Seat Ibiza 1.2 TSI Ecomotive Style (2012)
Beter in balans
De sinds 2008 leverbare Ibiza was qua uiterlijk nog niet echt toe aan een ingrijpende facelift. Seat liet het bij de tussentijdse opfrisbeurt dan ook bij wat bescheiden aanpassingen. Aan de voorzijde is er een gewijzigde grille met honingraatmotief gemonteerd en ook zijn de bumpers opnieuw ontworpen. Verder heeft de gefacelifte Ibiza nieuwe koplampen, waarbij keuze is uit twee halogeenversies. Moderne xenon-koplampen met led-verlichting zijn een optie. Ook is de achterzijde van de Ibiza voorzien van led-verlichting. Verder ziet de Spanjaard er gewoon strak uit, waarbij zeker de leuke, kenmerkende Seat-vouwen in de koets in het oog springen.
Met de facelift van de Ibiza heeft Seat ook de 1,2-liter benzinemotor aangepast. De uitstoot van CO2 is nu gereduceerd en de montage van een start-stop systeem moet de emissies nog verder verlagen. De direct ingespoten viercilindermotor is krachtig genoeg. Al vanaf lage toerentallen pakt de krachtbron goed op. Doordat hij aan koppel geen gebrek heeft, komt de TSI-krachtbron gretig over. Wanneer je hem de sporen geeft, lijkt de Ibiza 1.2 TSI wel meer vermogen te hebben dan de 105 pk die Seat opgeeft. De pook laat zich met korte bewegingen door de soepel werkende handgeschakelde vijfversnellingsbak geleiden.
Mooie balans
Het weggedrag is van een hoog niveau voor een auto uit het B-segment. Het onderstel is niet langer compromisloos hard en biedt een redelijk mooie balans tussen comfort en dynamiek. Wel is het nog steeds aan de sportieve kant, maar het levert niet in op comfort. Alleen met dwarsrichels weet de Ibiza minder goed raad. Oneffenheden worden dan te nadrukkelijk doorgegeven. De besturing werkt wel direct genoeg, maar de wel erg enthousiast te hulp schietende bekrachtigingsinstallatie filtert te veel informatie weg. De Ibiza stuurt wel scherp, maar het ontbreekt gewoon aan gevoel.
In vergelijking met veel concurrenten valt het aanbod van ruimte in de Ibiza enigszins tegen. Dat geldt vooral voor de passagiers achterin. De beenruimte is zeker acceptabel, maar de hoofdruimte schiet tekort. De zit in de geprofileerde stoelen is indien gewenst wel lekker laag. Die stoelen zitten sowieso puik. Met de achterbank plat kan de Ibiza 874 liter aan bagage verstouwen.
Het dashboard is in de Ibiza niet langer van Tupperware-plastic, maar voelt aangenaam zacht aan. Dat is goed voor de kwaliteitsbeleving. De materialen zijn dan nog wel niet van Volkswagenniveau, maar het interieur is goed afgewerkt. Doordat het zo opgeruimd is en wat traditioneel van opzet is het echter ook erg saai. Daaraan draagt een nieuw instrumentarium onder een vrolijk gebogen afdakje niet veel bij. Wij reden de Ecomotive Style-uitvoering, die verder nog was voorzien van zaken als klimaatregeling een hill hold-faciliteit en een elektrisch bedienbaar panoramadak. Standaard op deze uitvoering zijn voorzieningen als een met de hand bediende airco, een radio-cd-speler met aux- en mp3-aansluitingen, centrale vergrendeling en elektrisch bedienbare portierruiten.
Oordeel
Met zijn 105 pk sterke TSI-motor presteert de Seat prima. Het ruimteaanbod houdt niet over en ook mag het interieur wat sprankelender.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.2 TSI 105pk Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.690 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.550 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.052 mm / 1.693 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 995 kg |
Laadvermogen | 551 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 540 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,1 s / 6,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 113 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Seat Ibiza - Occasion Aankoopadvies
Test: Peugeot 208 - Kia Rio - Opel Corsa - Seat Ibiza - Toyota Yaris
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.