Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik schrijf deze review nu pas (heb de auto twee en een half jaar) omdat dit zo´n succesverhaal is dat ik het graag wil delen.
In oktober 2010 was het tijd om op zoek te gaan naar een andere auto. Met de golf 4 variant 1.9TDI 90pk heb ik 170k km gereden waarbij naast normaal onderhoud alleen 2 aircopompen tot de onderhoudskosten behoorden. Om kosten voor een 4de distributieriem en een nieuwe turbo (nog steeds de eerste) te sparen heb ik een opkoper kunnen vinden die zelfs nog 2000 euro over had voor de golf met 350k km. Die vervolgt zijn mooie leven nu in polen. Bij de selectie van een andere auto zijn ruimte en kosten de belangrijkste criteria. Met andere woorden, het moest weer een zo ouderwets mogelijke 1.9TDI worden. Uiteraard is een 2.0 leuker, en zou ik graag een DSG rijden. Maar vooral die laatste schijnt toch wel veel onderhoud nodig te hebben. Een golf 5 variant was in de gewenste uitvoering nog te duur en de laatste Golf 4 was is wel heel erg gedateerd. Het moest daarom een Octavia Combi worden. Die 580 liter bagageruimte hielp natuurlijk ook mee.
Op internet had ik een Octavia gevonden in de goede uitvoering voor een mooie prijs. Dit was echter bij een leasemaatschappij. Na het overwinnen van twijfel ben ik toch gaan kijken. Op het immense terrein kwam ik de Octavia toevallig tegen. Ik was eigenlijk meteen enthousiast. Een zwarte Elegance combi uit 2006. Strak in de lak, top interieur en geen trekhaak (aan de ene kant jammer, aan de andere kant een garantie dat er niet regelmatig volgas met 1500 kilo erachter over de Brenner is geknald). Bij de bali aangekomen (alsof je een pak melk koopt) bleek dit echter een andere auto te zijn waarvoor ik kwam. Net binnen (zonder poetsen en reinigen toch al zo mooi), en 167K km terwijl ik kwam voor een auto met 130K km. Toch de andere auto bekeken, maar deze maakte alle vooroordelen mbt een ex-lease auto waar. Kompleet afgetrapt, slechte lak en versleten interieur. Blijkbaar is de staat van de auto niet een criterium bij het bepalen van de prijs, alleen bouwjaar en kilometrage De super strakke Octavia was daarom 1000 euro goedkoper dan de versleten variant met minder kilometers.
Een paar dagen later ben ik terug gegaan met mn vriendin (daar ontkom je uiteindelijk niet aan). Bij de leasemaatschappij mag je alleen een rondje over het terrein maken, en that’s it. Normaal speel ik bij aankopen op safe dus dit zorgde voor extra twijfel. Toch maar gedaan, en de remmen achter bleken aan te lopen. De baliemedewerker gaf aan deze bij verkoop te laten vervangen. De goede onderhoudshistorie (geen overmatig bandengebruik, regelmatige beurten en ontbreken van rare dingen), de prijs en de goede staat hebben me toch overgehaald. Wel gekozen voor de 6 maanden bovag voor 700 euro extra. Afzetterij, maar je weet maar nooit.
Aflevering was in 5 minuten gebeurt. Schoongemaakt was hij nog mooier. Geen spijt dus.
In de eerste dagen waren en een paar kleine probleempjes. Getik achter de aircobediening, krakende voorophanging en een beetje inhouden bij lage toeren en vollast. Meteen de leasemaatschappij gebeld. Deze hebben meteen een afspraak bij de lokale Skoda dealer geregeld. Deze hebben software updates gedaan (voor motor en airco) en rubbers ingevet. Top geregeld door Leasemaatschappij en dealer. Door de garantie geen rekening gezien. Netjes onderling verrekend. Liever weinig mankementen dan het voordeel dat je de kosten voor de garantie ‘er uit hebt gehaald’. De volgende keer zal ik zeker het aanbod van deze leasemaatschappij checken. Al mijn vooroordelen zijn weg.
De auto zelf bevalt goed. Komt dichter in de buurt bij de Volkswagen afwerking (golf 4, dat wel) dan ik had gedacht. Het aantal bergvakjes valt op. Hierbij is de paraplubak vooral erg handig. Verder alle opties die je nodig hebt. Naast de enorme kofferbak is de binnenruimte toch weer een stukje groter dan de Golf 4. Het is verder een saai ontwerp, maar dat was ook geen selectiecriterium. Het lukt me overigens ook niet om een familieauto op te noemen die spannend is tenzij er minimaal 230pk in zit. Rijgedrag is prima in dagelijks gebruik, en de 105pk/250nm voldoen uitstekend. Lekker stevig geveerd en meer dan voldoende kracht in zn 5 (helaas geen 6 bak). Wat opvalt is dat je met de bandenspanning grotere invloed kan uitoefenen op het rijgedrag dan dat ik in andere auto’s gewend was. De boordcomputer blijft gemiddeld strak op een verbruik van 6,2 staan bij voornamelijk snelweg verkeer. Wat wel opvalt is het slechte geluid. De plaatsing en kwaliteit van de speakers is slecht. De Stream radio helpt ook niet mee. Vervangen blijkt zo veel werk, dat we er maar mee moeten leven. Een aftermarket USB aansluiting van 80 euro die je aansluit op de cd-wisselaar ingang is ideaal. De stoelen zijn super. Eigenlijk wilde ik niks anders meer dan de VAG sportstoelen, maar deze komen in de buurt. Goede zijdelingse steun en kei hard. Het stuur is heel dun, van plastic en glad. Volgende keer toch op letten.
Onderhoud:
185k km
Een half jaar later was APK en beurt nodig. Alleen de standaard zaken. Long life olie is wel prijzig, maar aangezien ik als doel heb 1 keer per jaar een beurt te doen wel verstandig.
Na bijna 20K km een drie kwart olie bijgevuld, net als bij mn oude Golf.
200k km
De achterklep wil niet meer open. Dankzij tips van skodaforum.nl en een paar druppels olie was dat snel weer gefixt.
227k km
Een jaar later, wederom een grote beurt en APK. Verder niets bijzonders. Een rammeltje bleek de motorafdekking te zijn die met een stukje rubber ertussen weer stil was. Bovendien bleek dat de distributieriem van de BXE motor om de 150k km vervangen moet worden. Weer een meevaller. 2 voorbanden nodig als normale slijtage. Standaard 15 inch met 195, dus ook hier zijn de kosten laag.
233k km
De auto begon met remmen enorm te trillen. Snel naar de garage. Bij de voorschijven waren bij de ventilatiesleuven doorgeroest. De buitenste schijf was dus gedeelte los gekomen van de binnenste. Levensgevaarlijk. Nieuwe schijven en blokken voor dus.
250k km
Weer drie kwart liter olie erbij. Daarnaast setje winterwielen erbij gekocht (wat een verschil! en autobandenmarkt werkt echt perfect). Ik verwacht deze binnen 3 jaar af te schrijven. Ook een nieuw setje Bosch ruitenwissers voor een prikkie via internet.
270k km
Zojuist de auto weer opgehaald van zijn jaarlijkse beurt. Distributieriem (+spanrollen en waterpomp) laten vervangen. Had ik nog mee kunnen doorrijden, maar de volgende beurt is waarschijnlijk weer rond 310K km. Daarnaast op internet toch veel reacties dat om 120K km toch verstandiger is ookal zegt Skoda van niet. Daarnaast 2 achterbanden en remblokken achter. Alleen normale slijtageonderdelen dus weer.
Kosten na 30 maanden en 100k km:
Onderhoud 1890
Banden 340
Olie + lampjes + ruitenwissers: 90
Wegenbelasting 3090
Verzekering 1650
Diesel: 8620
Afschrijving: 3220 (liniair naar restwaarde van 2000 euro bij 340k km)
18900/100000km=18,9 cent/km
Al met al een top prestatie van Skoda. Zoals het er nu uitziet ga ik weer met gemak, zonder weinig kosten de drie en een halve ton halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.