Opel Karl - Test
93 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Naast de Adam heeft Opel in het A-segment voortaan ook deze Karl, die het moet gaan opnemen tegen de Hyundai i10 en de Peugeot 108. Is dat een kansloze missie of doet de Opel het goed? Wij zoeken het uit!
Ja, we reizen vaak genoeg af naar verre oorden voor de introductie van een nieuw model. Maar deze keer doet Opel het anders. Ze laten alle Europese journalisten invliegen naar Nederland zodat ze in de Zaanstreek de nieuwe Opel Karl aan de tand kunnen voelen. Enige kwinkslagen naar Hollandse zuinigheid ontbreken vervolgens niet in de presentatie. Waar Opel zijn Adam neerzette als uberhipcoolentegek, is de Karl op zijn beurt een auto die vooral het verstand moet aanspreken. Ruim, bruikbaar en niet al te duur. Na de Adam is het de tweede Opel in tijden wiens naam niet op een A-eindigt. (rare modellen als de GT en de Speedster daargelaten) Zoals je wellicht al weet is de Adam vernoemd naar oprichter Adam von Opel, en Karl was op zijn beurt zijn oudste zoon. Kijken we naar de segmenten dan leven beide auto's echter naast elkaar: Opel plaatst ze allebei in het A-segment, ook al bedienen de modellen een compleet andere doelgroep. De Karl moet het gaan opnemen tegen verkoopkanonnen als de Volkswagen Up, de Hyundai i10 en de Peugeot 108, en is daarmee erg duidelijk gepositioneerd.
Geen baksteen
Als we naar de auto kijken is het nieuwe familiegezicht van Opel duidelijk herkenbaar, hij heeft veel weg van de nieuwe Corsa. De designers hebben de wielen ver naar buiten geplaatst om meer ruimte te creëren, maar om te voorkomen dat het te veel op een "rijdende baksteen" ging lijken hebben ze relatief veel designelementen aangebracht. Daarom zie je veel lijntjes op de motorkap maar ook op de flank. Leuk detail: in de schuine strepen op de deuren kun je het Blitz-teken van Opel herkennen. Goed, hoe ziet het motorgamma eruit? In ieder geval houdt het merk de zaken overzichtelijk. De Karl is slechts leverbaar met één motor en voorlopig komt daar geen verandering in. We hebben een 1.0 driecilinder, een blok dat we al kennen uit de nieuwe Corsa. In dat model heeft hij echter een turbo, in de Karl moet de motor op een natuurlijke manier ademen. Dat levert 75 pk op, waarmee de auto meer vermogen levert dan de meeste instapmodellen in dit segment. Wel heb je daarmee meteen het maximum te pakken, maar ach. Eenmaal onderweg blijkt de motor voor een driecilinder een hele nette loop te hebben. Hij pakt goed op en de bekende roffels en trillingen die we aan een driecilinder linken blijven achterwege. Wel nekt het lage vermogen zich bij het invoegen en tempo maken op de snelweg. Terug naar de vierde versnelling is soms niet goed genoeg bij een inhaalactie: terug naar drie en flink toeren maken is nodig. In de stad voelt de Karl evenwel kwiek en vlot aan. Hierbij wordt hij geholpen door het onderstel, dat redelijk strak is afgesteld. Met een beetje goede wil valt er zelfs een vleugje dynamiek in de auto te herkennen, wat past bij hoe Opel zijn auto's op dit moment positioneert. Onderstuur blijft veel langer uit dan in pak 'm beet een Hyundai i10. Het stuurgevoel zou hierbij iets beter kunnen, maar de auto stuurt wel licht en direct. Op hogere snelheidis de auto bovendien koersvast en ook behoorlijk stil.
De cockpit blijkt een enorm pluspunt van de Karl. Voor het A-segment oogt het allemaal bijzonder netjes. Niet alleen is alles goed afwerkt, de ergonomie is dik in orde. Kijk bijvoorbeeld eens naar de klimaatcontrole, die er zelfs in sommige C-segmenters minder mooi uitziet. Het multimediascherm is fors en zit fijn hoog. We kennen het al uit onder meer de Corsa. Het systeem werkt erg goed samen te werken met je smartphone. Of dit nu een Iphone is of deze op Android werkt. Plug je telefoon in en meteen heb je beschikking over (bijvoorbeeld) al je muziek en Apple-maps, dat veel beter werkt dan veel navigatiesystemen die je in duurdere auto's vindt.
Gaan we naar de achterbank dan valt op dat er drie plekken voor gordels te vinden zijn. Opel spreekt van drie volwaardige zitplaatsen, maar dat gaat wat te ver. Wel kan je hier veilig drie kinderen kwijt, in veel concurrenten vind je geen drie gordels en drie hoofdsteunen. De ruime achterin is netjes voor dit segment, maar de beste concurrenten doen het op dit vlak ook niet heel slecht. De kofferbak heeft met 215 liter iets minder dan bijvoorbeeld een Volkswagen Up of Hyundai i10.
Wat standaard?
De instapprijs van Opels kleinste is 10.595 euro daarvoor krijg je wel zaken als cruisecontrol, dagrijverlichting, elektrisch bedienbare ramen vóór en Hill Start Assist. Een trede hoger staat de Edition, die voor 11.595 euro mee mag. Die voegt aan bovenstaande nog airco en een geïntegreerde radio met stuurwielbediening en vier speakers toe. Altijd doen, want airco telt zwaar mee voor je restwaarde. De topversie is de 13.095 euro kostende Cosmo. De uitrusting van de Selection wordt uitgebreid met onder meer klimaatcontrole, een met leer bekleed stuurwiel, 15-inch lichtmetalen wielen, Lane Departure Warning, mistlampen met geïntegreerde bochtverlichting, en een geïntegreerde radio met stuurwielbediening, zes speakers en usb-aansluiting. Dat is een vrij nette prijs gezien al die spullen, vervolgens kan je nog beginnen aan luxe opties als een schuifdak en stoel- en stuurwielverwarming. Voor dit segment best bijzonder.
Omdat de rij-eigenschappen van de Karl bovengemiddeld zijn en hij het qua interieur ook erg goed doet, hebben veel kleintjes er een concurrent bij. En zo'n beetje per direct, want over een paar weken staat de auto al bij de dealers. Wel is het wachten op meer varianten: een diesel zit vooralsnog niet in de planning, een automaat komt pas in 2016.
Uitgelicht aanbod

Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition Plus / 1e eigenaar / origineel slechts 23.000 km. / Airco / Parkeersensoren / Cruise control / enz.
- 2018
- 23.086 km

Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition | Automaat | Navigatie | Airco | Cruise Control | Parkeersensoren | 1e Eigenaar | Dealer OH
- 2018
- 28.569 km

Opel Karl 1.0 ecoFLEX 75pk Edition Airco/Cruise
- 2017
- 72.291 km
Lees ook

Nieuwe Tesla Roadster wéér uitgesteld

Kia EV9 in detail: Level 3-autonomie, 828 liter ruimte

Geen Autosalon in Brussel in 2024

Opel belooft spannend nieuws: meer van de Manta?

Toekomstige BMW's krijgen rustiger design

Lezersreacties (93) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.