Rij-impressie Volkswagen Golf R Variant

Triatleet

140 reacties

Video
AutoWeek 20 2015

Je leest het in AutoWeek 20 2015

Volkswagen heeft een mini-RS6 gelanceerd met de komst van de Golf R Variant. Met 300 pk is de auto waanzinnig snel voor dit segment, maar rijdt het ook nog een beetje? We probeerden het uit op het circuit van Ascari.

Het voordeel van veel op dezelfde buitenlandse testlocatie komen, is dat je de omgeving goed leert kennen. Je kunt grote delen van de voorgestelde route negeren en je eigen plan trekken om zo optimaal het nieuwe model aan de tand te voelen. Vooral bij sportieve modellen is dit handig. MPV's, A-segmenters en grote limousines kan je in normaal verkeer prima testen, maar een sportauto op zijn dynamische kwaliteiten beoordelen vergt iets meer moeite. Er zijn drie eisen aan de ideale weg: hij moet mooi bochtig zijn, het moet rustig zijn en je moet overzicht hebben. Twee van deze eisen combineren lukt vaak nog wel, maar alle drie tegelijk is vaak lastig. In de omgeving van het Spaanse circuit van Ascari vind je het allemaal. Je hebt een waanzinnige weg vanaf Marbella de bergen is, maar deze is soms wat druk. Daarnaast zijn er fantastische open wegen met lange doordraaiers waarop je vooral met supercars goed terecht kan. Maar als je net iets bochtigers wilt is er een sneaky zijweg die een soort Nordschleife op de openbare weg verbergt. Alleen dan vijf keer zo lang! Het perfecte terrein om de Golf R Variant te testen op zijn potentieel. En dat terwijl we de auto eerst op Ascari hebben losgelaten. Hier verblufte de auto vooral door zijn gripniveau en het uitblijven van onderstuur. Combineer dat met de tractie van het 4motion-systeem en je hebt een auto die serieus hard gaat. Maar onze bergroute kent meer hairpins, stevige heuvels en afdalingen, waardoor er toch een ander beeld van de auto ontstaat. Bij de lancering van concurrent Seat Leon Cupra ST was er bij ons wat verbazing dat de Spanjaard sneller was op de Nordschleife dan de Golf R. Hij heeft immers alleen voorwielaandrijving en ook nog eens 20 pk minder. Maar de Golf is wel 120 kilo zwaarder. En elke kilo extra scheelt tienden van seconden dus dat overgewicht télt. En hier, op die smalle bergweg vol hairpins, heuvels en drops, is het merkbaar. De remmen zijn goed, maar je voelt die kilo's toch wat doorduwen. Toch wil de neus graag naar binnen. Dankzij een elektronisch differentieel, (in feite gewoon remingrepen op de binnenste wielen) heb je de beschikking over een soort torque-vectoring dat de neus naar binnentrek als onderstuur op de loer ligt. Vervolgens kan je gewoon vol op het gaspedaal gaan staan zonder enige vorm van tractieverlies. De snelheden lopen vervolgens erg rap op.

Grote turbo

De 2.0 turbomotor is weergaloos, vooral omdat het toerenbereik erg groot is. Zo haalt Mercedes meer vermogen uit zijn 2.0 turbo in de A45 AMG, maar hier is de turbo zo groot dat het toerenbereik waarin je veel kracht hebt wat kleiner is. De Golf R-motor is veel smeuïger. Wel merk je dat er een groter turbo opzit dan in de Golf GTI. Hij heeft iets langer nodig om op te spoelen ongeacht hoeveel toeren je maakt, maar het voordeel is dat het blok zijn voornaamste kracht levert bij hogere toeren. Dit komt de sportieve rijbeleving ten goede. Bovendien haalt de DSG-automaat hierdoor minder rijbeleving weg dan in een Golf GTI. Gelukkig maar, want voor de R Variant wordt een handbak niet leverbaar!

Gooien we het tempo fors omlaag, dan komt het merkwaardig dubbelkarakter van de Golf R naar boven. Hij is niet plankhard, niet zenuwachtig en niet krap. Als een triatleet heeft hij zich in meerdere disciplines gespecialiseerd zonder dat dat ten kosten gaat van een ander. Alles wat vaak tegen een hothatch (of in dit geval hotstation) als dagelijkse auto pleit, gaat voor deze Variant niet op. Nou ja, bijna alles, want met 52.000 euro hij is wel fors aan de prijs. Maar de auto is niet harder dan een Mercedes A-klasse, heeft veel beenruimte op de achterbank en biedt een forse 605 liter aan bagageruimte. Maar zet het ESP uit, (de R is de enige Golf waarbij het ESP helemaal kan), vloer het gaspedaal en laat bij 4.000 tpm de rem los, en de Golf knalt in 5,1 seconden naar 100 km/h. Dat is sneller dan een Ferrari Testarossa. Inderdaad, met de stationwagenversie van een Golf. De vermogensrace in de autosector is daarmee inmiddels gekke vormen aan het aannemen. Het meest merkwaardige is nog dat het geen moment als te veel voelt. Als Volkswagen er 350 pk van had gemaakt, (iets wat in de tuningwereld al dagelijks met de Golf R gebeurt), dan had de auto dat prima aangekund. De balans is goed, de dempers doen zowel in standje comfort als in race wat ze moeten doen en het gezin kan mee op de achterbank. De tractie is fenomenaal, zowel rechtuit als bij het uitaccelereren van bochten. Deze merkwaardige alleskunner snoert elke Golf-criticaster de mond als het gaat om het prestaties en rijbeleving. Hij is raar, tegenstrijdig en ultiem goed.

Diesel kan ook

Tegelijk met de R-versie van de variant lanceert Volkswagen de GTD-Variant. Een model dat de Duitsers zelf graag neerzetten als dieselversie van de GTI (Zelfs de pook-met-golfbal zit erin) maar zo dynamisch is de auto niet. Denk niveau Golf met sportonderstel en dan nog een snufje erbij. De grote kracht is de motor: een 2.0 TDI met 184 pk en 380 Nm koppel. Daarmee heeft de auto evenveel trekkracht als de Golf R! Dat is merkbaar met tussensprints, waarin de diesel excelleert. Omdat de Golf van zichzelf een vrij comfortabele auto is, maakt het verlaagde onderstel de GTD tot een erg fijne auto die nét even scherper is dan een gewone Golf. Maar verwacht geen sportieve kwaliteiten zoals de Focus ST Diesel die heeft.

Volkswagen Golf R Variant
Volkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant RVolkswagen Golf Variant GTDVolkswagen Golf Variant R

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (140) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum