Toyota Auris HSD (2010) - Test
Hybride komt als geroepen
165 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
De Toyota Auris moest in 2006 de saaie, maar oerdegelijke Corolla doen vergeten. Dat is niet helemaal gelukt, en de Auris heeft tot nog toe niet het succes dat de Japanners graag zouden zien. Maar de kansen voor het model zouden best eens kunnen keren nu er een hybride-variant van is gelanceerd, à la de Prius.
Toyota laat geen gelegenheid voorbij gaan om te ventileren dat het sterk inzet op hybride auto's. Niet zo vreemd, het heeft er al zo'n 2,4 miljoen van verkocht, en dat smaakt natuurlijk naar meer. Over pak 'm beet een jaar of tien wil het merk van nagenoeg ieder model in het gamma een hybride-variant kunnen aanbieden. Na de Prius, die inmiddels al weer aan z'n derde leven begonnen is en zich mede dankzij voor de auto gunstige belastingmaatregelen in een warme belangstelling mag verheugen, komt de Japanse fabrikant nu met een Auris hybride; Prius-techniek in een C-segment-jasje. Voor de Auris HSD (Hybrid Synergy Drive), zoals de auto officieel heet, gelden hier te lande dezelfde fiscale voordelen als voor de Prius. Dat betekent dat de koper MRB noch BPM afdraagt en dat de zakelijke rijder veertien procent van de cataloguswaarde bij z'n inkomen moet optellen. Ingrediënten voor succes in dit land van calculerende automobilisten, weten we van grote broer Prius. En dat succes kan de Auris best gebruiken. Want de belangstelling voor het model is niet helemaal wat Toyota ervan had gedacht. De Full Hybrid Auris doet z'n voordeel met de facelift die de auto heeft gehad. Maar voegt daar bovendien zaken aan toe als LED dagrijverlichting, een verlaagd onderstel, een gestroomlijndere grille en een grotere luchtinlaat onder de bumper. Verder heeft-ie een spoiler op de achterklep en aerodynamische lichtmetalen 15- of 17-inch-wielen. Deze ingrepen maken direct dat de hybride Auris er een stuk beter uitziet dan z'n benzine- en dieselbroertjes; stoerder, vooral.
Groener karakter
Het belangrijkste nieuws zit uiteraard onder de motorkap. Daar treffen we dezelfde techniek als in de Prius. Dat betekent dat de Auris HSD een 1,8-liter viercilinder van 99 pk huisvest, die is gekoppeld aan een 82 pk sterke elektromotor. Net als in de Prius komt het systeemvermogen uit op 136 pk. De wijze van samenwerking tussen beide krachtbronnen is bekend uit de Prius. De elektromotor ondersteunt de benzinemotor tijdens rijden en accelereren. Hij kan de Auris bovendien in z'n eentje emissievrij voortstuwen. De snelheid moet dan wel onder de vijftig kilometer per uur blijven. Volgens Toyota kan de Auris zich circa twee kilometer in z'n elektrische modus voortbewegen, en da's een halve kilometer verder dan de Prius. Wel vereist het enige discipline en oefening om op elektrokracht te rijden. Voor je het weet, trap je het gaspedaal net iets te ver in slaat de verbrandingsmotor aan. In de Auris-middenconsole zit een bekend knoppencluster waarvan de drie knopjes die er deel van uitmaken achtereenvolgens de opschriften EV, ECO en Power dragen. Inderdaad, deze bedieningsknoppen kennen we ook uit de Prius. Druk op ECO en de Auris krijgt een nog groener karakter. Je moet dan wel tragere reacties op het gaspedaal en een minder enthousiast werkende airco voor lief nemen. In de Power-modus kun je de Toyota wat meer de sporen geven.
Symbool
Continu variabele transmissies (CVT's) zorgen veelal voor een nogal loeiend gedrag van de motor tijdens accelereren. Bij de Auris valt dit echter nog reuze mee. Bij accelereren en op hogere (snelweg-)tempi klinkt-ie lang niet zo gestrest en amechtig als je gewend bent van met een CVT uitgeruste auto's. In de huidige Prius heeft Toyota al bewezen de geluidsproductie uit het vooronder goed onder controle te hebben, want het geloei dat ons vaak zo irriteert als we vlotjes met het verkeer willen meebewegen met een CVT, is in die auto hoegenaamd verdwenen. En ook bij de Auris is de rust aan boord opvallend. De modificaties die Toyota heeft doorgevoerd aan het onderstel van de Auris, hebben ook hun weg gevonden naar de HSD. En, zoals gezegd, hangt de buik van de hybride versie iets dichter boven het asfalt. Het gevolg van de ingrepen is dat de jongste loot aan de Auris-stam strakker aanvoelt, maar alleen op korte oneffenheden duidelijk op comfort inboet. Aanvankelijk onderstuur kondigt de Auris keurig aan. Gas los in een snel genomen bocht resulteert erin dat de achterkant van de auto een stap opzij doet, maar verder dan een begin van een overstuurreactie komt het niet. Uitermate veilig dus. Maar ook een beetje saai. De besturing werkt accuraat genoeg, maar zonder al te veel gevoel. Eigenlijk staat de besturingsinstallatie enigszins symbool voor het rijgedrag van de Auris; hij doet keurig en zonder morren wat-ie moet doen, maar blinkt nergens in uit. Hij geeft je net te weinig gevoel om écht enthousiast te raken. Volgens Toyota sprint de Auris in 11,4 seconden van 0 naar 100 km/h, en haalt hij een topsnelheid van 180 km/h. Ook keurig, maar allerminst wereldschokkend. Het sterke punt van de Auris zit 'm in z'n brandstofverbruik. En als dat in de dagelijkse praktijk in de buurt komt van wat Toyota beweert – 3,8 l/100 km - is dat zeker iets om over naar huis te schrijven.
Tij
Toyota levert de hybride Auris in drie uitvoeringen, in de traditie van het merk Aspiration, Dynamic en Executive gedoopt. Voor de Aspiration vragen de Japanners € 22.990. Deze 'instapper' heeft al de LED dagrijverlichting, lichtmetalen wielen (15 inch), elektrisch bedien- en verwambare buitenspiegels, met leer bekleed stuur dat zowel axiaal als in hoogte te verstellen is, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een boardcomputer, cruise control, een radio/CD-speler en climate control. Op het gebied van veiligheid heeft Toyota niet beknibbeld. De Auris HSD heeft vanaf het aanvangsniveau zeven airbags en ABS met EBD. Voor ruim negentienhonderd euro meer staat de Dynamic in de prijslijst. Die heeft onder andere grotere, 17 inch lichtmetalen wielen, een parkeerhulpcamera, Bluetooth, regen- en lichtsensoren en een automatisch dimmende binnenspiegel. Top of the line heet bij Toyota Executive. De uitvoering met deze naam kost twee mille meer dan de Dynamic. Voor deze meerprijs krijg je onder meer Alcantara interieurbekleding, parkeersensoren en een navigatiesysteem.
De Toyota Auris het wist zich maar lastig in de kijker te rijden. De facelift zal daar dunkt ons maar weinig aan veranderen. De toevoeging van een hybride kan het tij echter zeker wel doen keren voor de auto. Dat kun je op basis van de populariteit van wegbereider Prius tamelijk eenvoudig voorspellen. Voor de Auris gelden immers dezelfde fiscale voordelen als voor de Prius en daar zijn we in Nederland behoorlijk gevoelig voor gebleken. En daar leveren we graag een stukje beleving voor in.
Lezersreacties (165) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.