Skoda Octavia 1.9 TDI Ambiente (2005)
Klassiek ruimtewonder
Halverwege 2004 bracht Skoda de nieuwe Octavia op de markt. Hij is echt helemaal nieuw – hij is gebouwd op de bodemplaat van de Golf V – maar dat zie je niet aan hem af, zo veel lijkt hij op het 'oude' model. Skoda voorziet zijn modellen al sinds enige tijd van ruimbemeten grilles en de Octavia komt qua uitstraling dicht in de buurt van een klassieke sedan. Maar dat is hij niet. De Octavia met z'n korte kont heeft een vijfde deur en is dus een hatchback.
De Skoda Octavia heeft een traditionele vormgeving. Dat geldt ook voor het interieur. De instrumenten – twee grote ronde klokken en twee kleine meters – zijn onder een koepeltje bijeengebracht en de middenconsole gaat over in de tunnelconsole. Chauffeur en voorpassagier zitten op stevige, ruime zetels. De Tsjechische auto is voorzien van grote portiervakken, met vooraan ruimte voor een blikje of flesje. We vinden een laatje links onder het stuur, een opbergvak met klep boven aan de middenconsole en vakjes aan de zijkanten van de stoelen. In de tunnelconsole komen we bekerhouders tegen, plus een vakje en een plekje voor een pen.
De Skoda Octavia biedt mensen die achterin meereizen een aardige hoeveelheid beenruimte en genoeg hoofdruimte. Ze vinden er portiervakken van redelijk formaat, en vakjes in de tunnelconsole. Drie hoofdsteunen en drie gordels zijn present. Achter de in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning komen we een zeer ruim bemeten kofferbak tegen. Het is alleen jammer dat de bagage over een vrij hoge drempel moet worden getild.
Dieselgeluid
In het vooronder van de Octavia TDI huist een 1.896 cc achtkleps viercilinder, met pompverstuiverinjectie, die goed is voor 105 pk vermogen en een koppel van 250 Nm. Dieselkrachtbronnen produceren van oudsher een karakteristiek geluid dat als onbeschaafd wordt ervaren. Er is veel aan gedaan om deze diesel stiller te maken, en met succes. Maar de zelfontbrander in onze testauto verloochent zijn ware aard niet helemaal. Bij de koude start en als je vol gas geeft, zijn er wel wat dieselgeluiden te horen. Verder zijn de machine goede manieren bijgebracht. Bij constant snelwegtempo constateerden we geen hinderlijk gerucht.
Skoda geeft een topsnelheid op van 192 km/h. Volgens het boekje kan de Octavia in 11,8 tellen van nul naar honderd accelereren; bij onze eigen metingen in deed hij het in 11 seconden rond. De motor is prettig soepel, doordat hij al een hoog koppel ontwikkelt bij een betrekkelijk gering aantal krukasomwentelingen kan hij makkelijk vanuit lage toerentallen versnellen. Best handig wanneer je mee moet in een file.
De Skoda Octavia heeft een solide wegligging in combinatie met een op comfort afgestemd onderstel en een bak die, met wat weerstand, trefzeker schakelt. De stuurbekrachtiging neemt de chauffeur niet te veel werk uit handen. Dat resulteert overigens niet in een scherpe besturing, de voorwielen volgen zonder veel respons te geven de koers waarin ze door het stuurwiel worden gedirigeerd.
ABS is natuurlijk standaard, net als noodstopbekrachtiging. Airbags voor bestuurder
en bijrijder, hoofdairbags en zijairbags vóór vinden we ook in de Skoda, net als airconditioning, een boordcomputer, cruise control en mistlampen vóór.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.9 TDI Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.610 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.572 mm / 1.769 mm / 1.462 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 685 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 10,3 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |