Rij-impressie Volkswagen Golf Variant

Nu serieus...

103 reacties

Video
AutoWeek 28 2013
AutoWeek 28 2013

Je leest het in AutoWeek 28 2013

Als er één stationwagon nuchter en pragmatisch is, dan is het de Volkswagen Golf Variant wel. En toch wil het niet echt met het model in ons land. Misschien dat dat bij generatie VII dan eindelijk anders wordt.

Pas bij de derde generatie Golf bracht het merk uit Wolfsburg ook een stationversie op de markt onder de naam Variant. Merken als Ford en Opel hadden toen al járen Stationwagons/Clippers en Caravans/Combi's op de weg van respectievelijk de Escort en de Kadett. En toen de Variant er eenmaal was, liep het niet echt storm; een verkooptopper werd het bij ons in elk geval nooit. In tegenstelling tot andere merken nam de Variant altijd maar een klein deel van de Golf-verkopen voor z'n rekening. Misschien had dat wel te maken met het feit dat Volkswagen er zelf ook niet helemaal achter leek te staan. De Golf VI Variant was onderhuids immers grotendeels gelijk aan de V.

Maar bij generatie VII lijkt het merk de Variant even serieus te nemen als de hatchback. Nu geen gerecyclede onderdelen, maar een volwaardige VII. Goed, designtechnisch is het nog altijd niet heel inspirerend; het blijft functie boven vorm. Maar de extra 30 centimeter die Volkswagen eraan heeft geplakt, zorgen wel voor een heel forse hoeveelheid bagageruimte. Liefst 605 liter gaat er in het achtersteven, en dat is zo'n 100 liter méér dan de meeste auto's in dit segment. Bovendien is de laadvloer mooi vlak en de tildrempel prettig laag, waardoor de ruimte goed te benutten is. Mocht het echter nog niet genoeg zijn, dan gooi je met een ruk aan de hendel achterin de tweede zitrij in twee delen plat, waardoor er ruim 1.600 liter ter beschikking staat. Voor wie geregeld lange voorwerpen moet vervoeren, kan ook de passagiersstoel volledig plat, al is dat een optie van € 175.

Line-up

Ook motorisch is de Variant identiek aan de hatch. Alleen de GTI en GTD staan niet in de prijslijst. De line-up bestaat uit de bekende TSI's en TDI's, die allemaal gemakkelijk, zij het niet enthousiast presteren. Bovendien zijn ze goed voor 20 procent bijtelling. De 1.6 TDI komt in november ook als Bluemotion met een CO2-uitstoot van 87 gram (zie pagina 66). Leaserijders moeten wel snel zijn, want die is alleen bij registratie in 2013 nog goed om van 14 procent bijtelling te profiteren.

Naast de motoren kun je voor de Variant ook alle opties aankruisen die er voor de hatchback zijn; van automatische remhulp en rijbaanhulp tot Dynamic Chassis Control. Daarmee kun je onder meer de hardheid van de schokdempers instellen. Niet dat de Variant ooit echt dynamisch wordt; net als de hatchback is het weggedrag vooral degelijk. Wat voor een bult, gat, drempel of bocht je ook tegenkomt, de koets beweegt slechts eventjes en vervolgens gaat de Variant stoïcijns verder, desnoods op hoge snelheid. Wel een prettig idee als je al die laadruimte ook echt gaat volstouwen.

Volkswagen Golf Variant

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum