Saab 9000 CSE 3.0i V6 (1995)
Rijden in weelde
De ruim 110.000 gulden kostende top-Saab is voor de kenners makkelijk te onderscheiden van zijn soortgenoten: het getal 9000 prijkt op de achterklep broederlijk naast de uitvoeringscode en in de grille geeft het V6-schildje het soort vulling van de motorruimte aan. Lichtmetalen velgen en de mistlampen in de gekleurde voorbumper geven aan dat we met de duurdere E-uitrusting te maken hebben.
In deze klasse biedt het interieur doorgaans flink wat bewegingsvrijheid en ook in de 9000 is ruim plaats voor vijf volwassenen. We houden het achter het airbagstuur probleemloos vele uren uit. De voorstoelen zitten nog uitstekend, maar we missen zo'n lekkere armsteun aan de bestuurdersstoel die veel concurrenten bieden. De instelling van de voorstoelen is standaard elektrisch bediend; inclusief drie geheugenstanden voor de bestuurdersstoel. Wie een airbag voor de passagier bestelt, moet genoegen nemen met wat minder bergruimte: het dashboardkastje vervalt dan.
Het aflezen van de klokken is geen enkel probleem in de zeer ergonomische Saab. Bij de 9000 CSE zijn dashboard en middenconsole met glanzend notehout bedekt. Het klimaat is simpel te regelen: toets de gewenste temperatuur in, zet het systeem op 'Auto' en de rest gaat vanzelf. Met diverse drukknoppen kun je eventueel speciale wensen voor bijvoorbeeld de luchtverdeling regelen, maar dat is zelden nodig. De Saab heeft voor zijn bestuurder meer speeltjes in petto, zoals maar liefst twee eenvoudig te bedienen boordcomputers.
Achterin de grote Saab is er voldoende beenruimte, maar we raakten met de haren wel het dak. Hoofdsteunen en middenarmsteun achter zijn standaard. De riante ruimte en de aanwezigheid van leeslampjes maakt de auto ook geschikt voor het rijden met chauffeur. Uitgebreide vakanties vormen geen probleem, want de Saab slikt een flinke hoeveelheid koffers. Twee complete sets plus twee koffers extra verdwijnen probleemloos in het ruim van de Saab. Uiteraard kan de achterbank in ongelijke delen worden neergeklapt.
Saab voorziet zijn topmodel van een fraaie zespitter. De dwars voorin geplaatste krachtbron vult de motorruimte vrijwel geheel en brengt zijn vermogen via de voorwielen op de weg. Saab heeft de 3,0-liter V6 niet zelf ontwikkeld: hij is afkomstig uit de Opel Omega. De V6 beschikt over emmers vol trekkracht, zodat schakellui rondtoeren probleemloos kan.
Schakelgedrag
We reden de 9000 met een automaat aan boord. Die kon ons niet zo bekoren, doordat hij bij een normale rijstijl ruim voor het bereiken van het maximum motorkoppel opschakelde. Een sport-stand kent de Saab-bak niet, zodat je of continu heel diep moet trappen om op te schieten of de keuzehendel met de hand moet verplaatsen. Dan maar liever een echte handbak.
De V6 heeft een top van rond de 225 km/h en een sprintje naar 100 km/h duurt zo'n 9,5 seconden en doet daarmee keurig wat de fabriek belooft. Het verbruik is met 1:8,6 heel aanvaardbaar. De Saab gaat neutraal de hoek om en is wat minder gesteld op het echte scheurwerk. Het is een pure comfort-auto, die veel rust uitstraalt. Hij heeft standaard een uitschakelbare tractiecontrole, zodat er op verzoek toch leuk met de paardekrachten kan worden gestoeid.
Remmen doen deze limousine als de beste: kaarsrecht en met een hoge vertraging. In noodgevallen springt het standaard ABS bij om de auto bestuurbaar te houden. Het veersysteem is licht sportief afgestemd, zodat de wegligging opgewassen is tegen de hoge prestaties. Je voelt de kleine hobbeltjes wat duidelijker doorkomen dan verwacht. Grote oneffenheden vormen geen probleem en oncomfortabel is hij beslist niet.
Het meest in het oog springende detail van de Saab is de standaard leren bekleding. Elektrisch bediende ramen, stoelverstelling en kofferbakontgrendeling, centrale vergrendeling met afstandsbediening, diagnosesysteem, elektrisch verwarmde en verstelbare spiegels, lendesteun op de voorstoel, airbag voor de bestuurder, getint glas, startonderbreker, hoofdsteunen achterin, elektrische antenne, luidsprekers, cruise-control en een leren stuur behoren tot de fabrieksuitrusting van de 9000 CSE.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9000 CSE 3.0i V6 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.186 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.962 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.761 mm / 1.778 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.672 mm |
Massa leeg | 1.500 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |