Seat Exeo 1.8 Style (2009)
Recyclingsproduct
Je zult als autofabrikant van goeden huize moeten komen om een auto te bouwen die al deze kwaliteiten in zich verenigt. Seat gaat dat proberen met de nieuwe Exeo, een auto die grotendeels gelijk is aan de vorige generatie Audi A4. Wie de auto en profil bekijkt, zal de gelijkenis in ieder geval zeker niet kunnen ontkennen. De voor- en achterzijde zijn wat meer herkenbaar als Seat. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de achterlichten, die lijken op die van de Altea XL. Het zorgt ervoor dat de Exeo meer is dan een gerecyclede A4, maar de vormgeving is niet echt gewaagd. Een zekere anonimiteit kun je hem in elk geval niet ontzeggen.
Wanneer we instappen is de vergelijking met de vorige A4 helemaal onontkoombaar. Het dashboard stamt bijna rechtstreeks uit de A4 cabrio. Het is net alsof Seat er voor de vorm nog maar wat kleine details aan heeft veranderd, bijvoorbeeld het stuur en de tellers, maar een gevoel van déjà vu zal zich opdringen aan ieder die wel eens in een Audi heeft gezeten.
Aangezien de interieurs uit Ingolstadt echter al jaren bekendstaan om de goede afwerking is dat geen schande. Alles zit stevig in elkaar en ook de gebruikte materialen weten te overtuigen. Toch zijn er soms aanwijzingen dat het interieur al wat ouder is. Zo zit er bovenin de middenconsole een rij knoppen waar aardige kieren tussen zitten, wat er toch een beetje slordig uitziet.
Uitmuntende stoelen
Over het algemeen is het interieur van de Exeo een fijne plek om te vertoeven. Dat is mede te danken aan de uitmuntende stoelen, waar je lekker diep in wegzakt endie je goed op je plaats houden tijdens het betere bochtenwerk. Ook over de ergonomie zijn we te spreken; alles zit precies op de plek waar je het verwacht, wat dan weer een positieve kant is van het recyclen van een interieur dat zich al heeft bewezen. Helaas is ook achterin alles bij het oude gebleven. Dat betekent dat je achterin weinig ruimte hebt. Ook de kofferruimte is met 460 liter beperkt, net als de opening daarvan.
De Seat Exeo beschikt over een turbomotor, en wel de indirect ingespoten 1.8 met 150 pk die ooit ook de Golf IV GTI aandreef. Een blok dat z'n waarde inmiddels wel heeft bewezen, maar het is door Seat wel dusdanig onder handen genomen dat hij voldoet aan de Euro Vnorm. Het is een fijne motor. Er is altijd voldoende kracht voorhanden, hij is lekker soepel en haalt toch een net verbruik.
Het weggedrag van de Exeo is verder mooi gebalanceerd, al loopt hij niet over van de communicatie. Schakelen en sturen gaat licht en vrij gevoelloos, maar hij heeft een voldoende strak onderstel. Seat heeft een aantal onderdelen van het oude A4-onderstel veranderd. Zo komen de draagarmen en schokdempers van de A6, waardoor de Exeo een stuk minder stoterig is dan de vorige A4. Hierdoor kan de Seat dus strak de bocht om, zonder dat meteen je vullingen eruit vallen als het wegdek wat minder glad wordt. Standaard heeft de Seat een rijke basisuitrusting, met zaken als 16-inch lichtmetaal, gescheiden airconditioning en
licht- en regensensor. Op onze testauto zaten daarbij nog een aantal opties, zoals 17-inchwielen, parkeersensoren rondom en bixenon- koplampen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Exeo 1.8 TSI 150pk Style |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.661 mm / 1.772 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.642 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 730 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 217 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 11,6 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 184 g/km |
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.