AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rollenbank - Subaru Impreza GT Turbo 555

72 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
In 1995 kwam Subaru om de hoek met de Impreza GT Turbo. Die zette het merk direkt op de kaart als sportieveling. Wij zetten er een uit 1999 op de rollenbank. Benieuwd of hij nog net zo sportief is als een kleine vijftien jaar geleden. Lees meer over deze Subaru Impreza GT Turbo 555 in AutoWeek. Nu in de winkel en Twitter met onze redacteur over deze auto. Vanavond om 8 uur #autoweek

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (72) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Bofkont
Bofkont
  • 0
Heerlijke wagen nog steeds, dat geluid van die boxer is hemels.
Maar hij mag hem wel een keertje goed wassen
Camry TRD
Camry TRD
  • 0
Iets meer koppel,maar minder pk's.....lijkt me geen motor probleem...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Levert in op topsnelheid, maar die mag je in NL sowieso niet rijden. Kan die nog eens gaan testen op de Autobahn..
Nappie
Nappie
  • 0
Leuke test met een unieke auto toen maar ook nu... en die 16 pk is opgelost door gewoonweg altijd V-power te tanken en verse olie erin te gooien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie wagen dat boxer geluid is prachtig ,vooral met de juiste sportuitlaat nog mooier

Wat ik me afvraag ofdat hij Octaan 95 of 98 tankt

Collega van me heeft een bmw m3 uit 2001 en die moet ook 98 tanken anders duidelijk vermogens verlies staat ook in zijn boekje die bij de auto geleverd wordt ,hij loopt wel gewoon op 95
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens mij staat er in het boekje ook dat de auto werkt op 91 ~ 100 maar 98 geniet de voorkeur.
Het is toch nooit goed
Het is toch nooit goed
  • 0
Verschrikkelijk lelijke auto, maar wat een geweldige auto! Een tijd geleden meegereden met een licht getunede, tot 'slechts' 250 pk, maar gaan als de brandweer. En dat geluid, gevoel van het in de stoel drukken, heerlijk. En dat voor een appel en een ei, totdat je aan de pomp komt, maar ach...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is het niet zo dat het vermogen op de wielen altijd minder is dan wat de fabrikant afgeeft (motorvermogen) Of wordt daar bij de test rekening mee gehouden?

Dit is weer zo'n voorbeeld van de Japanse suprematie die zo af en toe de kop op steekt. Een auto die er ineens was en alle concurrenten het nakijken gaf op dat moment. De eigenaar moest even een argument bedenken waarom hij wel tevreden moest zijn, maar komop, we hebben het over een heel normaal vermogensverlies van nog geen 10%. Dat meette autovisie vroeger wel eens op nieuwe auto's hoor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Subaru is een 4wd, dan heb je altijd vermogenverlies door meer wrijving in de extra overbrengingen. Met berekeningen kun ja daar misschien rekening mee houden maar of die wel zo nauwkeurig zijn betwijfel ik.
Octaan 98 tanken zal ook zeker bijdragen om wat paardjes terug te winnen. De meeste turbo motoren rijden stukken beter op octaan 98. Een pingelsensor maakt het mogelijk om op oct. 95 te rijden maar de motor draait dan niet optimaal.
Anoniem
Anoniem
  • 0
'T is wel een stoere rauwe bak zo'n Sub, zeker met die boxermotor i.c.m. 4wd. Hij lust een slok benzine maar daar krijg je veel rijplezier voor terug en het blijft gaan.
Jasper2020
Jasper2020
  • 0
vergeet niet dat dit soort autos vaak genoeg op het circuit zijn geweest en zeer zelden normaal zijn bereden(er zijn natuurlijk uitzonderingen)
MadMarky
MadMarky
  • 0
Zelfde verhaal dus als destijds met die Ferrari (F430?) die op de bank stond en vermogen te kort kwam. Niet zo goedkoop doen en euro 98 in de tank gooien zoals het ook in het boekje staat.
Natuurlijk kán zo'n auto wel op 95 rijden maar dat is een soort noodmaatregel voor wanneer je geen 98 of 100 octaan in de buurt hebt, de motor wordt gewoon geknepen.
MadMarky
MadMarky
  • 0
@burnin ubber
Zoals met iedere sportieve auto heb je er afgetrapte exemplaren bij zitten, maar ook exemplaren die netjes warm zijn gereden. Dat is altijd uitkijken, zeker nu de oudere Impreza's steeds betaalbaarder worden voor de 'petjes'.

Dat van het circuit is natuurlijk onzin, hoeveel nederlanders gaan denk je wel niet met hun auto naar het circuit? Dat zijn er echt maar een handvol. Daarbij is een Impreza is juist leuk om mee over de bochtige weggetjes te scheuren, voor het circuit zijn ze niet eens erg geschikt ivm de brede carterpan waarbij de olie in lange bochten aan één kant gaat zitten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Erg mooie auto ! prachtig geluid
Hong Hong
Hong Hong
  • 0
Lekker mee door boenderen met die Impreza. Koppel is een waarde voor een diesel man, gewoon lekker.
Betrouwbaar ding.
Alias Bjorn
Alias Bjorn
  • 0
Leuke wagens, super betrouwbaar en vooral een heerlijk geluid.
Ik twijfel regelmatig nog om er één terug te kopen voor erbij, voor weinig geld heel veel plezier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beter onderhouden jongen!
Zo te zien rij je er mee en doe je er verder weinig aan. Warme luchtfilter werkt ook niet bevorderend.

Aan het remstof op je wielen kan ik zien dat je er weinig aan doen, wassen bijvoorbeeld. Zal met onderhoud wel hetzelfde zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@smaakvol. Ja, want het échte onderhoud vindt plaats in de wasstraat. -_-
Anoniem
Anoniem
  • 0
Offtopic Die Smaakvol zijn opmerkingen zijn zo'n smakeloos, Jezus wat een gelul.
Ontopic leuk dat de Impreza (dit type) wel bij een ieder wat positiefs los maakt, is toch een soort van icoon.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wauw, een exemplaar met originele uitlaat; dat is pas een zeldzaamheid
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ vroemka

Als je al niet de moeite neemt om je auto schoon te maken, en al helemaal als je voor een item naar autoweek gaat en gefilmd wordt, dan geloof ik best dat die vermogensverlies door slecht onderhoud komt.

Hij onderhoudt de buitenkant niet. Dus laat staan onderhoud.
Tiporon
Tiporon
  • 0
Ik kan smaakvol enkel alleen maar gelijk geven.
Om niet in de herhaling te vallen herken je "autoliefhebbers" aan de toestand van hun auto.
En iemand die zich autoliefhebber noemt, spreekt NIET over een was straat maar "krasstraat".
OT best wel een leuke SUB maar hij had er inderdaad iets properder mogen voor komen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
zo'n sub hoort vies te zijn. of goed vies of goed schoon. dit is wel er tussen in.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Nappie

Vpower is de grootste flauwekul, de toevoegingen zijn zo minimaal, dan kun je beter RON 100 gaan tanken in Duitsland of gebruik maken van een octaanbooster.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ziet er niet uit..! En het geluid..? In één woord verschrikkelijk..!
Bofkont
Bofkont
  • 0
JCH


Geluid is hier niet te horen op deze film, geloof me die 4 cilinder boxer klinkt beter dan die 5 cilinder volvo
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fijne auto! Ik zwaai wel n keer als ik je tegenkom Maar, laat de motor een keer grondig reinigen/nakijken. Er zitten nog wel meer pk's in dan dat.
Camry TRD
Camry TRD
  • 0
Mijn beredenering klopte dus....thanks mannen/vrouwen! (niet aan de benzine gedacht Lpg rijden van het nieuwe type....dan hoog octaan gehalte en intercooler effect door directe inspuiten. Ik denk zelfs pk winst
Bofkont
Bofkont
  • 0
JvRrrrr

Klopt helemaal, als je een LPI installatie hebt kun je er meer vermogen uithalen.
EV0 II
EV0 II
  • 0
Altijd al een leuke wagen gevonden. Alleen wel graag in het blauw of zwart.

206K gelopen valt nog wel mee. Volgende keer wel de wielen beter schoonmaken. Staat zo slordig...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fijn op gas, denk ik meer aan verbrande kleppen/ klepzetels.
Typische Nederlandse gedachte, overal een gastank in pleuren.
Gooi nu maar fijn RON 102 in die tank komt het allemaal weer goed met die verdwenen paardjes.
Mogelijk moet bij een AWD idd een andere formule gebruikt worden om de vermogen aan de krukas te berekenen want er zijn wat extra transmissie verliezen.
Koppel houdt wat makkelijker stand, want dat geeft hij al af bij een relatief laag toerental, de maximale pk's komen een dan pas uit bij een hoger toerental.
GTI GR
GTI GR
  • 0
Koeling op zo'n rollerbank wil ook nog wel eens een paar pk's schelen bij zo'n auto. Ik kon niet goed zien of de luchthapper goede toevoer kreeg, maar anders kan dat alleen al het tekort verklaren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Koeling en wind is genoeg bij een dyno. Hun weten wel wat ze doen. Het grote verlies komt door aandrijfverlies en achterstallig onderhoud
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Bofkont

Wablieft?!?!?

4 cylinder boxer beter klinken dan een 5 cylinder????

Heb je nog nooit een Ford focus RS gehoord.

Ja V-power geeft wel zeker en vast extra pk's, maar ik tank liever Bp ultimate 98. Of beter Aral(bp) ultimate 102
Tiporon
Tiporon
  • 0
wowwow , wat een theorieën over die benzine!
gewoon even naar Fifth Gear Fuel test googlen en heel die theorie wordt hier ontkracht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zet een (koel) ventilator op die luchthapper voor de intercooler en de 218 PKs zitten er ineens wel in :-)
Bofkont
Bofkont
  • 0
Ford Racing Eu

Ik heb het over de volvo 850 T5 van JCH.
De focus RS klinkt idd erg lekker, maar de boxer van de sub klinkt ook geweldig
Bofkont
Bofkont
  • 0
Baidu

Beek weet echt wel wat ze doen hoor, zit daar maar niet over in
Anoniem
Anoniem
  • 0
Baidu een ventilator of 100kmh lucht geeft je geen 19 pk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
20 graden koelere inlaatlucht wel :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
gewoon dezelfde route terugrijden. wellicht liggen die 16 pk daar nog.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ach, hij zal er niet trager van gaan dat je nu weet da er 16 pk minder in zit. 202 pk is nog steeds geweldig in zo'n relatief lichte wagen.
ik kan me voorstellen dat er niet vaak een snellere auto naast je staat aan het stoplicht?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Focusio,

5th gear kan testen wat ze willen, maar ik heb het zelf uitgeprobeerd met mijn Saab met Hirsch tuning.
Die loopt gewoon beter op RON 102, dan op RON 95, verbruik is ook iets lager.
Je moet uiteraard wel een turbo motor met een geavanceerd systeem om o.a. het verbrandingsproces in de cylinders te kunnen meten. Dat heeft Saab met zijn Trionic 8 motormanagement systeem met een 32 BIT computer die vele duizend berekening per seconde kan maken. Elke bobine voert doorlopend ionisatie metingen via de bougies uit en meldt die gegevens aan de ECU. Deze stelt de brandstof toevoer en de injectie vervolgens steeds bij.
Overigens is een turbomotor tevens afhankelijk van de atmosferisch omstandigheden, zoals luchtdruk, luchtvochtigheid, lucht temperatuur. Dus hoeveel vermogen hij gaan produren is van meerdere factoren afhankelijk.
Bij dit soort motoren kan een waterinjectie systeem ook nog het vermogen wat laten toenemen.
Iedere serieuse tuner geeft dit ook aan, kijk maar eens Abt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben nou een maandje verder met mijn WRX STI (zie review elders). Wat een ongelofelijk totaalpakket: 300 pk, een boxergrom van jewelste, 5 geairbagde zitplaatsen, een echte kofferbak, 4wd, superdegelijk in elkaar geschroefd (en dus ook 3 jaar of 100.000 km garantie), 250km/uur en 5,2 sec naar del 100 en toch beter dan 1/10 l/km. Alternatieven?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Overigens, ook zo'n klassieke Sub zit goed in z'n vel. Klasse!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@baidu dat ook niet.

Want een ventilator maakt de lucht niet 20 graden kouder. En al zou je 20 graden koudere lucht de turbo binnen krijgen, dan warmt je turbo die weer op naar 120 graden. Wat je intercooler weer moet koelen. En uit dyno tests blijkt dat een cai, open luchtfilter, geen luchtfilter, standaard luchtfilter geen verschil maakt in de inlaat temp na comprimeren.

Wat wel helpt om de lucht te koelen is je intercooler sprayen met water/methanol, NOS of in je inlaat spuiten. Het laatste is effectiever.

En open filter is leuk voor de foto's en geluid, en omzet van de plaatselijke tuningshop.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gewoon bergaf rijden, dan heb je geen last van die 16 missende paardjes.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nette score! geen reden om ontevreden te zijn. Het blijft natuurlijk een benzine met 2 ton. Dat is soms toch wel even wat meer slijtage dan een diesel met pak hem beet 3.5 ton. Die hebben meestal ook meer koppel. Maar deze kan zeker nog wel een ton mee. Degelijk product.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste is 98 tanken bij sportieve auto's met veel vermogen. Geld mag geen reden zijn om 95 te tanken wanneer je zulks bezit.


Toch maken de echte autoliefhebbers, de Duitsers zich niet zo druk of een speciale auto nu gewassen is of niet.

Op de grote treffens waar de experts tot onder de auto liggen om hem te keuren voor Concoursen, kijkt men wel of de staat goed is, maar niet of er ergens stof of vuil op zit.
RS2
RS2
  • 0
@ Bofkont

Het verhaal van v-power klopt deels. Een aantal jaar geleden was het een goed alternatief voor Ron98. Nu niet meer(het is weer aangepast). In Italië en Duitsland wel want daar is het octaangehalte 100 in Vpower... BP ultimate is voor mij de beste op dit moment (en meerdere turbo enthousiasten) in NL, maar dat is natuurlijk geen wetenschap... Behalve dat RON98 wel 20% meer vermogen kan opleveren bij High Performance motorblokken...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, ik heb het eerlijk gezegd altijd een sjonniebak gevonden. Wel mooi geluidje inderdaad.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hallo,

Eerst zal ik mezelf even voorstellen, mijn naam is Tim van Dam, ik ben 17 jaar oud, gek van auto's en ben op zoek naar iemand die ook gek van auto's is en een forum samen met mij op te richten.

Ik zal de bedoeling even uitleggen om er een beetje een beeld bij te krijgen. Het idee is om een forum te maken welke is gericht op auto's maar dat was naar mijn idee al duidelijk. Ik zat eraan te denken om dan een gedeelte te maken met rijtesten, rijervaringen, verslagen van bezitters etc. van allerlei verschillende soorten merken en typen auto's, waarbij mensen ook kunnen reageren. Voor de rest zat ik dan te denken aan een normaal gedeelte waar gebruikers (want je kan je dan registreren op de site) zelf een pagina aan kunnen maken waarbij ze dan over dingen kunnen discusseren, dingen kunnen vragen ga zo maar door (bijv. Iemand heeft een BMW E36 en wilt er led verlichting in, kan diegene vragen welke lampen die die dan moet hebben om te passen en of iemand een idee heeft waar je die ku
Anoniem
Anoniem
  • 0
GEZOCHT: AUTOLIEFHEBBER OM EEN FORUM MEE OP TE RICHTEN! ZIE LINK VOOR MEER INFO!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/bmw-onderdelen/m676770820-gezoch t-autoliefhebber-om-een-forum-mee-op-te-richten.html?c=d721e818194200feca4409741512b6 e6&previousPage=mympSeller
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ tim er zijn al 100e van die forums. Elk merk heeft er wel 10 en daar bij voor verschillende modellen etc.

Dus wat zou jou forum meer bieden dan autoweek? Of een forum voor een specifiek merk, waar dan ook meer kennis is voor dat specifieke merk.

Anoniem
Anoniem
  • 0
@smaakvol

Koude lucht door een warmte wisselaar blazen, koelt wel degelijk (in dit geval) de inlaatlucht. Dat is namelijk het werkingsprincipe van de intercooler. Daarom is een intercooler ook altijd zo geplaatst dat er koele lucht door kan stromen. Als jouw verhaal klopt, kun je de intercooler ook achter een luchtdichte bumper plaatsen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@baidu je begrijpt niet wat ik zei.

5 of 10 graden koudere lucht VOOR de turbo maakt niet uit. De turbo warmt de lucht op door dat het comprimeert en de temp van de turbo. Erna komt pas de intercooler. Vanaf dan heeft het zin om de lucht te koelen, met een ic, water intercooler, spray, nos, methanol. Of in inlaat spuiten.
Door water/methanol op je ic te spuiten onttrekt het nog meer warmte omdat water en methanol nog sneller verdampt en warmte onttrekt.

Of je nou lucht van 10 graden of 15 gaden aanzuigt. Na de turbo is het rond de 120 graden.

Snapje?
Bofkont
Bofkont
  • 0
Tim van Dam

Ik denk precies hetzelfde als Smaakvol, bespaar je de moeite.
joeke
joeke
  • 0
ik zou nu wel es een lancia delta hf willen zien met 2 ton op de teller.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je moet de intercooler van koellucht voorzien. Dat doe je niet als je de motorkap op een kier zet...en geen ventilator op de tussenkoeler zet...snap je, domme hond?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik begijp heel goed wat je schrijft, maar blijf bij mijn standpunt, snap je?
Anoniem
Anoniem
  • 0
hele leuke auto! Die Boxers klinken lekker!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een intercooler heeft rijwind nodig, klaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Baidu jammer dat je niet normaal kan praten. Als je het zelf niet begrijpt na 2 uitleggen. Een ic heeft wind nodig, logisch dat koelt de lucht. Maar koelen voor de turbo heeft weinig zin.

Maar goed. Lamme zak. Je begrijpt het niet. Veel plezier
Anoniem
Anoniem
  • 0
Baidu en Smaakvol: jullie zitten beiden langs elkaar heen te l*llen. Baidu bedoelt dat de intercooler (verliest warmte=koeling dmv een soort radiator) door rijwind gekoeld moet worden net als de gewone radiator. Een ventilatortje is wat anders als volle bak rijwind met 100 km.p.u.
Smaakvol heeft gelijk dat het geen zin heeft om lucht te koelen vóór de turbo (de intercooler die dus warme lucht kwijt moet) doet dit na de turbo zodat er in verhouding meer lucht in het totale gasmensel kan maar zoals ik al zij, jullie praten langs elkaar heen en hebben beiden op jullie standpunt gelijk (volgens mij). Amen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@yaris klopt. En daarom zijn er ventilatoren die er zijn voor de winddruk en windopbrengst. Voor koeling en voor de intercooler, wat de rijwind simuleert. Heel simpel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Amen
DueVolvi
DueVolvi
  • 0
https://www.google.nl/search?q=intercooler&hl=nl&rlz=1C1CHFX_nlNL513NL513&tbm=isch&tb o=u&source=univ&sa=X&ei=IWSTUZjjMsjV0QXfk4GgBA&ved=0CC4QsAQ&biw=1920&bih=1075#imgrc=M 1KFa5jAQM5vNM%3A%3B06TPN254gBbz_M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.marcovw.nl%252FMotor%252FT urbo%252Fturbogang.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.marcovw.nl%252FWoordenboek%252Fi%252F intercooler%252Fintercooler.htm%3B460%3B191

Zo duidelijk? Intercooler na turbo!!!!
xxx001
xxx001
  • 0
Mooie 555 - echte NL oplossing om voor 50 KiloFlorijnen lekker te kunnen gummen.

OT - Koppel is idd het belangrijkste, tussensprintjes komen daar op aan. En daar zijn Subies gewoon knettergoed in. Voor wat vijl -en slijpwerk en vermogenswinst zijn er inmiddels legio oplossingen, SPT heeft ook een arsenaal aan onderdelen te koop. Kost wat maar alles blijft heel (ook bij mijn OBXT, na zo'n 175000 km in 5,5 jaar).
Anoniem
Anoniem
  • 0
@DueVovi: dat was al duidelijk. Punt is dat de intercooler zélf ook z'n warmte kwijt moet. Zoals je kunt zien is de intercooler een soort radiator. Hoe kouder de lucht hoe dichter de luchtmoleculen (= meer lucht) op elkaar zitten hoe beter de verbranding hoe meer PK's.
Richie
Richie
  • 0
Dan heeft mijn Porsche 944 van 1986 het toch beter gedaan op de rollen bank :P.
Die is na 27 jaar en 331k km maar 3 pk kwijt en heeft 12 Nm meer t.o.v. de fabriek

Anyway...blijven leuke auto's, die Impreza turbo's. Maar ze moeten wel blauw zijn met goude velgen

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum