Seat Leon 1.4 TSI Sport (2009)
Kloppend hart
Bij de Seat Leon is de keus op motorengebied heel gemakkelijk. Je kúnt de Spanjaard met een ongeblazen achtkleps 1,6-liter krijgen, een motor uit de vorige eeuw, nota bene! Voor iets m eer geld rij je in de ruim 20 pk sterkere Leon 1.4 TSI. Die is voorzien van een modern machientje met directe benzine-inspuiting en turbo. Het is een vertegenwoordiger van de jongste generatie downsizemotoren. Dat Seat die motor voor niet veel meer geld aanbiedt, is te danken aan het B-label van deze motor, terwijl er bij de 1.6 een C-label achter de voorruit prijkt. Maar reken er wel op dat de vraag naar de 1,4-liter TSI-motor bij de merken van de Volkswagen Groep enorm is. Heb je geen zin om maanden te wachten op je nieuwe Leon, dan kan de 1.6 wellicht toch een alternatief zijn.
De 1,4-liter TSI van de Leon, goed voor 126 pk en 200 Nm, voelt heerlijk aan. Deze krachtbron is heel fijn. De turbomotor met directe inspuiting heeft een zeer breed toerengebied; van 1.500 tot 6.500 tpm biedt hij voldoende gretigheid. Heerlijk ding gewoon. Hij werkt samen met een handgeschakelde zesbak, die erg licht van verzet wisselt.
Opgewaardeerd
Dat de Spanjaarden de Leon onlangs hebben opgewaardeerd, zie je onder meer aan de nieuwe lay-out van de tellers, maar ook aan de zachter aanvoelende knoppen voor de airco. Bestel je een navigatiesysteem van Seat, dan ziet dat er ook anders uit en krijg je een touchscreen. Jammer dat ze in Martorell niet wat zachtere kunststoffen hebben laten aanrukken voor de bekleding van de portieren en de middenconsole. Dat is echt keihard spul en dat geeft het interieur nog altijd iets goedkoops. Ze zouden bij Seat toch iets beter naar hun familieleden van Skoda moeten kijken. En wordt het niet eenstijd voor cruisecontrolbediening via knoppen op het stuur? Dat werkt veel prettiger dan met het hendeltje achter de stuurkolom. Wel zitten er lekker veel bekerhouders en aflegvakken in de Seat. Je zit laag in deze hatchback en het stuur kan echt ver naar je toe. Deze Leon Sport beschikt over prima kuipstoelen die aan de harde kant zijn, maar je inniger omarmen dan die vurige Spaanse vakantieliefde van wie je na twee weken afscheid moest nemen.
De Seat Leon in de Sport-versie is stevig. Hard zelfs. Nu ligt de auto ook als een blok op de weg, maar bij het insturen treedt kortstondig onderstuur op. Daardoor voelt hij niet zo gretig aan als je graag zou willen. Het harde onderstel van de Leon Sport kan op een niet zo mooi geplaveide snelweg irritant worden, want daar gaat de auto al snel dribbelen. Bovendien zingen geluiden van de wielen erg hard rond in het interieur. Al met al is het dus een lekker stevige auto, maar zoek je comfort, dan kun je de Leon beter links laten liggen.
Kijken we naar de uitrusting van de Seat, dan zien we dat alles wat je in deze klasse verwacht ook aan boord is. Zo heeft hij automatische airco met twee zones, 17-inchwielen en elektrische ramen rondom. Jammer genoeg mist hij wel gordijnairbags achter.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.4 TSI Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.224 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 710 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 19,1 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.