Test: Suzuki SX4 (2010)
Voorzichtig te werk gaan
27 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
De Suzuki SX4 is opgefrist. Dat betekent wat nieuwe trekjes voor en achter, maar veel belangrijker: de motor is krachtiger én schoner. Een eerste rij-impressie.
De SX4 is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Suzuki en Fiat; dit gelegenheidspartnerschap ontstond in de tijd dat Fiat nog nauwe banden had met General Motors, waaraan ook Suzuki gelieerd is. De SX4 is een telg uit wat, zo was de bedoeling, een kleine SUV-drieling moest worden; Fiat beet ooit het spits af met de Sedici en er werd gefluisterd over een variant van Lancia. Die laatste heeft echter nimmer het levenslicht gezien. Maar de SX4, die prijkt al weer vier jaar op de verkooplijst van Suzuki. De hoogste tijd om eens op te frissen. Suzuki is dezelfde mening toegedaan en lanceert de vernieuwde SX4. De ingrepen zijn bescheiden; je moet goed kijken om de verschillen met de vorige SX4, én met de Fiat Sedici te zien. Nog altijd is het ontwerp van de SX4 dat van een hatchback, overgoten met een SUV-achtig sausje. Beide uitvoeringen, Comfort en Exclusive hebben een bodykit, bestaande uit in de voor- en achterbumper geïntegreerde aluminiumkleurige beschermplaten, stootlijsten op de flanken en daklijsten. Verder heeft de SX4 een anders gemodelleerde voorbumper en grille, en wie de vorige generatie goed kent, ziet dat de behuizing van de mistlampen ook een andere vormgeving heeft. De Exclusive heeft een nieuw type lichtmetalen 16"-wielen waardoorheen je fraai de remschijven kunt zien, die de Suzuki voortaan rondom heeft.
Luidspreker
In het interieur is eveneens het een en ander veranderd. Het dashboard is niet alleen opgebouwd uit hoogwaardiger materiaal, de layout ervan is ook veranderd. Het instrumentarium kent bijvoorbeeld een nieuwe opzet. Daarnaast hebben de Japanners de boardcomputer aangepast; het infodisplay toont het actuele en gemiddelde verbruik, de afstand die nog met de resterende brandstofvoorraad gereden kan worden en de buitentemperatuur. Verder bedien je de airco vanaf nu iets anders. We treffen ook een luidspreker prominent midden boven op het dash; In totaal heeft de Suzuki er nu negen. Stoelverwarming is in de vernieuwde SX4 standaard. Kortom, hij is allerminst misselijk bedeeld.
Robuust
Het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap. Suzuki heeft een tweetal motoren ter beschikking voor de SX4, een 135 pk sterke turbodiesel van Fiat en een 1,6-liter benzinemotor van 120 pk. De diesel blijft voorbehouden aan andere markten; de Nederlandse importeur ziet vooral heil in de benzinemotor, en levert dus alleen deze. En dat maakt de keuze wel weer zo eenvoudig. De zestienklepper biedt zoals gezegd 120 pk, en da's 13 meer dan voorheen. Ook het koppel is verhoogd, van 145 naar 156 Nm bij 5.600 tpm. Suzuki claimt voorts een lager verbruik voor de motor en een gunstiger CO2-uitstoot; van 159 naar 143 g/km. Dankzij z'n grotere spierballen moet de krachtbron de SX4 extra pit bezorgen. Tijdens de kennismakingsrit blijkt dat de Suzuki weliswaar goed bediend is met de 1,6, maar dat die van de auto geen strepentrekker maakt. De 1,6-litermotor heeft kennelijk nog een aardige kluif aan de vierwielaandrijving. Opmerkelijk is dat de motor, vooral als hij lage toerentallen draait een in het interieur nadrukkelijk hoorbare brom produceert. En Suzuki meldt nu juist veel aan het weren van geluiden uit het interieur te hebben gedaan. Ook afrolgeluiden van de banden bereiken de inzittenden, net als onderstelgeluiden. Vooral op korte oneffenheden bonkt de Suzi wat, en blijkt dat de Japanse onderstelspecialisten de SX4 weliswaar een wat comfortabeler veergedrag hebben gegeven, maar dat de demping toch aan de stugge kant is. Dat vinden we overigens helemaal niet zo erg; een wat robuust gedrag past wel bij een auto die zo'n flinke outdoor-look heeft en zich toch enigszins als SUV (-'tje) afficheert.
i-AWD
En daarbij past de vierwielaandrijving waarmee je de auto kunt bestellen. Voor net geen achttienhonderd euro zit het erop, onafhankelijk van de uitvoering die je kiest. Alleen de viertraps automaat die Suzuki voor de SX4 levert, kan niet met integrale aandrijving worden gecombineerd. i-AWD, noemt Suzuki z'n vierwielaandrijving, en dat staat voor intelligent All Wheel Drive. Het systeem kent drie standen die je middels een knop tussen de voorstoelen kunt selecteren: 2WD, 4WD Auto en 4WD Lock. In de 2WD-modus worden alleen de voorwielaandrijving aangedreven. Op lange afstanden druk je zo het brandstofverbruik. Bij de 4WD-Auto-modus stuurt het systeem de aandrijfkrachten onder normale omstandigheden eveneens naar de voorwielen. Maar als die grip dreigen te verliezen, gaat een deel van het koppel naar de achterwielen. Wanneer je 4WD Lock inschakelt, wordt het motorkoppel bij snelheden onder de 60 km/h altijd over alle vier de wielen verdeeld. Boven deze snelheid spreidt i-AWD de trekkracht weer naar eigen bevinden over de voor- en achteras en schakelt het systeem dus weer over op 4WD Auto.
Swift
Het onderstel is in de basis dat van de Swift. De SX4 doet voor wat betreft z'n rijeigenschappen sterk denken aan de compacte hatch. Dat betekent dat de SX4 zich met voor een voorwielaandrijver normaal onderstuur presenteert in de bocht. De vierwielaandrijving filtert belangrijk wat onderstuur weg en geeft de SX4 een neutraal karakter. Je kunt flink gek doen zonder dat de auto een eigen leven gaat leiden en oncontroleerbaar wordt. Het weggedrag is weliswaar niet zo spectaculair, maar wel heel veilig. De besturing gaat voldoende zwaar en informeert ook over wat zich onder de wielen afspeelt. Het gevoel dat de versnellingsbak je geeft, herkennen we van de Swift. De SX4 heeft hetzelfde fijne, degelijk aanvoelende klikklakbakkie als de Swift, dat zich met korte, directe slagen door het H-patroon laat leiden.
De Japanners zijn voorzichtig te werk gegaan bij het opfrissen van de SX4. De verschillen met de eerste generatie zijn niet groot. Vooral het moderniseren van de techniek – en daarmee het terugdringen van verbruik en uitstoot aan emissies - heeft centraal gestaan bij de facelift, zodat de SX4 weer met opgeheven hoofd een tweede hoofdstuk aan z'n carrière kan toevoegen. Hij staat vanaf maart bij de Suzuki-dealer en is verkrijgbaar voor prijzen vanaf een redelijk straffe € 17.699.
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.