Skoda Octavia Combi

Skoda

Skoda Octavia Combi
AutoWeek 49 2004
AutoWeek 49 2004

Je leest het in AutoWeek 49 2004

Menigeen had de komst van de stationwagenvariant van de nieuwe Skoda Octavialiever al vorig jaar gezien, maar de liefhebbers moeten wachten tot begin februari. Dan zijn wél meteen alle versies beschikbaar, inclusief de 4x4.

De nieuwe Octavia heeft een goede start gemaakt. Skoda heeft sinds zijn komst, medio september, al meer orders (700 stuks) dan dit jaar nog op kenteken kunnen worden gezet en denkt in 2005 zo'n 4500 Octavia's te verkopen. Dat is dan inclusief de Combi, die begin februari, nog vóór de start van de AuotRAI, bij de dealers wordt verwacht. Net als de sedan, die je eigenlijk wel kunt aanduiden als 'siftback' (een sedan met een liftback), is de Combi ontstaan onder leiding van ontwerpchef Thoms Ingenlath. Hij had begin 2003 bij de aankondiging van de komst van de nieuwe Octavia al gezegd dat we geen spectaculair design hoefden te verwachten: "Voor een ontwerper is het veel moeilijker op een bestaande vormgeving verder te borduren, dan iets heel nieuws te bedenken." Dat is dus met de Octavia gebeurd, al zijn velen het erover eens dat de Combi meer 'smoel' heeft dan de sedan. Minder anoniem, chic zelfs met zijn schuin geplaatste D-stijl en de wat aflopende daklijn achter. De fabriek noemt hem een 'lifestyle'-stationwagen en deze keer zij we 't daarmee eens.

Top
Het zal niemand verbazen dat de Combi exact dezelfde lengte heeft als de Octavia sedan: 4,57 m. Die heeft natuurlijk al een enorme kofferbak met een inhoud van 560 liter. De bagageruimte van de Combi meet 580 liter en dat is top voor zijn klasse. Als je de ongelijk gedeelde achterbank compleet neerklapt, is de capaciteit van deze Skoda 1.620 liter, terwijl het laadvermogen tot maximaal 660 kg gaat, afhankelijk van motor en specificaties.
Aan de zijkanten, net onder de raampjes, zijn er ophanghaakjes voor tassen en iets lager zijn er tal van vakken met uitneembare deurtjes. Zo kunnen die vakjes gebruikt worden als extensie van de bagageruimte. In totaal zitten er 12 bevestigingsogen voor het vastzetten van allerlei zaken en je kunt er de (waarschijnlijk als optie beschikbare) netten inhaken.
De standaarduitrusting omvat onder meer vier airbags (vóór en opzij), schijfremmen rondom met ABS, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, drie driepuntsgordels achterin en twee Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes op de achterbank.
Ook is zeker dat de Combi, net als de sedan, in drie versies beschikbaar komt: de Classic, de Ambiente en de Elegance. De Ambiente heeft als extra uitrusting elektrische bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, getint glas, stootstrips en een boordcomputer. De luxueuze Elegance heeft daarnaast zaken als een halfautomatische airco, lichtmetalen 15-inch wielen, een armsteun en skiluik achter en een armsteun met koelvak tussen de voorstoelen.

Klasse
Het motorenaanbod voor de Combi is hetzelfde als bij de sedan, met één uitzondering: de 75 pk sterke 1,4-litermotor wordt niet geleverd. Er zijn nu dus drie benzinemotoren en twee diesels: de 1.6 MPI met 102 pk, de direct ingespoten 1.6 FSI met 116 pk, de 2.0 FSI met 150 pk. De TDI-diesels leveren 105 of 140 pk.
We reden met de 1.6 FSI die goed voldoet in het heuvelachtige Tsjechië. Hij is levendig en je kunt vlot inhalen als je maar niet te laag in toeren zit, zeg rond 4000 tpm. De 2-liter is uiteraard gretiger en met die versie is 't inhalen van de vele vrachtwagens op de tweebaanswegen absoluut geen probleem. Minstens net zo goed gaat dat eigenlijk met de 'kleinste' 1.9-diesel, die zijn maximum koppel van 250 Nm bij 1900 tpm levert.
Over het weggedrag van de Octavia hebben we uitgebreid gerapporteerd en wat voor de sedan geldt, is ook van toepassing op de Combi: stabiel rechtuit, vast in bochten en op slechte wegdekken beslist niet oncomfortabel. Puik in orde dus. Dat laatste geldt ook voor de afwerking en kwaliteit. De gebruikte materialen in de Octavia stralen klasse uit en hij kan zich echt goed meten met zijn duurdere concerngenoot Volkswagen.

Geen probleem met glibberen
Tegelijk met de gewone versies van de Octavia Combi, brengt Skoda de 4x4 op te markt. Die zal alleen beschikbaar zijn met de 105 pk sterke 1.9 TDI-diesel en met de 2-liter FSI-motor met 150 pk. Ze komen bovendien in slechts één uitvoering met onder meer standaard ESP, 15-inch aluminium wielen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, dakrails en getint glas. Dank zij het ontwerp van het 4x4-systeem en ondanks de grotere (60 liter) benzinetank heeft de bagageruimte dezelfde inhoud als die van de voorwielaangedreven Combi.

Het spreekt vanzelf dat Skoda het 4Motion-systeem van Volkswagen toepast, maar de Tsjechen gebruiken die naam niet en noemen het gewoon 4x4. Uiteraard profiteert de Combi hier van het feit dat voor de Octavia het nieuwe Golf-chassis wordt gebruikt, samen met de verbeterde versie van de vierwielaandrijving. Daarbij verdeelt een elektronisch geregelde Haldextransmissie (een zogenaamde meervoudige platenkoppeling) de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras. Bij dit systeem gaat er altijd minimaal tien procent van de aandrijfkracht naar de achteras.
Onze gastheren hadden in een bos in de heuvels ten oosten van Praag een klein trajectje uitgezet, zodat we met een exemplaar uit de voorserie het rijden met de Combi 4x4 alvast konden beproeven. Op het glibberige bospad merk je feitelijk niets van de werking van het systeem. Er is gewoon tractie en de auto blijft lang neutraal in de bochten. Maar voorzichtigheid blijft altijd geboden. Je bemerkt wel wanneer je glibberend aan de grens komt, dan kan je gas terugnemen. Ga je te hard, dan is 't ook met de 4x4 onherroepelijk gedaan en beland je tussen de bomen (of ertegen).

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum