Seat Leon 1.0 EcoTSI Style Business Intense DCT (2017)

Aangescherpt

Seat Leon
Seat heeft de Leon een subtiele facelift gegeven en de functionaliteit iets vergroot. Kan hij daarmee weer meestrijden in dit segment?

De Seat Leon heeft een opfrisbeurt gekregen. Aan de buitenkant gaat het om een subtiel gewijzigde grille en nieuwe verlichting. Onderhuids vinden we aangepaste elektronica en opgewaardeerde materialen in het interieur. De 115 pk sterke driecilinder 1.0 TSI staat nu behalve met een handgeschakelde zesbak ook in de prijslijst met een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. De testauto is een Leon 1.0 TSI met zo'n automaat.

De afmetingen zijn ongewijzigd. Dit betekent dat de Leon voor- en achterin nog altijd meer dan genoeg ruimte biedt. Achter het stuur zit iedereen prima, mede dankzij de prettige, ruim voldoende ondersteunende stoelen. Het zakelijk ingedeelde Seat-dashboard met twee grote klokken is een schoolvoorbeeld van overzichtelijkheid. Extra info verschaft het scherm van de boordcomputer. In één oogopslag lees je de informatie af. Met een touchscreen kan bovendien een keur aan functies worden bediend. Het nieuwe multimediasysteem kan via Mirrorlink de functionaliteit van je telefoon overnemen. De temperatuur regel je echter met fysieke knoppen, evenals het volume van de stereo.

De enthousiaste motor presteert meer dan genoeg voor het vlakke Nederland. Alle motoren behalve de aardgasversie kun je met handbak of DCT bestellen. De DCT is een fijne; hij schakelt alert en onopvallend. Alleen als je vlot wilt wegrijden met ingeschakeld start-stopsysteem, heeft de aandrijflijn te veel tijd nodig.

Seat heeft het onderstel en de besturing terecht ongemoeid gelaten. De afstemming zorgt voor dynamiek en dat levert samen met een communicatieve stuurinrichting een prettige dosis rijbeleving op. Bovendien is er ruim voldoende comfort.

Seat geeft hoog op van hulpsystemen zoals file-assistentie, adaptieve cruisecontrol met noodstopvoorziening, verkeersbordherkenning, grootlichtassistentie en 'emergency assist'. Dat laatste systeem zet de auto stil wanneer de bestuurder niet meer reageert. Mooie techniek, die helaas optioneel is en niet op alle uitvoeringsvarianten verkrijgbaar. Ook niet op de hier gereden Style Business Intense en evenmin met de 1.0 EcoTSI-motor. Jammer. Door de vele combinatiemogelijkheden van motoren, transmissies en uitrustingsniveaus , kun je al bij een vrij eenvoudig aangeklede en licht gemotoriseerde Leon beschikken over een DCT.

Oordeel

4 sterren

Met eenvoudige ingrepen is de Seat Leon weer actueel gemaakt. Veel zaken behoefden geen verbetering, zoals de binnenruimte en de afstemming van onderstel en besturing. Een belangrijke wijziging zit in de ruimere verkrijgbaarheid van hulpsystemen. Die zijn helaas niet standaard en alleen bij de duurdere versies te koop. Een andere wijziging is dat de DCT-automaat nu met elke motorisering behalve de aardgasmotor te combineren valt. Een prima aanbod, maar we kennen er betere in dit segment.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 1.0 EcoTSI Style Business Intense
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.275

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.282 mm / 1.816 mm / 1.459 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.142 kg
Laadvermogen 638 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 620 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,3s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 102 g/km

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum