Seat Exeo 1.8 Style (2009)

Recyclingsproduct

Seat Exeo 1.8 Style
Met de Exeo wil Seat scoren in het D-segment. Daarom moet het een auto zijn die alles in zich heeft. Representativiteit en sportiviteit. Comfortabel op lange afstanden en strak als de weg zich daarvoor leent.

Je zult als autofabrikant van goeden huize moeten komen om een auto te bouwen die al deze kwaliteiten in zich verenigt. Seat gaat dat proberen met de nieuwe Exeo, een auto die grotendeels gelijk is aan de vorige generatie Audi A4. Wie de auto en profil bekijkt, zal de gelijkenis in ieder geval zeker niet kunnen ontkennen. De voor- en achterzijde zijn wat meer herkenbaar als Seat. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de achterlichten, die lijken op die van de Altea XL. Het zorgt ervoor dat de Exeo meer is dan een gerecyclede A4, maar de vormgeving is niet echt gewaagd. Een zekere anonimiteit kun je hem in elk geval niet ontzeggen.

Wanneer we instappen is de vergelijking met de vorige A4 helemaal onontkoombaar. Het dashboard stamt bijna rechtstreeks uit de A4 cabrio. Het is net alsof Seat er voor de vorm nog maar wat kleine details aan heeft veranderd, bijvoorbeeld het stuur en de tellers, maar een gevoel van déjà vu zal zich opdringen aan ieder die wel eens in een Audi heeft gezeten.

Aangezien de interieurs uit Ingolstadt echter al jaren bekendstaan om de goede afwerking is dat geen schande. Alles zit  stevig in elkaar en ook de gebruikte materialen weten te  overtuigen. Toch zijn er soms aanwijzingen dat het interieur al wat ouder is. Zo zit er bovenin de middenconsole een rij knoppen waar aardige kieren tussen zitten, wat er toch een beetje slordig uitziet.

Uitmuntende stoelen

Over het algemeen is het interieur van de Exeo een fijne plek om te vertoeven. Dat is mede te danken aan de uitmuntende  stoelen, waar je lekker diep in wegzakt endie je goed op je plaats houden tijdens het betere bochtenwerk. Ook over de ergonomie zijn we te spreken; alles zit precies op de plek waar je het verwacht, wat dan weer een positieve kant is van het recyclen van een interieur dat zich al heeft bewezen. Helaas is ook achterin alles bij het oude gebleven. Dat betekent dat je achterin weinig ruimte hebt. Ook de kofferruimte is met 460 liter beperkt, net als de opening daarvan.

De Seat Exeo beschikt over een turbomotor, en wel de indirect ingespoten 1.8 met 150 pk die ooit ook de Golf IV GTI aandreef. Een blok dat z'n waarde inmiddels wel heeft bewezen, maar het is door Seat wel dusdanig onder handen genomen dat hij voldoet aan de Euro Vnorm.  Het is een fijne motor. Er is altijd voldoende kracht voorhanden, hij is lekker soepel en haalt toch een net verbruik.

Het weggedrag van de Exeo is verder mooi gebalanceerd, al loopt hij niet over van de communicatie. Schakelen en sturen gaat licht en vrij gevoelloos, maar hij heeft een voldoende strak onderstel. Seat heeft een aantal onderdelen van het oude A4-onderstel veranderd. Zo komen de draagarmen en schokdempers van de A6, waardoor de Exeo een stuk minder stoterig is dan de vorige A4. Hierdoor kan de Seat dus strak de bocht om, zonder dat meteen je vullingen eruit vallen als het wegdek wat minder glad wordt. Standaard heeft de Seat een rijke basisuitrusting, met zaken als 16-inch lichtmetaal, gescheiden airconditioning en

licht- en regensensor. Op onze testauto zaten daarbij nog een aantal opties, zoals 17-inchwielen, parkeersensoren rondom en bixenon- koplampen.

Video

Signalement

Merk Seat
Model Exeo 1.8 TSI 150pk Style
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.661 mm / 1.772 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.642 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 730 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 6,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 11,6 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 184 g/km

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.