Peugeot 208 GTi (2013) - Test

Frans vluggertje

43 reacties

Video
AutoWeek 16 2013
AutoWeek 16 2013

Je leest het in AutoWeek 16 2013

We worden werkelijk overspoeld met hete hatchbacks. De jongste nieuweling is de Peugeot 208 GTi. Maar liefst 200 pk in zo'n autootje, dat is natuurlijk lachen. Bekijk de video en ontdek of de auto op kan tegen de andere snelle jongens in deze klasse.

Het was dan wel Volkswagen dat als eerste de drie beroemde letters op een auto plakte, de term GTi is binnen Peugeot-kringen minimaal net zo berucht. De reden heet Peugeot 205 GTi. Een scheurijzer dat liet zien waar de Fransen toe in staat waren. Zij opvolger 206 GTi stond in de schaduw van deze auto. Toen de 206 werd gefacelift verdween de term GTi om plaats te maken voor een RC-label, maar op de 308 keerde twee jaar terug ineens het GTi-logo terug. Nu was die auto niet meer dan een omgebadgete Féline, maar toch. Nu is er voor het eerst in tijden weer een gloednieuwe GTi. De eer is aan de 208. Peugeot draait niet om zaken heen en probeert bij de introductie op alle mogelijk manieren om de 208 GTi te linken aan die roemruchte 205. Dat is niet onlogisch, maar wij kijken natuurlijk ook naar de rest van autoland en dan dringen andere vergelijkingen zich op. Dit is namelijk de derde compact hothatch binnen twee maanden. We reden al met de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS, ook allebei gloednieuw. En nu is daar de 208 GTi.

Hij is in ieder geval herkenbaar. De Fransen hebben gestrooid met chroom, waardoor de auto alles behalve anoniem is. Superdik is de auto evengoed niet. Geen verbrede wielkasten of extreem grote diffusers. Peugeot mikt duidelijk meer op een combinatie van weelde en sportiviteit. Zelfs de uitlaat, toch wel iets waar je een GTi aan herkent, is redelijk braaf. Wel erg leuk is het GTi-logo in de C-stijl.

Stap je in dan word je helemaal enthousiast. Een eerste blik op de sportstoelen: geweldig! Superdikke wangen en prachtig leer met dito stiksels. Ga je zitten dan blijkt de zitting wel te kort, maar dat is in bijna elke Peugeot het geval. Het zeer kleine stuurtje is prettiger in deze auto dan in de normale 208. Ook ziet het er vet uit, met mooie rode stiksels en een rode rallystreep aan de bovenkant. Maar het blijft even wennen dat je over het stuur heen naar de klokken moet kijken in plaats van erdoorheen. De klokken zelf zien er mooi uit en hebben een rode ledrand gekregen.

Evolutie

De auto heeft 200 pk en krijgt dat vermogen middels een 1.6 THP-motor. Nu is dat een oude bekende, maar evengoed is het wel een verbeterde versie. Zo is de motor wezenlijk anders dan de 200-pk THP in de gefacelifte RCZ. Men heeft vooral gezorgd dat de turbo beter op stoom blijft. Hierdoor is de gasrespons duidelijk feller dan in de RCZ. De versnellingsbak is ook anders: merkwaardig genoeg zijn de verzetten in de RCZ korter dan in de 208 GTI. Die laatste haalt 100 km/h in de tweede versnelling. Nu zijn we over de motor zeer te spreken waardoor je met versnellen daar geen last van hebt. Het blok trekt zodanig door dat die lange overbrengingen daar geen probleem zijn. Maar je mist soms wel het remmend vermogen van de motor als je van je gas gaat. En bij krappe hairpins word je gedwongen terug te gaan naar de eerste versnelling als je vaart in de auto wilt houden. Dat vergt weer een erg goede beheersing van tussengas geven en daarvoor staan de pedalen niet ideaal. Allemaal geen dodelijke kritiek, maar het zijn bij dit soort auto's net de details die het afmaken.

Gewicht

Eenmaal onderweg is het duidelijk dat de auto zijn voorganger meteen naar het tweede plan verwijst. Het grootste voordeel van de 208 GTi ten opzichte van de 207 RC is gewicht. Op papier minder kilo's meesleuren is één ding, maar je voelt het ook echt in praktijk. 200 pk is dan vrij veel, zodat de Fransman echt een vlugge auto is. Je gaat snel loeihard, vooral omdat de fijne turbomotor zo doorsleurt. Er had wel een iets brutalere sound in mogen zitten, de auto klinkt vanbinnen en -buiten relatief braaf. De besturing kan beter, hij is vooral wat indirect waardoor je veel moet overpakken. Iets wat met het kleine stuurtje wel weer erg gemakkelijk is.

Komen er bochten aan dan komen we op het zwakste punt: het onderstel. Het zal ongetwijfeld een bewuste keus zijn van Peugeot, maar de auto is niet echt hardcore. De koets beweegt vrij veel en dat is nooit goed bij een sportief model. Sowieso is de vering niet echt hard, waardoor de auto best duikt bij het insturen. Maar omdat de uitgaande slag van de dempers vervolgens ook vrij zacht is, komt de auto ook veel te hard uit de veren. In zeer snelle bochten met een flauwe knik is dat niet prettig, omdat de auto na het insturen niet meteen strak ligt, maar naar de buitenkant zeilt. Als snel wordt duidelijk dat de Peugeot het niet kan gaan opnemen tegen het heftige spul in deze klasse zoals een Clio RS of een Corsa OPC. Die zijn scherper, wilder en spannender. Is dat een diskwalificatie? Geenszins. Er is namelijk een tweede groep snelle auto's in dit segment die structureel een stuk minder wild is. Hierdoor zijn ze geschikter voor dagelijks gebruik. Denk aan de Volkswagen Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra. En vergeleken met die auto's scoort de Peugeot vrij goed. Vooral door zijn luxe uitstraling en zijn fijne aandrijflijn.

Zijn prijs is met € 25.690 euro bovendien vrij gunstig. Er maar één uitvoering, maar die is behoorlijk compleet. Denk aan halflederen bekleding, het Peugeot Connect Nav-systeem en 17-inch lichtmetaal. De auto is per direct verkrijgbaar.

Peugeot 208 GTi
Peugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTI

Signalement

Merk Peugeot
Model 208 GTi 1.6 THP 200pk
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.860

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 275 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.962 mm / 1.739 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.135 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 580 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum