Saab 9-7X

Nu ook als Saab!

Saab 9-7X
Saab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7X
AutoWeek 47 2005
AutoWeek 47 2005

Je leest het in AutoWeek 47 2005

Na zijn debuut in de Verenigde Staten is de Saab 9-7X de oceaan overgestoken en staat hij binnenkort bij de dealers in Nederland. Met deze auto maakt het Zweedse merk zijn debuut in het SUV-segment in een tijd dat dit type voertuig zo nu en dan onder vuur komt te liggen. Hoe Saab is deze SUV?

Het heeft even geduurd, maar ook Saab stapt in de wereld die SUV heet. Hoewel het feitelijk General Motors is die het besluit heeft genomen om een bestaand model onder de Zweedse merknaam in de markt te gaan zetten. Als debutant in dit segment profiteert Saab van de ervaring en kennis die Chevrolet op dit gebied heeft. Zodoende kunnen de Zweden zich meer bezig houden met allerlei details en verfijning van een doorontwikkelde auto. Een goede start dus. Als basis dient de Chevrolet Trailblazer, die hier te lande ook leverbaar is. Andere neus en nieuwe achterlichten en dat was 'm dan? Nou, nee, zo gemakkelijk heeft GM zich er niet vanaf gemaakt. Zo is het dashboard volledig nieuw van opzet en is er flink gesleuteld aan het onderstel. De term 'sportief' komen we dan ook veelvuldig tegen in de persdocumentatie die importeur Kroymans ons uitreikt. Dat lijkt bij Saab de laatste jaren meer een issue te zijn dan veiligheid, tot niet zo lang geleden het stokpaardje van het merk. Nu is het allemaal 'sport' wat de klok slaat. De 9-5 Sport Sedan, de 9-3 Sport Estate en nu dus ook een sportieve SUV; het kan niet op daar.

Niet de veiligste Saab

En nu we het dan toch over veiligheid hebben, kunnen we u melden dat de Chevrolet Trailblazer, waarop de 9-7X is gebaseerd, bij de botsproeven van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) slechts drie sterren scoorde voor wat betreft de veiligheid van de voorste inzittenden. In diezelfde test haalde de vorige generatie Saab 9-5 het maximale aantal van vijf sterren. Dat haalde hij eveneens in de door EuroNCAP uitgevoerde test. Maar goed, de 9-7X heeft zijn massa mee als het erop aankomt, want twee ton staal zet je niet zomaar stil. Daarnaast zijn er front-, zij-, en hoofdairbags en is de auto voorzien van StabiliTrak, beter bekend onder de afkorting ESP. De onderste helft van het dashboard is van zacht, schokabsorberend materiaal en het contactslot bevindt zich tussen de voorstoelen. Enerzijds voor de veiligheid, anderzijds ook om het Saab-gevoel op te roepen. Dat doen ook de vorm van het dashboard en de typische ventilatieroosters, die we al sinds jaar en dag in verschillende Saabs tegenkomen.

Verrassend

De eerste 9-7X waarmee we op pad gaan heeft de 5,3-liter V8 onder de kap. Altijd goed voor een meer dan stevige duw in de rug, zo'n achtcilinder. De motor heeft niet de minste moeite om de grootste Saab ooit vooruit te helpen. De toerenteller leidt een rustig bestaan in deze auto. Wat in positieve zin al vrij snel opvalt is het rijgedrag van de 9-7X. Er is dan ook flink gesleuteld aan het onderstel, met onder meer stijvere ophangpunten, dikkere stabilisators, een andere afstelling van de voorwielen, een directer type besturing, kortere veren en een ander type schokdemper. De zware Saab voelt licht aan en helt niet overmatig over in bochten en op rotondes. De besturing is niet overdreven communicatief, maar wel lekker direct en precies. De luchtgeveerde, starre achteras veroorzaakt minder deining dan we doorgaans van dit type onderstel gewend zijn. Kortom, Saab heeft voldoende aan het concept geschaafd om er een goed sturende SUV van te maken.

Hij lust 'm wel!

Auto nummer twee die we rijden, is de versie met de zescilinder lijnmotor. Die is goed voor 290 pk en 375 Nm. De techneuten in Trollhättan lachen om zulke waarden, dat toveren zij immers zonder al te veel moeite uit een viercilinder 2,3-liter met turbo. Maar goed, met deze zespitter is de 9-7X adequaat gemotoriseerd, zoveel is al snel duidelijk. Je voelt weliswaar dat hij minder koppel heeft dan de V8, verder valt er niets te klagen. Op constante snelheden is het toerental eveneens laag, net als het geluidsniveau. Het brandstofverbruik is royaal te noemen, met een gemiddelde opgegeven consumptie van 1 liter euro 95 per 7,4 kilometer. De achtcilinder lust zelfs nog iets meer. Een dieselmotor heeft Saab niet voorhanden, maar er wordt momenteel gewerkt aan een gasinstallatie voor de 4.2. Als alles volgens planning verloopt, is begin volgend jaar een 9-7X met gastank leverbaar. Zoals zo veel Amerikaanse auto's is ook deze voorzien van een (uitschakelbaar) systeem dat de deuren vergrendelt zodra de pook in D gaat. Ideaal tegen plunderaars, maar het is wel hinderlijk dat je de deuren dan zelfs van binnenuit niet meer kunt openen. Althans, niet zonder ze eerst te ontgrendelen, iets wat achterin niet kan.

Saab genoeg

Aan de standaarduitrusting valt weinig meer toe te voegen. Zo is er zelfs een schuif-/kanteldak, dat er helaas voor zorgt dat er een flink stuk hoofdruimte verloren gaat. Bij voorste inzittenden met een lengte van ongeveer 1,90 meter raakt de al dan niet behaarde hersenpan het hemeltje. Knap irritant. Het geluidssysteem van Bose zorgt voor een fijn stukje muziek, de achterwisser kent twee intervalstanden, de stoelen zijn met leer bekleed en ook voor de automatische versnellingsbak, 18-inch lichtmetaal, metallic lak en de trekhaak vraagt Saab niets extra. De V8 voegt daar xenonlicht, een ander type wielen en elektrisch verstelbare pedalen aan toe. De enige verkrijgbare opties zijn een navigatiesysteem en een parkeerhulp. De schakelaars van de stoelverwarming bevinden zich trouwens in de armleuningen van de voorportieren, waardoor je soms ongemerkt (en ongewenst!) de billengrill aan hebt staan. Op de achterbank biedt de SUV ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Een hoofdsteun voor de middelste zitplaats ontbreekt en dat strookt weer niet met de filosofie van Saab. Met een vanafprijs van E 64.990 is de Saab 9-7X, zeker gezien de uitrusting, scherp geprijsd. En dankzij de aanpassingen aan het uiterlijk, interieur en onderstel is hij in onze ogen 'Saab' genoeg om het Zweedse beeldmerk te mogen dragen. Alleen die drie sterren…