Peugeot 208 Allure 1.2 VTi (2013)

autoreview

Peugeot 208 Allure 1.2 PureTech 82 (2013)

Signalement

Uitvoering208 Allure 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst5 km
Lezerswaardering: 74%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 208 1.2Vti Allure Blanc Banquise 3drs

  • 5 km

In Juni 2013 heb ik mijn nieuwe Peugeot 208 1.2Vti in ontvangst mogen nemen. Ik heb gekozen voor een witte 3 deurs in de Allure uitvoering met als extra opties het panorama dak met de extra getinte achterruiten en het Claudia Leerpakket.
Waarom de 3 deurs? In deze vorm vind ik de meeste auto’s in het A en B segment gewoon veruit het mooiste door de lange deuren en het mooiere lijnenspel van de auto. Dit geld zeer zeker ook voor de 208. Ik heb gekozen voor de Allure uitvoering, niet zo zeer voor de extra opties die hier bij komen kijken, maar de extra afwerking aan het interieur en exterieur en de projectie koplampen met Led decoratie licht en drl’s. Dit ziet echt super uit en tilt de auto naar een ander niveau.

Het interieur van de auto ziet er echt heel goed uit. Zeer zeker in combinatie met het leerpakket. Ook zitten er wat kleine extra’s bij het leerpakket die niet op de prijslijst staan vermeld. Zo krijg je een luxer afgewerkte handrem met chroom/aluminium delen en leer en zijn de deurgrepen van glimmend zwart plastic dat heel mooi overloopt naar chroom/aluminium. Met natuurlijk zoals vermeld de middenarm steun, speciale mattenset, elektrisch inklapbare spiegels, aluminium instapdorpels en de verwarmbare voorstoelen.
Over dat laatste heb ik een puntje van kritiek. Ze worden namelijk nooit echt heel erg warm. Als het koud is buiten dan zorgen ze er voor dat het leer warm word en je niet in een koude stoelzit maar daar is ook bijna alles mee gezegd. Het voelt lekker warm maar heet word het nooit waardoor er van de 3 standen alleen de laatste echt van toepassing is. Voor de rest is het interieur voorzien van alle gemakken. Van een gemakkelijk bedienbare cruise controle tot regen en licht sensoren, deze zorgen dat je nergens meer aan hoeft te denken. Mooi detail is ook de led sfeer verlichting die om het panorama dak loopt. Het touchscreen waar je alles mee bediend in de auto reageert soms een beetje traag en gebruiksonvriendelijk maar behelpen is het nooit. Het missen van een cd speler vond ik ook even wennen omdat ik nog cd’s koop, maar nu zet ik deze meteen op usb en dan heb je alles bij de hand. De standaard muziek installatie is ook meer dan voldoende toereikend, anders kun je hem tegen meer prijs laten upgraden met JBL speakers en subwoofer.

Dan de zit positie achter het stuur, hier is al heel veel over gezegd door critici. Peugeot wijkt hier namelijk af van wat we van oudsher gewend zijn. Het is dan ook algemeen bekend dat als iets anders is dan mensen door en door gewend zijn, dan worden ze nerveus. Wat de boer niet kent… Het stuur in de 208 is een beetje kleiner en het klokkenspel is een beetje hoger geplaatst, dit zorgt ervoor dat je over het stuur heen kijkt naar de tellers in plaats van het traditionele door het stuur heen kijken. Dit is in alle opzichten een verbetering van je zitpositie tot je zicht op de weg en de klokken. Als je de stoel en het stuur goed afstelt naar je zithouding en je bent van een gemiddelde lengte, (ik ben 1,78) dan kun je altijd gewoon de tellers zien. Stuur en stoel zijn uitgebreid af te stellen zoals je het hebben wil. Doordat er 2 snelheidsindicators zijn, een digitale in het midden en een met wijzer rechts ervan kun je altijd de snelheid goed zien. Wat critici vergeten te vermelden voor ze blind in hun oordeel verder draven is het feit je met een normale stuurpositie wel eens een spaak van het stuur voor je tellers hebt zitten en dit is met de nieuwe stuurpositie niet meer mogelijk. Dus met welke stuurpositie heb je nu je stuur voor de tellers?? Laat je dus niet afschrikken door de negatieve propaganda en ga gewoon eens in een 208 zitten, stel alles goed op je gemak af en ga een testrit maken. Als je er een paar keer ingereden hebt, dan ben je niet anders meer gewend en voelt de “normale” stuurpositie als een achterhaald vrachtwagen stuur. De negatieve benadering hier om heen is totaal niet op zijn plaats en dat mag dan ook wel gezegd worden.

De auto rijd echt fantastisch en je komt helemaal niks te kort qua vermogen in het normale Nederlandse verkeer. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gewend bent. De auto heeft genoeg kracht om in te halen en geeft door dat zijn max. koppel in lager toeren gebied valt, het gevoel dat je goed weg komt. Het lage gewicht van 935kg speelt hier natuurlijk ook een positieve rol bij. Het max. koppel komt vrij bij 2750 toeren, dit is precies in het werkgebied van de motor bij normaal gebruik. Waardoor je bij het opschakelen naar een volgende versnelling het gevoel krijgt dat hij goed versnelt en hij je gemakkelijk een heuvel of bergje optrekt. Bij zuinig rijden is het van belang de motor zo rond de 2000 toeren te houden. Dit geeft de schakelindicator dan ook aan.
De motor loopt echt heel rustig en soepel en laat pas een beetje van zich horen bij het accelereren of hogere toerentallen. Je merkt pas bij heel lage snelheden en lagere toeren in de 2de versnelling dat je met een 3 cilinder te doen hebt. Hij wordt dan een beetje onrustig en wil dan lichtjes stotteren. Niet heel storend, maar het eist enige gewenning met file rijden omdat het pedaal dan heel gevoelig is.
Boven de 4000 toeren krijgt de motor nog een korte tweede adem en weet dan nog wel een beetje te verassen qua vermogen maar daarna is het met dit blokje ook echt op. Het is en blijft een stads motortje dat zijn hoofd boven water weet te houden buiten de stad.
Op de autosnelweg komt de auto ook nog goed mee en reageert hij in de 5 nog erg goed op het pedaal. Dit heeft er mee te maken dat de motor hier nog best veel toeren maakt. Bij 120kmpu moet je dan denken aan 3500 toeren. Toch blijft de motor erg stil en het geluid op de achtergrond. Het is wel goed te merken dat de auto hier uit zijn element is en dat het motortje, al blijft hij goed bij, toch harder moet werken. Dit gaat dan ten kosten van het verbruik. Dit is dan wel weer goed op te vangen door de cruise controle en je snelheid aan te passen tot 110/120 kmpu. waardoor je toch gemakkelijk een nette 1 op 17 kan neerzetten.

Veel min punten heb ik aan deze auto nog niet echt kunnen vinden. Ik vind het alleen jammer dat het gaspedaal erg mager is afgesteld om het eco rijden te promoten. Je merkt goed dat het allemaal zo is afgesteld om de Co2 uitstoot en verbruik te beperken en dit gaat denk ik ten kosten van het rij plezier. Hierdoor vergt het in het begin ook enige gewenning met het snel willen weg rijden vanuit de eerste versnelling, alsof er een kleine vertraging of blind stuk in het gaspedaal zit.
Ook het schakelen gaat een beetje hakerig en iets minder vloeiend dan in concurrenten. Nu wend dit wel en ervaar ik dit niet als storend.
Alles voelt nog solide en heb geen last van piepjes op kraakjes.

Grote voordelen van de auto zijn het kleine stuur dat voor veel rij plezier zorgt en de auto gemakkelijk door bochten laat sturen. De verbeterde stuurpositie die zorgt voor beter zicht op de klokken en de weg. Zijn lage gewicht tegenover concurrenten, waardoor hij in een lagere belastingschaal valt en zonder turbo en meer motor inhoud toch ook rond de 12 seconden tot de 100km per uur is. (ter vergelijking met b.v. de Clio)
Het verbruik haalt dan niet de fabrieksopgaven(welke wel?) maar met alleen maar rijden op 30/50 en 80km wegen zet de auto toch makkelijk een verbruik van 1 op 17 neer zonder ook maar een autosnelweg gezien te hebben.
De afwerking staat op een hoog niveau en doet voor vrijwel geen auto onder in het zelfde segment en prijsklasse. Is het niet dat de 208 op sommige punten gewoon beter in elkaar zit en je hiervoor een eerlijke prijs betaald. Ik vind het in ieder geval een goede auto die het zeer zeker verdiend eens bekeken te worden bij het overwegen van een nieuwe auto.

Tot op heden geen echte problemen gehad met de auto. Mijn touch screen is 1 keer uitgevallen, maar dit was meteen verholpen nadat ik hem van contact had gehaald en weer op nieuw op contact had gezet. Dit zelfde heb ik ook 1 keer gehad met 1 elektrische ruit die niet meer open wilden, dit was daarna ook meteen verholpen en is niet meer terug gekomen.
De teller van mijn 208 staat nu op iets meer dan 10.000 km en zal mijn bevindingen hier blijven posten.

De auto is met plus/minus 36.000km ingeruild op een nieuwe 208 omdat ik toch graag de e-THP wou rijden. Er zijn verder geen noemenswaardige problemen met de auto geweest. Verder kan ik zo gauw ook niks bedenken dat de review kan aanvullen. Ik ben over het algemeen heel tevreden over de auto en wens de toekomstige eigenaar veel fijne kilometers toe. Ik zal binnenkort een review schrijven van de nieuwe auto met de nieuwe motor.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens