Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Topless topper
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Monaco heeft voor Saab nog steeds magie. Het merk won met de 96 dan ook tweemaal achter elkaar de roemruchte Rally van Monte Carlo, in 1962 en '63. Met achter het stuur de al even roemruchte Erik Carlsson.
Geen wonder, dus, dat Saab nog wel eens naar het kleine vorstendom terugkeert voor de introductie van een nieuwe versie. In 1994 maakten we de eerste rij-impressie met de 900 Cabriolet vanuit Monaco en ook dit jaar koos Saab voor deze locatie, die vooral meer kans op droog weer biedt dan ons kikkerlandje. Het voordeel is bovendien dat je er zó in de bergen zit. Het wintersportoord Isola 2000 is immers maar een kleine twee uur verwijderd van de kust. Als je dan als Zweedse autofabrikant bovendien met het sportmerk Salomon een samenwerkingsverband aangaat voor de ontwerpprojecten en zogenaamde merchandising, valt een rit naar de besneeuwde bergtoppen precies in het pulletje. Zeker als dat is met de snelste versie van de nieuwe 9-3 Cabriolet, die sinds enkele maanden de Saab-showrooms opvrolijkt.
Topversie
Liefhebbers moesten even geduld hebben, maar de 9-3 Aero Cabriolet arriveert nu toch over een dikke maand bij de Nederlandse dealers. De open 9-3 valt in het nichesegment van de zogenaamde premium cabriolets, waarvan de verkoop de afgelopen vijf jaar met 50 procent is gestegen. Saab hoopt dit jaar in Nederland dan ook 400 9-3 cabrio's te verkopen, waarvan 75 Aero's.
Wie belangstelling heeft voor een zonnige uitvoering van de 9-3, kan kiezen voor de 1.8t met 150 pk, de 2.0t met 175 en binnenkort dus ook voor de 2.0 T. Die hoofdletter T geeft aan dat het om de hogedrukvariant van de tweeliter viercilinder turbomotor gaat. Hij is alleen als Aero te koop en is dus meteen de topversie van de 9-3 met zachte kap.
De Cabrio heeft al een behoorlijke standaarduitrusting, met onder meer 16-inchwielen, ESP, automatische airco, cruise control en een audiosysteem met zeven speakers en bediening op het stuur. De 2.0T Aero heeft een sportchassis, speciale Aero-bumpers, dorpelverbreders, achterspoiler (alles in carrosseriekleur) en 17-inch lichtmetalen wielen. Die laatste zijn standaard voorzien van Pirelli P Zero Rosso in de maat 225/45 R17. De prijs van de 9-3 Cabrio Aero is overigens 200 euro hoger uitgevallen dan in september werd aangekondigd: hij kost nu € 55.690.
Onmerkbaar
De bekende 2.0T-viercilinder levert 210 pk en heeft een fraai maximum koppel van 300 Nm bij 5.500 tpm. Hij heeft zijn kwaliteiten al bewezen in de 9-3 Sport Sedan en mag ons nu laten voelen wat 't is om met of zonder zachte kap het gaspedaal diep te kunnen intrappen. Vóór het zover is, moeten we op geciviliseerde wijze zorgen dat we de ochtendspits in het drukke Monaco doorkomen. Dat vormt geen probleem, want de Aero kan zich beslist netjes gedragen. Hoewel zijn onderstel aan de stugge kant is voor verkeersdrempels en kuilen. Eenmaal op de snelweg heeft 'ie het beter naar zijn zin en wij ook. De zon staat laag aan de strakblauwe hemel, maar de dikke zachte kap is nog 'in functie'. Het valt op dat 't binnen in onze 9-3 lekker stil is. Geen geklapper, nauwelijks windgeruis en al evenmin motorlawaai. De motor reageert meer dan gewillig op het gaspedaal, sprint vanaf zo'n 2.000 tpm na een bijna onmerkbare tiende van een seconde vooruit. Van een echt turbogat is tegenwoordig geen sprake meer. Wel voel je nog een reactie in het stuur als je eenmaal het gas op de plank drukt, maar vervelend is dat niet. We reden de 2.0T Aero met handgeschakelde zesbak, die een meerprijs van € 500 moet opbrengen en uitstekend past bij het karakter van de turbomotor. Hij zorgt voor nóg meer rust tijdens het rijden en moet een positief steentje bijdragen aan het brandstofverbruik, dat volgens Saab uitkomt om een gemiddelde van 8,9 l/100 km. Zo'n waarde haal je natuurlijk nooit als je constant in 8 seconden van 0-100 km/h accelereert. Dat is immers de tijd die de 9-3 2.0T Aero nodig heeft voor de sprint, terwijl zijn top op 230 km/h ligt. Vlot en snel genoeg dus om met plezier richting besneeuwde toppen te rijden.
Bandenwissel
Vlak voor de bergpas hebben we eerst een bandenwissel bij de Pirelli-vrachtwagen. Nee, 8 seconden halen de mannen niet, het is ook geen wedstrijd. Maar omdat er op het traject sneeuw ligt, worden onze lage P Zero Rosso's omgeruild voor Winter Snowsport-banden in dezelfde maat. Deze band is door Pirelli speciaal ontwikkeld voor sportieve auto's, waarvan de bestuurder niet extra gestraft wil worden voor slechte(re) weersomstandigheden of glibberige wegen. De SnowSport moet, ook als het rubber koud is, maximale grip leveren op gladde of natte wegen. Deze band heeft net als de Rosso een asymmetrisch loopvlak en twee verschillende loopvlakken voor de voor- en de achterwielen.
De meeste haarspeldbochten zijn niet echt glad en we kunnen met veel grip onze weg vervolgen. Aan de banden zal 't niet liggen, aan de 9-3 evenmin. In korte bochten gedraagt de de cabrio zich gewillig, stuurt strak, ligt strak. In de lange doordraaiers moet je echt gek doen, wil de Saab protesteren met wat onderstuur. Later, wanneer het winterschoeisel weer door zomerbanden wordt vervangen, kun je wel ruiken dat onze testauto gewerkt heeft, maar het materiaal gaf geen krimp. Deze 9-3 Cabriolet is geen rallyauto en wie die aspiraties of het Monte Carlo Rally-gevoel kan bedwingen, heeft aan deze 9-3 een fraaie cabrio, die je met zijn snel werkende kap vaak open zult rijden. 't Kost wel wat, maar je hebt aan deze topper onder de open Saabs dan ook een fijne, pittige auto.