en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Als geïnteresseerd lezer van alle reviews kan ik het niet laten zelf een review te schrijven over mijn Seat Ibiza.
Na mijn Citroën Saxo reed ik een Peugeot 206 1.6 uit 2006. Hij reed heerlijk en ik vind het nog steeds prachtige auto’s, maar liet ons vaak in de steek. Wanneer stop je dan met verspijkeren terwijl we net een huis gekocht en verbouwd hebben en niet op onverwachte kosten zit te wachten?
Op de laatste dag van een mooie vakantie in Limburg liet de 206 ons opnieuw staan: geen leuke afsluiter en we hakten al snel de knoop door. Einde Peugeot, maar wat dan wel?
Na een proefrit met een Polo ook met het net nieuwe model Ibiza gaan rijden. Nog nauwelijks op kenteken in Nederland en wat is het een volwassen auto! Na de eerste meters wist ik het zeker, deze wil ik! Met weinig spaargeld meer over maar iedere maand salaris bleek private lease een uitkomst en bestelden we de Ibiza. Gelukkig konden we al snel rijden en hulde voor het fijne begeleiden door Muntstad!
De kleur Mistery Blue en de velgen een maatje groter (16” ipv 15”) maken hem in mijn ogen helemaal af.
Nadeel van zo’n eerste versie is dat kinderziektes er niet uit zijn, voordat er een definitieve fix voor een gordelblokje was (terugroepactie), waren we drie bezoekjes aan de dealer verder.
De auto is voorzien van een camera, voor en achter parkeersensoren, adaptieve cruisecontrole en hillhold. Mijn vrouw haar rij-angst is al snel verdwenen, wat heerlijk om dit allemaal aan boord te hebben.
Over betrouwbaarheid kan ik met inmiddels 67000 km nog niet zoveel zeggen, maar de 1.0 drie cilinder doet het nog altijd goed en verbruikt slechts een bescheiden hoeveelheid benzine.
Gemiddeld rijd ik zo’n 1/18 en let lang niet altijd op zuinigheid qua rijden.
Halverwege de looptijd is het leasecontract overgenomen door mijn werkgever. De bijtelling is toch een stuk minder dan wat we in de private lease betaalden!
Inmiddels ook wat langere ritten gereden. Vooral de trip naar Oostenrijk is een uitschieter met precies 1000 kilometer in een dag. De Ibiza deed het fantastisch! In Duitsland blijft hij comfortabel, ook met cruisecontrole op 150. Geluid en trillingen blijven weg uit de cabine. Omdat de auto relatief licht is, is de 1.0 voldoende om ook de steile hellingen te nemen, geen centje pijn! Alleen de ruimte is niet bijzonder te noemen, een van de koffers zetten we daarom op de achterbank. Voor een B-segment auto is de Ibiza overigens wel behoorlijk ruim qua binnenruimte. Ook de achterbank voldoet prima voor mensen van 1.80/1.85. Langer dan 1.90? Neem dan een plaatsje op een voorstoel!
Apple CarPlay maakt het rijdende leven extra fijn. De eigen navigatie werkt minder fijn dan Google Maps dus die gebruiken we nauwelijks meer.
Inmiddels hebben we gezinsuitbreiding en lopen we nog meer tegen het ruimtegebrek aan. Gelukkig denkt de werkgever daarin mee en staat er een Focus Wagon (st-line x) op de planning.
Omdat de Ibiza ons zo goed bevalt en alles, of zelfs wat meer, heeft wat mijn vrouw nodig heeft kopen we hem van de leasemaatschappij. Voor ons allebei een goeie deal: zij zijn de auto zonder enige moeite en kosten kwijt en wij weten wat we kopen voor een gunstige prijs (boekwaarde ipv marktwaarde).
De verwachting is dat we veel minder met de Ibiza gaan rijden. Maar een volgende update zal volgen! Mochten er nog vragen zijn of ben je benieuwd naar ervaringen op specifieke onderdelen, laat het dan weten!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.