Rij-impressie Peugeot 5008

Precies in het hokje

55 reacties

Video
AutoWeek 43 2009
AutoWeek 43 2009

Je leest het in AutoWeek 43 2009

De 5008 is een zeer belangrijke auto voor Peugeot. Het is immers de eerste zevenzitter van het merk in het segment van midi-mpv's. Troeft de Peugeot meteen de concurrentie af, of begint-ie met een achterstand? AutoWeek-redacteur Roland Tameling reisde naar het zuiden om de proef op de som te nemen.

"Wij zien nog geen noodzaak voor een Scénic-achtige auto, voorlopig hebben wij genoeg aan de SW-versies van onze modellen." Zo luidde het antwoord van Peugeot bij de introductie van de 307 SW in 2002, na de vraag of er ook een midi-MPV van het merk op stapel stond. De SW was immers geen echte MPV. Terwijl Renault topverkopen scoorde met de Scénic en Grand Scénic, hield Peugeot het bij een opgeleukte versie van de 307 Break die ook leverbaar was met twee extra stoeltjes achterin.
Bij het verschijnen van de 308 SW stelden we die vraag nogmaals, en wat bleek? Peugeot was van gedachten veranderd en kondigde aan dat er wel degelijk een volwaardige MPV op basis van de 308 zou verschijnen. De onlangs geïntroduceerde 3008 stilde de honger naar die auto niet volledig, maar Peugeot haalt nu nog een wapen tevoorschijn waarmee de markt moet worden bestormd. Een hoge zit, een dito opbouw, overal vakjes en bakjes en optioneel zeven zitplaatsen; is de 5008 nu wél een MPV in z'n zuiverste vorm?

MPV-foefjes
Wie door het interieur van de 5008 gaat struinen, kan die vraag op het eerste gezicht met een volmondig 'ja' beantwoorden. Over de voorste stoelen is niet zoveel bijzonders te vertellen, maar op de middelste rij trekt de nieuwe Peugeot heel wat MPV-foefjes uit de hoge hoed. Ten eerste is het belangrijk om te melden dat alle drie de achterpassagiers zitten op gelijkwaardige stoelen; de middelste inzittende komt er dus niet bekaaid vanaf met een rudimentair bankje, zoals we de bijvoorbeeld in de Mazda 5 zien. Ook in de breedte hoef je als 'middenzitter' niets in te leveren ten opzichte van de mensen links en rechts van je, en dat is een goede zaak. Het valt meteen op dat het met hoofd- en beenruimte op de middelste zitrij wel snor zit.
Maar dan komt het heikele punt: valt het ook nog een beetje uit te houden op de achterste rij? Eerst moet je daar zien te komen, en dat blijkt in de 5008 geen overdreven lastige opgave. De auto heeft geen schuifdeuren, maar de 'normale' portieren vormen ook 'n prima toegangspoort. Om naar achteren te kunnen kruipen, pak je de handgreep aan de rugleuning beet, waarna de zitting omhoog klapt en de stoel naar voren schuift. Een handige oplossing, die we ook al kennen uit de Citroën C4 Grand Picasso. Wat resteert, is een redelijke doorgang; mits je niet teveel spek op de botten hebt, is het nog best eenvoudig om op de achterste stoelen te belanden.
Eenmaal op die achterste stoelen, is al snel duidelijk dat dit geen plekken zijn voor volwassenen. De 5008 heeft nauwelijks een aflopende daklijn, dus met de hoofdruimte zit het wel goed, maar bij de voeten en knieën is het flink benauwder. Mochten er toch volwassenen (of doorgeschoten pubers) achterin moeten zitten, dan kunnen de middelste stoelen maximaal dertien centimeter naar voren schuiven. Ook dan blijven de achterste plekken voornamelijk bedoeld voor de kleinsten van de familie, maar met wat wikken en wegen vinden zeven mensen een heel redelijke plek in de 5008. Die MPV-kwaliteiten heeft-ie in ieder geval.

Simpele lusjes
Autokopers die hun geld uitgeven in het segment van de midi-MPV's, hechten bovengemiddeld veel waarde aan de ruimte en de multifunctionaliteit van hun auto. Ook die mensen zal de 5008 tevreden stellen; de vijf achterste stoelen gooi je eenvoudig plat door middel van een aantal simpele lusjes, waarna een maximale bagageruimte ontstaat van maar liefst 2.506 liter! Mooi is bovendien dat de stoelen in dezelfde handomdraai weer overeind staan; met de middelste stoelen in gebruik blijft er nog steeds 1.247 liter aan bagageruimte over. De inzittenden hebben bovendien voldoende vakjes tot hun beschikking; de vakken in de portieren zijn opvallend groot, de middentunnel herbergt ook een flinke bergruimte en in de vloer tussen de voor- en middenstoelen vind je ook bakjes terug. Vreemd genoeg vond Peugeot bekerhouders overbodig.
Daar was blijkbaar geen ruimte meer voor, want de ruimte die de middenconsole inneemt is behoorlijk. Net als bij de zestien centimeter kortere 3008 (die overigens wel dezelfde basis heeft) vloeit het dashboard naar beneden weg, waardoor de cockpit echt om je heen zit. Gevolg is dat de pook lekker hoog staat en alle knoppen binnen handbereik zitten. De bouwkwaliteit en materialen van het interieur verdienen een compliment; net als bij de 3008 steekt alles bijzonder hoogwaardig in elkaar en voelt alles zeer solide. De zitpositie kan ons minder bekoren; het stuur staat iets te vlak en de – weliswaar riante – stoel had wel wat lager gemogen. Aan de andere kant houd je op deze manier wel veel overzicht en dat wordt door veel bezitters van dit type auto als een prettige eigenschap gezien.

Strakker dan je verwacht
Een Renault Grand Scénic kunnen we moeilijk een dynamische auto noemen, maar Peugeot zegt dat de 5008 deze classificatie wél verdient. Dat gaat wat ons betreft wat te ver, maar de MPV is zeker strakker en licht zekerder op de weg dan je in eerste instantie door z'n uiterlijk en afkomst zou verwachten. Waar de Renault nadeint op drempels, staan de veren en dempers bij de 5008 beduidend harder; op korte oneffenheden wilde onze testauto (voorzien van 17-inch wielen) zelfs wat klappen uitdelen en lichtjes opzij springen. Het comfort aan boord is dus in orde, maar om het bochtengedrag strak te houden is met name de achteras wat aan de harde kant.
Peugeot levert bekende, prettig soepele motoren in de 5008; twee benzinemotoren en twee dieselopties. Wij reden met de 2.0 HDiF met 150 pk én de 156 pk sterke 1.6 THP, en dat zijn uitstekende keuzes met voldoende pit voor deze auto. We kunnen ons voorstellen dat de 1.6 VTi met 120 pk en de lichtste diesel (1.6, 110 pk) wat te licht zijn voor de zware 5008, die minimaal 1.400 kilo in de schaal legt. Opvallend genoeg is de versnellingsbak in de THP veel strakker dan de zesbak in de diesel; Peugeot heeft de eerstgenoemde samen met BMW ontwikkeld, en dat uit zich in minder speling, kortere slagen en soepeler schakelen. De 1.6 THP is dus een aanrader.

Zoals bedoeld
De automarkt denkt graag in hokjes en segmenten, en Peugeot heeft met de 5008 een auto gemaakt die precies in één van die hokjes past. Dit is een midi-MPV zoals-ie ooit bedoeld is; veel praktische ruimte die eenvoudig op meerdere manieren inzetbaar is. Bovendien gaat de 5008 de concurrentie te lijf met fraaie motoren, een prima bouwkwaliteit, heel redelijke rijeigenschappen en mooie opties (zie kader). Deze auto doet precies wat kopers in dit segment van een auto verwachten tegen een redelijke prijs, en juist dat zou wel eens zijn sterke punt kunnen worden.

Fraaie opties
De standaarduitrusting van de Peugeot 5008 bevat onder meer airco, 'n met leer bekleed stuurwiel, ESP, elektrisch bedienbare voorste zijruiten én spiegels en er zijn gordijnairbags op alle zitrijen. Gadgetliefhebbers kunnen ook nog een aantal opvallende opties te krijgen. Net als bij de 3008 kun je kiezen voor een Head-up Display waar je de snelheid en afstand tot je voorligger kunt aflezen, maar de 5008 biedt ook nog een inparkeerhulp en 'n enorm glazen panoramadak.

Peugeot 5008
Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum