Test: Seat Ibiza 1.5 TSI (2017)
Lauwe peper
111 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Seat oogst veel lof met de nieuwe Ibiza. De auto is erg volwassen en dat resulteert in de ene overwinning na de andere als het gaat om testen. Maar Seat wil ook gezien worden als een hip, sportief merk. Dan kan een potente motor natuurlijk niet achterblijven. Marco Gorter zoekt uit of de nieuwe Ibiza met 1.5 TSI motor van 150 pk de leukste Ibiza tot op heden is.
Misschien heeft het te maken met het verwachtingspatroon dat de Ibiza met zijn nieuwe 1.5 TSI oproept; 150 pk in een auto die amper langer is dan vier meter klinkt namelijk leuk. Vandaag de dag is het weliswaar niet genoeg om er een hot hatch van te maken, maar een warme hatch toch wel. De prestaties zijn er ook naar. We meten de Spaanse peper in acht seconden van 0-100 km/h en volgens de fabriek ligt de topsnelheid boven de 215 km/h. Allemaal resultaten die boven het gemiddelde liggen, zeker voor dit segment. Toch blijft echt enthousiasme helaas achterwege. De viercilinder presteert op alle meetbare criteria prima, de motor levert zijn 250 Nm koppel vanaf 1.500 tpm en doet dat vlot, stil en soepel. De bravoure die de Ibiza met zijn FR-bumpers en grote wielen uitstraalt, wordt echter grotendeels tenietgedaan door de (te) lange overbrengingen van de handgeschakelde zesbak. Niet alleen het vermogen draagt namelijk bij aan de vlotte 0-100-sprint, ook het feit dat de tweede versnelling tot ruim boven de 100 km/h reikt, speelt mee. Leuk voor dat cijfer, maar het betekent ook dat je erg actief moet schakelen om de viercilinder op toeren te houden tijdens tussensprints.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.5 TSI EVO FR Business Intense |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 21.930 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.059 mm / 1.780 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.564 mm |
Massa leeg | 1.084 kg |
Laadvermogen | 616 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 590 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 112 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Uitgelicht aanbod

Seat Ibiza 1.0 TSI Excellence | Navigatie | Parkeersensoren | Climate Control | Beats audio
- 2019
- 63.146 km

Seat Ibiza 1.0 TSI FR LED/CLIMA/STOELVERWM/PDC/CRUISE/VOL
- 2017
- 110.201 km

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense | Navigatie | Camera | Apple CarPlay | Android Auto | PDC | Cruise Control
- 2020
- 22.367 km
Lees ook

Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

Opel Corsa - Peugeot 208 - Renault Clio - Seat Ibiza - Citroën C3 - Multitest

Seat Ibiza - Volkswagen Polo - Dubbeltest

Hyundai i20 - Seat Ibiza - Dubbeltest

Seat Ibiza 1.0 TSI FR Business Intense (2017)

Lezersreacties (111) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.