Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 Skylease+ (2016)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 Skylease+ (2016)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 Skylease+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf58.500 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 60.000 km

Vanwege gezinsuitbreiding op zoek naar een grotere auto. Met name op de achterbank ruimer, want mijn Ford Focus station (2008) had al een prima kofferbak. Ik ben echter vrij lang, en met maxi-cosi en kinderzitjes achterin moest ik wel erg ver naar voren zitten.
Overigens staat er een review op deze site van iemand die in een vergelijkbare situatie zat en een Mazda 6 heeft gekocht. Grappig om te lezen, en het heeft mij geholpen bij mijn keuze.

Zoektocht
Na wat zoektermen op de bekende autosites invullen (climatecontrol, LMV, bouwjaar 2012>, km-stand, navigatie, station, enz.), kwam er een mooie lijst uit. Octavia, 508, Insignia, Mondeo, Passat en dus ook de 6. En toen ik de 6 zag, was ik eigenlijk al verkocht. Het herinnerde mij aan die keren dat ik in Autoweek las over de 6, de positieve testen en dat ik toen al dacht 'een 6 zou ik nog wel eens willen rijden'.
Afijn, snel een proefrit gemaakt in een exemplaar uit 2012, 1 van de eerste 6-en die in Nederland is geleverd, want het nieuwe model is vanaf november 2012 in NL geleverd. Na de proefrit wisten we het zeker: het wordt een 6. Maar we keken nog wel even verder. Het viel me op dat het faceliftmodel (vanaf 2015) qua interieur een stuk mooier is dan het '12-'15 model. Maar ja, natuurlijk wel ook meteen een stuk duurder.
De spaarrekening nog even ondersteboven gehaald, en toch besloten om voor een faceliftmodel te gaan. Eisen: station, benzine, liefst 165 pk versie (192 pk versie niet ivm verbruik, gewicht en dus hogere gebruikskosten, 145 pk mocht wel), niet de basisversie (liefst TS+) en een beetje leuke kleur.
Uiteindelijk bij een Meteor Grey, 145 pk Skylease+ uitgekomen. Import vanuit België, en qua versie tussen een TS en TS+ in denk ik. Bouwjaar 2016, 58.000 km op de klok. Met sluitende onderhoudshistorie (in digitaal Mazda-systeem bijgehouden). LED-verlichting (adaptief), navi, 17" LMV, dodehoeksensor, parkeersensor V+A, DAB+, cruise control. Meer heb je niet nodig toch? Mooie prijs kunnen afspreken en toen waren we in het bezit van een prachtige Mazda 6. Er zat nog fabrieksgarantie op (=3 jaar bij Mazda), wat er voor zorgde dat ik ook de navi-kaart nog net een gratis update kon geven, zodat er nu een kaart van feb-2019 in zit. Dat was technisch nog lastig (veel gedoe met het online-systeem gehad), maar ik ben uitstekend geholpen door de Mazda-klantenservice. Zo goed, dat ik nog 3 jaar extra gratis kaartupdates heb gehad! Applaus, en zeker reden om later met belangstelling naar een nieuwe Mazda te gaan kijken. Later ook nog de fabrieksgarantie met 2 jaar verlengd. Voelt toch beter bij zo'n redelijk nieuwe auto, waar je veel geld voor neer legt.

Rijden
De Focus die we hadden reed heel lekker. Goed sturen, goed schakelen. Aan de sportieve kant van het spectrum. De 6 gaat daar nog een paar stappen overheen. Stuurt lichter dan de Focus, maar zeker niet minder scherp. Comfort van de 6 is uitstekend, achteraf gezien was de Focus best hard geveerd. Maar ondanks dat, is de bochtenstabiliteit beter in de 6. De 6 gaat zeer neutraal door de bocht. Een bochtje wat harder nemen gaat heerlijk, er is nauwelijks sprake van onderstuur. Schakelen gaat ook als een zonnetje.
Qua power ben ik tevreden. Het is dus de 145 pk versie geworden, 165 pk had mijn voorkeur. Het scheelt op de 0-100 ongeveer 0,5 sec. Maar als je van een 100 pk Focus komt (12 sec 0-100) naar 145 pk (9,5 sec), dan voelt dat gewoon lekker. Zoals andere reviews ook beschrijven, moet je bij snel versnellen in 6 liever even terugschakelen naar 4 of 5. Maar als je geen haast hebt, vind ik de versnelling vanaf 100 in 6 ook gewoon prima. 130 rijden gaat rond de 2.500 toeren. Dat was 4.000 in de Focus. Dat draagt bij aan de rust aan boord. Kortom: qua rijden presteert de 6 als geadverteerd. Zou het iedereen aanraden.

Opties
De LED-verlichting is een verademing. Wat een zicht krijg je er door! Ik kwam van halogeen en dat is dit natuurlijk een hele verbetering. De auto-verlichting gaat voor mijn gevoel in tunnels wel wat laat aan. Ik heb de gevoeligheid al scherper ingesteld, maar dat moet wellicht nog wat scherper. Even testen.
De navi werkt prima. Niet zo mooi als Google Maps, maar geen klachten. Natuurlijk jammer dat verkeersinfo een betaalde optie is, die ik nu niet gebruik. Dus voor het rijden kijk ik wel altijd op Maps om te kijken of er files staan.
De muziekopties zijn conform moderne standaard. DAB+ is heerlijk. Zeer goede kwaliteit en het verschil met FM is zeer duidelijk. De standaardspeakers kunnen mij bekoren. Ik ben geen audiofiel, dus heb niet hele grote eisen, maar het is beter dan in de Focus en de muziek kan lekker hard zonder vervormingen.
Connectiviteit met de telefoon gaat ook goed. Spotify luisteren over de speakers van de auto gaat goed, bellen is ook van goede kwaliteit.
Bediening van de multimedia is in testen geprezen, en dat deel ik. Het systeem werkt redelijk snel, touchscreen werkt alleen als je stil staat. Een nuttige veiligheidskeus.
De parkeersensoren zijn heel goed. Ze scannen ook op passerende verkeer bij achteruit/vooruit rijden. Bij ons thuis is het vaak krap inparkeren, de parkeersensoren en het duidelijke scherm zijn geweldig. Zeker voor is het soms lastig kijken met de lange neus. Leve de techniek.

Ruimte
Ruimte was een belangrijk aankoopargument. En ruimte hebben we gekregen. Op de achterbank is de auto lekker ruim, ik kan weer lekker ruim zitten voorin. Natuurlijk was dit argument wel een beetje een schaamlap om een nieuwe auto te gaan zoeken in deze prijsklasse, als het alleen om de ruimte was gegaan had ik ook een Superb uit 2005 kunnen kopen :-)
De kofferbak is opvallend genoeg niet zo veel groter dan de in de Focus. 520 l, dat had de Focus ook ongeveer. De Focus had een bredere kofferbak, de 6 een langere. Bij neerklappen van de achterbank (vlakke laadvloer) is de 6 wel aanmerkelijk groter.

Verbruik
Het verbruik ligt rond 1:14 als er ook wat kortere ritten tussen zitten. Verbruik daalt naar 1:15 wanneer er meer snelwegritten (100 km/u) tussen zitten. Met alleen snelweg zie ik het verbruik nog wel verder dalen. Als randstad-gezin rijden we niet heel vaak 130, dus dat verbruik weet ik nog niet. Maar de keren dat we het reden, zag ik niet een explosie van het verbruik. Prima dus. Ook hier de vergelijk met de Focus: in het gunstigste geval, reden we daar 1:13 mee, meestal rond 1:12. Dus voor een grotere, zwaardere en snellere auto, ben ik content met het verbruik.
De schakelindicator vind ik vrij enthousiast. Als je echt luistert, rij je 50 in 5 en 60 in 6. Dat kan, maar je moet dan wel meer terugschakelen bij versnellen en vertragen. Meestal rij ik bij die snelheden tussen een versnelling minder.

Toekomst
Wat zou ik nog voor de toekomst willen?
-Tuning
Het liefst zou ik dus de 165 pk versie willen. Dat is dan niet gelukt (aanbod van 6'en is nogal beperkt in Nederland), maar het is natuurlijk gewoon dezelfde motor als mijn 145 pk versie. Tuning is zeker een optie die ik overweeg. De auto wordt daar meestal sneller een zuiniger van. Twijfel zit bij mij nog bij de garantie enz., hoewel tuners beweren dat dat allemaal geen probleem is. Ik ben wel benieuwd of iemand hier ervaringen bij heeft.
-CarPlay
De 6 heeft geen CarPlay, maar dat er kan er wel worden opgezet. Gaat via de dealer, kost iets van 350 euro. Op dit moment heb ik daar geen behoefte aan (bellen en muziek via bluetooth gaat uitstekend), maar ik kan me voorstellen dat ik die keus nog wel eens maak. Je kunt dan ook immers Google Maps navigatie gebruiken. Maar zoals hierboven beschreven, heb ik nog wel even goede kaart-updates, dus dat maakt de noodzaak wat minder.

Conclusie?
Ben erg tevreden, maar dat zal geen verrassing zijn na deze review. Ik vind het gewoon een erg mooie auto (ben wel fan van alle huidige Mazda's moet ik zeggen). Hoewel het een erg grote auto is, doet de auto door de vormgeving ook weer niet supergroot aan. De neus is lang, maar de achterkant lijkt vrij kort. Ook is de auto vrij laag, waardoor de auto in het verkeer (tussen alle hoge SUV's van tegenwoordig) niet groot aan doet. Zoek je een auto in deze klasse? Ga dan zeker is een proefrit maken met een 6, je zult snel verkocht zijn :-)
Bonus: in de auto zat nog een CD van de vorige eigenaar: de grootste Disney-classics! Vinden de kinderen natuurlijk leuk. Als een soort gimmick laten we de CD er in zitten. Zelf gebruiken we geen CDs meer. :-)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 Centre-Line (4D/6A)
€ 765
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens