en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Misschien heeft het te maken met het verwachtingspatroon dat de Ibiza met zijn nieuwe 1.5 TSI oproept; 150 pk in een auto die amper langer is dan vier meter klinkt namelijk leuk. Vandaag de dag is het weliswaar niet genoeg om er een hot hatch van te maken, maar een warme hatch toch wel. De prestaties zijn er ook naar. We meten de Spaanse peper in acht seconden van 0-100 km/h en volgens de fabriek ligt de topsnelheid boven de 215 km/h. Allemaal resultaten die boven het gemiddelde liggen, zeker voor dit segment. Toch blijft echt enthousiasme helaas achterwege. De viercilinder presteert op alle meetbare criteria prima, de motor levert zijn 250 Nm koppel vanaf 1.500 tpm en doet dat vlot, stil en soepel. De bravoure die de Ibiza met zijn FR-bumpers en grote wielen uitstraalt, wordt echter grotendeels tenietgedaan door de (te) lange overbrengingen van de handgeschakelde zesbak. Niet alleen het vermogen draagt namelijk bij aan de vlotte 0-100-sprint, ook het feit dat de tweede versnelling tot ruim boven de 100 km/h reikt, speelt mee. Leuk voor dat cijfer, maar het betekent ook dat je erg actief moet schakelen om de viercilinder op toeren te houden tijdens tussensprints.
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.5 TSI EVO FR Business Intense |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 21.930 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.059 mm / 1.780 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.564 mm |
Massa leeg | 1.084 kg |
Laadvermogen | 616 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 590 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 0,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 112 g/km |