Seat Ibiza 1.9 TDI 160pk Cupra (2004)
Bruut sleurijzer
Je hoeft je niet te schamen voor een diesel; je kunt met een diesel net zo snel zijn als met een benzineauto. Maar is de kick hetzelfde? De Ibiza 1.9 TDi Cupra stelt nieuwe normen in het land van de hot hatch. Deze auto staat heel dicht bij het spul waarmee op de circuits om de Cupra Cup wordt gestreden.
DeSeat Ibiza Cupra D loopt van de band bij Seat Sport, waar ook de Leon upra R wordt afgebouwd. De Cupra's wijken te veel af om tussen de 'gewone' versies
gebouwd te kunnen worden, vandaar dat dit op een andere plek gebeurt.Onder de kap zit de bekende 1.9 TDi motor met pompverstuivers van deVolkswagen-groep. Basis voor deze Cupramotor is de 150 pk sterke versie die door Seat Sport nog is opgevoerd tot 160 pk. Het motormanagement is anders geprogrammeerd, de turbodruk iets opgevoerd en de luchtinlaat is vergroot. Daarbij ging het koppel naar 330 Nm. Seat belooft mooie dingen: een top van 220 km/h en 'n sprint naar 100 km/h in 7,6 tellen. Voor de duidelijkheid: je tankt dus diesel.
De vermogens van diesels zijn dan wel explosief toegenomen, een diesel blijft
toch een diesel: start de Ibiza Cupra D en maak kennis met z'n ochtendhumeur. Maar na een paar kilometer verdwijnt het chagrijn. De turbo heeft een momentje nodig om op gang te komen, maar dan sleurt de Ibiza er onverstoorbaar op los. In
elk verzet, vanaf elke snelheid, zonder enige moeite. De trekkracht van deze auto
is nauwelijks in woorden uit te drukken, die moet je voelen. Je moet ervaren hoe
je in je stoel gedrukt wordt als je nota bene in z'n zesde versnelling bij 120 nog
even vol gas geeft. Dát kan dus met 330 Nm bij 1.900 tpm... Wie vol accelereert
merkt dat de Ibiza het vermogen niet zo vreselijk goed kwijt kan. De voorslipregeling moet hard werken, waardoor je geen vloeiende start hebt. Zet je de elektronica buitenspel, dan wrijft het rubber driftig over het asfalt. Het duurt even voordat je grip hebt en je sprintje werkelijk begint.
Spijkerhard
De Cupra is gemakkelijk herkenbaar. Z'n voorbumper schreeuwt je tegemoet en de enorme muil is gevuld met 'n honingraatgrille. Donkergrijze 17-inchwielen zien er lekker uit. Ook achter heeft de Cupra een veel dikkere bumper en ten overvloede staat er met dikke letters 'Cupra' op de achterklep.
Het onderstel is goed op zijn taak berekend. Seat monteerde een computer op de stuurbekrachtiging die de zwaarte afstemt op het rijgedrag van de bestuurder.In de praktijk merk je er niet veel van. Bij snel hoeken blijkt wel dat de Seat moeite heeft om de voorwielen in het spoor te houden. Hij heeft de neiging om de buitenkant van de bocht op te zoeken. Daarbij hang je voor je gevoel op één oor en lijkt hij uit z'n veren te komen. Dat is opmerkelijk, want op de gewone rechte weg is de Seat spijkerhard. De dempers zijn zó straf dat je de hele tijd zit te hobbelen in je stoel en dat wordt op den duur een beetje vervelend.
De Ibiza Cupra ademt de broodnodige sportiviteit uit. Neem bijvoorbeeld het
dikke stuur en de rode stelknoppen van de luchtroosters. Of de pedalen met
geperforeerd aluminium. De sportstoelen van de Cupra zijn fijn, je kunt gemakkelijk een sportieve zit vinden. Dat is trouwens zo in elke Seat. Schakelen doet de Ibiza met groot gemak. De pook klikklakt overal lekker doorheen.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.395 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.953 mm / 1.698 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Banden | 205/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 7,2 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 146 g/km |