Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Toledo

Seat Toledo 1.9 TD GL (1994)

Sportieve diesel van Spaanse bodem

Seat Toledo 1.9 TD GL (1994)
  • Autotest
10 oktober 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zoals vrijwel ieder hedendaags automerk heeft ook Seat een aantal diesels in huis. De grootste en sterkste van die Duits-Spaanse zelfontbranders, de turbodiesel-Toledo, speelt in deze test de hoofdrol.

Bij zijn introductie, ruim 3 jaar geleden, was de Toledo het gesprek van de dag. Immers, met die Toledo brak Seat door in de middenklasse en bovendien maakte de nieuweling duidelijk dat de Spanjaarden onder VW-regie hadden afgerekend met het Fiat-verleden. Natuurlijk gaf dat voedsel aan de bewering dat men in Spanje een Grote Golf had gebouwd, maar sinds de verschijning van de Vento heeft iedereen kunnen zien dat VW daar toch iets anders mee bedoelt. De Vento en de Toledo zijn ongetwijfeld aan elkaar verwant, maar het Spaanse produkt bezit genoeg individuele trekjes om een eigen publiek te binden.
Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers: mede vanwege zijn prijs (ruwweg 3 mille minder dan een vergelijkbare Vento) scoort de Toledo in ons land goed.
Uiteraard dragen de economische diesels daar hun steentje aan bij; de meeste middenklassers worden in hun eerste levensfase nu eenmaal overwegend zakelijk gebruikt.
Uitgaande van de diesel-optie is een turbo best aantrekkelijk, want die hoeft minder op een benzineconcurrent toe te geven dan een 'ongeblazen' exemplaar. De prestaties van de turbodiesel zijn dan ook heel fatsoenlijk: de topsnelheid van ruim 170 km/h komt snel in zicht en de acceleratie op de snelweg (80-120 km/h in 12,5 s) is ook niet kinderachtig. Dat cijfer is overigens bereikt in '4'; in de vijfde gaat het iets rustiger, maar dankzij de diesel-trekkracht 'onderin' rap genoeg om bij het inhalen geen zweetdruppels op het voorhoofd te krijgen.
Met de herinnering aan een eerder geteste 1.8 GL, een vrij levendige benzineklant, in het achterhoofd valt de TD niet tegen: hij stuurt iets minder lichtvoetig, maar de redelijk gevoelige bekrachtiging poetst veel van het verschil uit. Alleen aan een duidelijker onderstuur in flink doorgezette bochten merk je dat de diesel zwaarder op de voorwielen leunt. Maar aangezien hij wat gemoedelijker op het gas reageert, is hij ook makkelijker in het juiste spoor terug te brengen.
Uiteraard is de diesel rumoeriger dan de op benzine gestookte viercilinder, maar onderweg valt dat nauwelijks op. Met een geluidsniveau van 72,5 dB bij 120 km/h komt de TD er dan ook niet slecht af en de diepe, onderhuidse gromtoon wordt makkelijk door de radio naar de achtergrond verwezen. Alleen bij de koude start toont de diesel zijn ruwe inborst: dan 'knikkert' de tot 23:1 gecomprimeerde diesel als een ouderwetse taxi en zie je collega-automobilisten meelevend opkijken. Maar zodra er een beetje warmte in het motorblok is getrokken, is dat achter de rug; bij het eerste stoplicht na het ontwaken hebben we geen onderzoekende blikken meer kunnen waarnemen.

Stevig comfort

Wat zijn rijcomfort aangaat, onderscheidt de diesel-Toledo zich niet van zijn benzine-broeder: hij voelt nogal Duits-stevig aan en ook de zetels roepen de herinnering wakker aan Wolfsburgse produkten. Kortom, in het begin een beetje spartaans, maar op de lange duur niets te klagen. Ruimte biedt de auto ook genoeg; bij de test van de Toledo 1.8 GL luidde de conclusie dat je zonder problemen met vier personen in de Toledo op reis kon en dat geldt ook voor de diesel. En een bagageruimte van 550 liter is voor deze klasse nog steeds vrij uitzonderlijk, we konden koffers blijven laden...
De fijnste ervaring met zo'n diesel is een bezoek aan de pomp; dat is bijna een genoegen. Want al lust de turbo best een slokje meer dan een diesel zonder drukvulling, de dieselprijs komt erg sympathiek over. Zeker als je dat zelfs bij stevig doorrijden maar eens per 7- à 800 kilometer hoeft mee te maken.
Door de bank genomen verdient de Toledo 1.9 GL TD dus een gunstig rapport, al hebben we beslist iets tegen de onlogisch werkende, onhandig geplaatste schakelaars langs de binnenrand van het instrumentenpaneel. Vergeleken met de beproefde VW-oplossing is deze Spaanse variant weinig geslaagd. En ook de bediening van de buitenspiegels had best elektrisch gemogen, evenals de deurvergrendeling. Geharde dieselrijders zullen dat misschien kinderachtig vinden, maar als zulke gemakken bij veel andere merken tot de standaarduitrusting behoren, mag de Seat niet achterblijven.
Afgezien van deze detailkritiek mogen we echter rustig stellen, dat de Toledo turbodiesel zijn plaats wel verovert in de scherp calculerende dieselwereld. Want voor de TD geldt vrijwel onverkort wat we al eerder over de Toledo vertelden. En dat is: een modern opgezette, degelijk aandoende, goed presterende middenklasser, die mede door zijn redelijke prijs een aantrekkelijke aanbieding vormt.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 1.9 TD GL
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.788

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.321 mm / 1.662 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.471 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 445 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,2 s (fabrieksopgave: 14,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Toledo
Seat Seat Toledo
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Toledo specificaties
  • Seat Toledo occasions
  • Seat Toledo video's
Advies en informatie
  • Seat Toledo tests
  • Seat Toledo gebruikersreviews
  • Seat Toledo index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    • 3 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo (2013)

    Seat Toledo (2013)

    • 18 april 2017
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    14
    • 8 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    • 12 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    7
    • 8 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    • 19 november 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    1
    • 21 september 2015
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange loopbaan

    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange...

    6
    • 11 juli 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    20
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Doek valt voor Seat Toledo

    Doek valt voor Seat Toledo

    35
    • 25 juni 2018
  • Nieuws
    Supershowroom: Seat Toledo

    Supershowroom: Seat Toledo

    53
    • 24 april 2016
  • Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    107
    • 11 juni 2015
  • Afscheid duurtest - Seat Toledo

    Afscheid duurtest - Seat Toledo

    90
    • 3 april 2014
  • PREMIUM
    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    • 21 januari 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden