene kant jammer, aan de andere kant een garantie dat er niet regelmatig volgas met 1500 kilo erachter over de Brenner is geknald). Bij de bali aangekomen (alsof je een pak melk koopt) bleek dit echter een andere auto te zijn waarvoor ik kwam. Net binnen (zonder poetsen en reinigen toch al zo mooi), en 167K km terwijl ik kwam voor een auto met 130K km. Toch de andere auto bekeken, maar deze maakte alle vooroordelen mbt een ex-lease auto waar. Kompleet afgetrapt, slechte lak en versleten interieur. Blijkbaar is de staat van de auto niet een criterium bij het bepalen van de prijs, alleen bouwjaar en kilometrage De super strakke Octavia was daarom 1000 euro goedkoper dan de versleten variant met minder kilometers.

Een paar dagen later ben ik terug gegaan met mn vriendin (daar ontkom je uiteindelijk niet aan). Bij de leasemaatschappij mag je alleen een rondje over het terrein maken, en that’s it. Normaal speel ik bij aankopen op safe dus dit zorgde voor extra twijfel. Toch maar gedaan, en de remmen achter bleken aan te lopen. De baliemedewerker gaf aan deze bij verkoop te laten vervangen. De goede onderhoudshistorie (geen overmatig bandengebruik, regelmatige beurten en ontbreken van rare dingen), de prijs en de goede staat hebben me toch overgehaald. Wel gekozen voor de 6 maanden bovag voor 700 euro extra. Afzetterij, maar je weet maar nooit.
Aflevering was in 5 minuten gebeurt. Schoongemaakt was hij nog mooier. Geen spijt dus.

In de eerste dagen waren en een paar kleine probleempjes. Getik achter de aircobediening, krakende voorophanging en een beetje inhouden bij lage toeren en vollast. Meteen de leasemaatschappij gebeld. Deze hebben meteen een afspraak bij de lokale Skoda dealer geregeld. Deze hebben software updates gedaan (voor motor en airco) en rubbers ingevet. Top geregeld door Leasemaatschappij en dealer. Door de garantie geen rekening gezien. Netjes onderling verrekend. Liever weinig mankementen dan het voordeel dat je de kosten voor de garantie ‘er uit hebt gehaald’. De volgende keer zal ik zeker het aanbod van deze leasemaatschappij checken. Al mijn vooroordelen zijn weg.

De auto zelf bevalt goed. Komt dichter in de buurt bij de Volkswagen afwerking (golf 4, dat wel) dan ik had gedacht. Het aantal bergvakjes valt op. Hierbij is de paraplubak vooral erg handig. Verder alle opties die je nodig hebt. Naast de enorme kofferbak is de binnenruimte toch weer een stukje groter dan de Golf 4. Het is verder een saai ontwerp, maar dat was ook geen selectiecriterium. Het lukt me overigens ook niet om een familieauto op te noemen die spannend is tenzij er minimaal 230pk in zit. Rijgedrag is prima in dagelijks gebruik, en de 105pk/250nm voldoen uitstekend. Lekker stevig geveerd en meer dan voldoende kracht in zn 5 (helaas geen 6 bak). Wat opvalt is dat je met de bandenspanning grotere invloed kan uitoefenen op het rijgedrag dan dat ik in andere auto’s gewend was. De boordcomputer blijft gemiddeld strak op een verbruik van 6,2 staan bij voornamelijk snelweg verkeer. Wat wel opvalt is het slechte geluid. De plaatsing en kwaliteit van de speakers is slecht. De Stream radio helpt ook niet mee. Vervangen blijkt zo veel werk, dat we er maar mee moeten leven. Een aftermarket USB aansluiting van 80 euro die je aansluit op de cd-wisselaar ingang is ideaal. De stoelen zijn super. Eigenlijk wilde ik niks anders meer dan de VAG sportstoelen, maar deze komen in de buurt. Goede zijdelingse steun en kei hard. Het stuur is heel dun, van plastic en glad. Volgende keer toch op letten.

Onderhoud:
185k km
Een half jaar later was APK en beurt nodig. Alleen de standaard zaken. Long life olie is wel prijzig, maar aangezien ik als doel heb 1 keer per jaar een beurt te doen wel verstandig.
Na bijna 20K km een drie kwart olie bijgevuld, net als bij mn oude Golf.

200k km
De achterklep wil niet meer open. Dankzij tips van skodaforum.nl en een paar druppels olie was dat snel weer gefixt.

227k km
Een jaar later, wederom een grote beurt en APK. Verder niets bijzonders. Een rammeltje bleek de motorafdekking te zijn die met een stukje rubber ertussen weer stil was. Bovendien bleek dat de distributieriem van de BXE motor om de 150k km vervangen moet worden. Weer een meevaller. 2 voorbanden nodig als normale slijtage. Standaard 15 inch met 195, dus ook hier zijn de kosten laag.

233k km
De auto begon met remmen enorm te trillen. Snel naar de garage. Bij de voorschijven waren bij de ventilatiesleuven doorgeroest. De buitenste schijf was dus gedeelte los gekomen van de binnenste. Levensgevaarlijk. Nieuwe schijven en blokken voor dus.

250k km
Weer drie kwart liter olie erbij. Daarnaast setje winterwielen erbij gekocht (wat een verschil! en autobandenmarkt werkt echt perfect). Ik verwacht deze binnen 3 jaar af te schrijven. Ook een nieuw setje Bosch ruitenwissers voor een prikkie via internet.

270k km
Zojuist de auto weer opgehaald van zijn jaarlijkse beurt. Distributieriem (+spanrollen en waterpomp) laten vervangen. Had ik nog mee kunnen doorrijden, maar de volgende beurt is waarschijnlijk weer rond 310K km. Daarnaast op internet toch veel reacties dat om 120K km toch verstandiger is ookal zegt Skoda van niet. Daarnaast 2 achterbanden en remblokken achter. Alleen normale slijtageonderdelen dus weer.

Kosten na 30 maanden en 100k km:
Onderhoud 1890
Banden 340
Olie + lampjes + ruitenwissers: 90
Wegenbelasting 3090
Verzekering 1650
Diesel: 8620
Afschrijving: 3220 (liniair naar restwaarde van 2000 euro bij 340k km)
18900/100000km=18,9 cent/km

Al met al een top prestatie van Skoda. Zoals het er nu uitziet ga ik weer met gemak, zonder weinig kosten de drie en een halve ton halen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Skoda Octavia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.6 Démarrage/ HISTORIE!!/ DB SET V.V 220.000 KM!/ Trekhaak/ Clima/ Cruise/ Elek. pakket/ Armsteun/ PDC/ Dakrails.

    Skoda Octavia Combi 1.6 Démarrage/ HISTORIE!!/ DB SET V.V 220.000 KM!/ Trekhaak/ Clima/ Cruise/ Elek. pakket/ Armsteun/ PDC/ Dakrails.

    • 2005
    • 242.968 km

    € 2.450

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI + Navi + D-Glas + Nap km stand + TOP AUTO !

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI + Navi + D-Glas + Nap km stand + TOP AUTO !

    • 2009
    • 256.121 km

    € 4.250

    Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Clima Cruise NAP 1e eigenaar

    Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Elegance Clima Cruise NAP 1e eigenaar

    • 2008
    • 234.952 km

    € 4.550

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer
 

Skoda Octavia reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    3
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia (2007)

    Skoda Octavia (2007)

    1
    • 14 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.6 Business Edition (2007)

    Skoda Octavia Combi 1.6 Business Edition...

    2
    • 24 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V FSI Ambiente (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V FSI Ambiente...

    4
    • 18 oktober 2016
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)

    Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)

    2
    • 5 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2005)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2005)

    • 21 december 2014
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)

    1
    • 2 mei 2014
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    3
    • 2 februari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active...

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden