Test: Mazda 6 (2015)
98 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als er op dit moment één merk ondergewaardeerd is in Nederland in het Mazda. Alle nieuwe modellen scoren uitstekend in vergelijkende testen en ze zien er nog goed uit ook. De Mazda 6 moest het na zijn lancering vooral van zijn uiterlijk hebben, want onderhuids kwam hij net wat te kort. Is dat nu beter? We gaan op pad met de gefacelifte Mazda 6.
Die vroege facelift is niet helemaal zonder reden. De CX-5 was namelijk wél toe aan een opfrisbeurt, en de fabrikant vond dat het dan net zo goed de 6 kon meenemen. Die auto staat immers op hetzelfde platform.
De belangrijkste (en fijnste) benzinemotor voor de Mazda 6 is de 2,0-liter Sky Activ met 165 pk. Die heeft conform de merkfilosofie, die uitgaat van een optimalisering van atmosferische motoren, geen turbo. Daardoor is het koppel bij lage toerentallen niet riant. Met name in de hoogste versnellingen valt dat op; voor de tussensprint van 80 naar 120 km/h in de vijfde versnelling heeft de auto bijna 11 seconden nodig. Dat doen concurrenten met turbomotor doorgaans vlotter. Opvallend zuinig is de grote Mazda niet, maar voor een gemiddeld testverbruik van 1 op 11,7 hoeft hij zich ook weer niet te schamen. In positieve zin valt de motor op door zijn mooie loop en de vloeiende vermogensopbouw.
De testauto is voorzien van de royale GT-M-uitrusting en kost daarmee €36.990. Het interieur oogt hoogwaardig en voelt ook zo aan. Bovendien is bij de facelift de ergonomie aangepakt. Die is er met sprongen op vooruitgegaan. De auto heeft nu hetzelfde prettig werkende multimediasysteem als de Mazda 3. Het doet sterk denken aan BMW's iDrive. Sowieso is het in de bestuurdersstoel goed toeven. Het onderstel is duidelijk zo afgestemd dat het de bestuurder nauw betrekt bij wat er onder de wielen gebeurt. Verder is het comfort er sterk op vooruitgegaan. Voor de facelift was de 6 wel scherp, maar ook wat hard geveerd en bonkig, zeker voor de achterpassagiers. Door die klacht kunnen we een forse streep zetten. De Mazda rijdt nu soepel en sereen, terwijl de fraaie balans die de 6 al bezat, nog beter is geworden.
Niet alleen voorin zit je riant, ook achterin hebben de inzittenden meer dan genoeg ruimte. De kofferbak heeft een inhoud van 489 liter. Dat is voldoende, maar door de smalle achterklep is het lastig - zo niet onmogelijk - écht grote spullen in te laden. Daarin staat de Mazda overigens niet alleen; vrijwel elke moderne sedan is 'gezegend' met een relatief klein kofferdeksel.
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.