Saab 9-7X 5.3 V8 (2006)
Fusion-gerecht
Het verhaal achter de Saab 9-7X is bekend. General Motors wilde in de States een beetje meeliften op het succes van de SUV-modellen van Lexus, BMW, Mercedes-Benz en Volvo. Alleen ontbrak het kennelijk aan voldoende budget om een echt nieuw model van hun Europese prestigemerk Saab neer te zetten. In de GM-keuken sloeg men daarom aan het kokkerellen, met als voornaamste ingrediënten de Chevrolet Trailblazer, een inmiddels van de menu-kaart verdwenen Oldsmobile en een rekje vol kruiden uit de Saab-designafdeling.
Je moet wel een héél groot liefhebber zijn om vol te houden dat het hier om een echte Saab gaat, ook al roept Saab heel bewust het Zweedse gevoel op met details als de positie van het contactslot, de speciale vorm van de ventilatie-roosters en de herkenbare uitklapbare bekerhouder. Amerikaanse accenten zijn er immers ook genoeg: het kompasje in de binnenspiegel, het 'tilt' stuurwiel (opklapbaar voor handiger in- en uit-stappen), de nogal enthousiast werkende airconditioning. Het zijn slechts enkele voorbeelden waaruit zonneklaar blijkt waar de basis van deze auto ligt.
Troefkaart
Maar eerlijk is eerlijk: met de Saab 9-7X 5.3 V8 koop je een grote, imposante, meer dan compleet ingerichte auto die best een portie exclusiviteit uitstraalt. Het zitcomfort voorin is prima. De stoelen zijn groot, misschien een tikje zacht, maar ze bieden wel voldoende steun. Stoel en pedalen zijn elektrisch verstelbaar, zodat je altijd een optimale zithouding kunt vinden. Achterin scoort de 9-7X wat comfort betreft veel minder hoog. De zithoogte is aan de lage kant en de vulling van het zitmeubilair veel te zacht. Onhandig is verder dat de hoge laadvloer wordt gecombineerd met een extra laag geplaatst roldek. Gebruik je die afdekking niet, dan kun je geweldig veel meenemen in de Saab.
In kwalitatief opzicht doet het interieur redelijk hoogwaardig aan: zacht aan-voelend dashboardmateriaal, houtaccen-ten, standaard leer op stoelen en portier-panelen. De fenomenaal complete uitvoering van de 9-7X is misschien wel zijn grootste troefkaart. Naast 'alles wat je verwacht' krijgt hij onder andere een heel fatsoenlijke Bose-geluidsinstallatie mee en aan de buitenkant bijvoorbeeld 18-inch lichtmetalen wielen, xenon-verlichting, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak en zelfs een afneembare trekhaak.
Vierwielaandrijving
De 5,3-liter V8 past helemaal bij het concept. Een gespierde GM-krachtbron met 300 pk en 447 Nm trekkracht. Met de voor de hand liggende ontspannen rijstijl ga je als een vorst over de weg. De twee ton zware SUV zoeft soepeltjes van de plek, wint met grote stappen snel-heid en nestelt zich algauw op een vlotte kruissnelheid. Ondanks de cilinder-uitschakeling noteerden we toch nog 'n verbruik van pakweg 1 op 6,4. Het past nu eenmaal bij de geneugten van een V8. Onder volle acceleratie doet de Saab 9-7X ook in andere opzichten echt Amerikaans aan. De achtcilinder zet hoorbaar aan en stapt telkens met een fikse duw in je rug door de versnellingen heen.
Vierwielaandrijving is standaard, maar de combinatie van een ladderchassis en starre achteras beperkt hem in zijn mo-gelijkheden. Cruisen doet de 9-7X 't liefst, maar echt sportieve acties zijn hem te hoog gegrepen.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-7X 5.3 V8 |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.328 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 300 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 447 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.808 mm / 1.917 mm / 1.739 mm |
Wielbasis | 2.870 mm |
Massa leeg | 1.900 kg |
Laadvermogen | 708 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.950 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8.0 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3.0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5.4s |
Brandstofverbruik | 15,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 363 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.