Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease GT (2016)

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreak

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease GT
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020

Aanschaf en keuze

Na 8 jaar een Opel Vectra (zie review) in bezit te hebben gehad, begon het de laatste 2 jaar toch te kriebelen om voor een andere auto te gaan.
Twee jaar klinkt natuurlijk lang, maar de Opel reed fijn en was verhoudingsgewijs goedkoop (verzekering laag, geen afschrijving meer). Zoals sommige mensen wekelijks Funda afstruinen zonder daadwerkelijk een woning te kopen, zo struinde ik diverse websites af en begon ik mij in bepaalde modellen te verdiepen en in te lezen.

Uiteraard zal ik over een paar weken mijn review aanvullen met daadwerkelijk informatie over mijn Mazda 6 touring Skylease GT 165pk benzine, maar voor nu even wat informatie over mijn zoektocht.

Eisen:
Het moest weer een station of SUV worden. Daarnaast in de kleur zwart of donkerblauw, met lederen bekleding en het liefst in de wat luxere uitvoering. Rond 2016 en max 110.000 op de teller en minimaal 150pk.
Tevens wil ik telkens in een ander merk rijden, dus Opel viel in principe ook af.

Eigenlijk vielen de SUV’s vrij snel af.
- Mazda CX-5 vonden we het nieuwste model wel mooi, maar die was nog te prijzig. Oudere model wel heel degelijk en niet spannend, vinden wij althans.
- Hyundai Tucson Premium 177pk : voor ons nog aan de dure kant, maar het kon..Echter hiervan staan er nog niet enorm veel te koop (in die uitvoering) en dan vaak toch met een wat hogere km-stand/niet de juiste kleur/prijs te hoog/niet de juiste uitvoering. Echt bijster mooi vinden we het model ook niet, dus zoektocht toch gestaakt.
- Nissan X-trail: voor mij de enige SUV in dit segment die mij wel echt aansprak en qua aanschafprijs behoorlijk aantrekkelijk, maar mijn wederhelft vindt het model echt niet mooi en kon na een bezoek aan de dealer ook niet overtuigd worden.

Dus toch weer terug naar een station en ik blijf dit eigenlijk ook nog steeds mooier vinden dan die wat hogere SUV’s.
- BMW 3 serie. Ons favoriete model, maar in de juiste uitvoering en eisenpakket niet te betalen. Wel naar gezocht, niet daadwerkelijk bekeken.
- Opel Insignia. Geen Opel toch meer? Tja, de nieuwste Insignia krijgt best goede recensies en is aantrekkelijk geprijsd, tevens heel ruim, dus toch even bij de plaatselijke dealer bekeken. Tja, weer een Opel? Nee, dus.
- Volvo? V60/V70. Duur, veelal degelijke uitvoeringen en we werden er niet warm of koud van.
- Toyota Avensis....degelijk en ook betrouwbaar, maar wij vonden de rij-ervaring zo verschrikkelijk anoniem....deze auto brengt je idd van plek A naar plek B en daar is dan alles mee gezegd...tevens oogde het dashboard en het scherm ook echt gedateerd.
- Mazda 6........komt goed uit de testen, voldoet aan onze eisen en wij vinden met name de neus heel erg mooi.
Tevens is dit model aantrekkelijker geprijsd dan de CX-5, terwijl tevens de uitvoering luxer is, de laadruimte groter en de rij-prestaties beter worden gewaardeerd dan bij de CX-5.

Na een tijdje speuren kwam redelijk in de buurt een aantrekkelijk geprijsde Mazda 6 tevoorschijn. Het betrof een zwarte Skylease GT uit (sept) 2016 met 19 inch velgen.
Deze uitvoering was tot aan 2017 de 1 na duurste uitvoering. Daarboven had je alleen nog de GT-M uitvoering, maar vanaf 2017 komt tussen de skylease GT en de GT-M nog de GT M-line uitvoering.
Ik moet zeggen dat de uitvoeringen nagenoeg identiek zijn op 2 a 3 dingetjes na. Zo heeft mijn uitvoering geen camera achter, maar alleen sensoren. En heb ik geen head-up display bijvoorbeeld. Nou, daar kan ik echt mee leven...

De auto bekeken en een proefrit gemaakt. Over de rij-ervaringen kom ik later terug, maar we waren tevreden.
Het voorstel van de garage was meer dan redelijk en dat was net dat zetje dat we nodig hadden om tot de koop over te gaan.
Auto gekocht met een grote onderhoudsbeurt en APK,
4 nieuwe A-merk banden en 6 maanden Bovag-garantie.
Tevens kon de Opel ingeruild worden.

Eerste indruk deel 1

De auto nog niet lang in bezit en ivm de pandemie maken we ook veel minder kilometers, maar hierbij mijn eerste indruk van de Mazda.

Allereerst, wat maken banden een verschil! Tijdens de proefrit zaten er oude, versleten en uitgedroogde banden onder, waardoor de auto zeer hard afgesteld leek en ook beduidend meer (afrol)geluid maakte.
Nu is de auto mooi stil, maar wel met een sportief geluidje en dito onderstel. Echter wel in de juiste balans, waardoor je aan de ene kant een echte “rijdersauto” hebt, maar aan de andere kant ook heel ontspannend kan rijden.

Exterieur
Ik vind het model superstrak en gaaf en dan met name de neus icm 19 inch velgen. Die velgen zijn overigens een beetje mat/antraciet/grijs, waardoor het een elegante verschijning wordt. Zeker icm chroom, zwart en wat donker getinte ramen voor de passagiers. Sportief chique is de juiste omschrijving. (Ook al is het een Mazda en geen premium merk)
Wel vind ik tov mijn vorige auto, Opel Vectra, en BMW (rij ik ook regelmatig in) dat de portieren beduidend blikkerig voelen en ogen. Als je de deur dicht gooit, valt dit echt op.
De motorkap is daarentegen tov mijn vorige auto enorm zwaar. En ook de achterklep voelt zwaar en solide aan.

Interieur/dashboard
Kom ik later op terug, want er zit een vuistdikke Nederlandse handleiding bij en de functies en mogelijkheden tollen mij voor de ogen. Ik heb even wat meer tijd nodig om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Stoelen zitten fantastisch! Direct goede zit-positie gevonden. Top!
Afwerking van het leer en het leer zelf oogt degelijk.
Achterbak en dan vooral de vloerplaat voelt weer wat lichter en kwetsbaarder aan tov mijn vorige auto.

Eerste rij-ervaring
Starten gaat gepaard met een mooi roffeltje.
Schakelen gaat soepel en solide en je voelt eigenlijk intuïtief aan wanneer de auto vraagt om een versnelling hoger of lager te gaan. De overgangen zijn soepel.
Ook de koppeling voelde direct herkenbaar aan en we (vriendin en ik) hadden allebei direct het gevoel alsof we al jaren in de auto reden.
De overdracht van 1 naar uiteindelijk versnelling 6 (en terug) verloopt heel smooth. Bij de Opel kregen we nog wel eens een bokkige duw in de rug of juist dat de auto wat ver in de toeren terugviel. Deze auto lijkt minder hakkerig/bokkig van de eerste naar de 6e versnelling te lopen. Prettig gevoel.
Mooi klein sportief stuurtje dat lekker direct reageert en de auto mooi de bochten in stuurt. Stuurgedrag is direct en fijn.
Wegligging is top en beduidend beter dan mijn vorige auto. Niet zo strak als de BMW 3 serie, maar dit schurkt er wel tegen aan hoor.
Ik begrijp de recensies en artikelen, waarbij toch vaak de wegligging en de rij-ervaring werden geprezen op dit moment volkomen.

Uiteraard is dit tov mijn vorige auto een modernere auto met minder km’s, maar dit is natuurlijk wel MIJN referentiekader. Aan de andere kant rij ik ook veel in een BMW 3 serie en hebben we in de familie als hobby auto een Jaguar serie 3 gehad en op dit moment een Saab 93 cabrio.
Andere auto’s in willekeurige volgorde: Toyota Carina E, Toyota Avensis, Audi A3 TDI, Golf 2.0 TDI, Opel Vectra, Golf Variant 1.8, Peugeot 207.
Kortom, een beetje ervaring met diverse modellen en merken heb ik ook wel weer.

Deze Mazda scoort op dit moment voor mij qua rij-ervaring en beleving hoog. Ik prefereer liever wat sportiever en directer dan cruisen in een limousine...
Ik besef mij dat dit persoonlijk is en dus voor iedereen anders.

Valt er op dit moment nog wat meer te zeggen?
Ja, bij mijn eerste tankbeurt, de tank was aardig leeg, sloeg de pomp telkens af. Dat begon al bij 9 liter en toen na 13 of 14 liter. Vervolgens ging het een tijdje goed om daarna nog een keer af te slaan rondom de 30 liter. Ik weet dat er, volgens de informatieboekjes, 62 liter in kan, maar na 50 liter klikte “hij” definitief af. Na het starten gaf het Dashboard aan dat de tank vol zat.
Gevoelige sensor?

Oh ja, nadat ik de auto 2 uur in bezit had, heb ik de eerste kleine schade er al op zitten...Ik wilde in de avondschemering (wordt vroeg donker) uitstappen uit de auto, maar zag in de buitenspiegel dat er een fietser aankwam (met lamp aan). Ik zie door mijn raam de fietser langs mij heen gaan en ik denk uit te kunnen stappen.
Bleek precies achter die fietser (zat zo’n 1 a 2 meter tussen) zijn kleine broertje te fietsen op een kleine fiets zonder verlichting. Het jochie kon nog uitwijken en door fietsen, maar raakte met zijn stuur wel het portier. Ik dacht serieus van schrik dat mijn portier naar de klote was. Gelukkig is er aan de buitenkant niets te zien en ook aan de binnenkant niet. Wel zijn er een paar kleine lakschade plekjes te zien in het tussenstuk van de deur. Zeg maar het stuk waar de deur in het slot/in de carrosserie valt. Dus met de deur dicht zie je zowel aan de binnen- en aan de buitenkant niets. Doe je de deur open, dan zie je de kleine plekjes wel. Die laat ik wel wegwerken/aanstippen bij de eerstvolgende beurt in het voorjaar.

Ik weet wie de jongens zijn, heb ik ook even direct mee gepraat, maar ik vermoed dat ik hier verzekeringstechnisch niet wat mee kan? Zij fietsen tenslotte op straat en ik stap uit. Tja, het jochie had geen lamp aan...
Ik vermoed dat het aanstippen van de plekjes de wereld ook niet kost en om dat allemaal te moeten regelen via de ouders (die overigens geen Nederlands praten, dus dat ik best lastig) en de verzekering. Mwah, is dat het allemaal waard?

Eerste indruk deel 2

Even een kleine toevoeging.
Op dit moment zijn we zeer tevreden over de auto.

Zijn er een paar zaken die opvallen in die eerste weken?
- Starten gaat gepaard met een mooi roffeltje.
-motor geluid is fijn. Niet lawaaiig, maar zeker wel hoorbaar bij optrekken e.d. Ik hou daar van. Geeft een sportief tintje, terwijl de auto motorisch niet super sportief is.
- schakelen gaat echt ontzettend smooth. Oprecht de fijnste schakelbak waar ik mee gereden heb.
- de verlichting is tov mijn vorige auto een giga-verbetering. Het zicht is nu in het donker hartstikke goed.

Ik heb ontzettend veel complimenten gekregen over de auto. Blijkbaar is de Mazda 6 toch wat onbekend en nemen mensen nu meer de tijd om het model te zien en komen dan tot de conclusies dat het model zeer geslaagd is. Vooral de 19 inch velgen icm de neus vinden veel mensen een heel geslaagd ontwerp.

Effe laten checken

Bij de aankoop zat een beurt volgens Mazda schema bij, maar zo’n 6 maanden en een aantal km’s verder, wilde ik graag hebben dat mijn eigen garage de auto eens langs zou lopen. Ook voor mijn gevoel ga je dan ook beter de zomervakantie in, waarin we hopelijk richting Frankrijk kunnen.

Tevens waren er 3 zaken die ik wilde laten doen/onderzoeken:
- volledige airco-service, schoonmaken/vullen/checken etc. (Dit was in de onderhoudshistorie niet terug te vinden.)
- bij een bepaalde snelheid piepen de remmen
-soms zit er een kraak in het vooronder als je met lage snelheid een drempel pakt. Ik dacht aan droge rubbers van de stabilisatorstang of misschien de vering?

De auto is gecheckt en de monteur vindt alles er prima uitzien. Er zijn geen gekke zaken geconstateerd en/of zaken die op korte termijn vervangen dienen te worden. De vering en stabilisatorstangen waren in prima staat, maar de monteur heeft de rubbers van die stangen ingevet om te kijken of daar het “probleem” ligt. Tevens merkte hij bij volledig draaien van de wielen een lichte kraak bij de vering. Echter schokbrekers en vering waren in prima staat, dus om die nu te gaan vervangen, vind ik (en de monteur) zonde van het geld.
Ook de piepende remmen lijkt geen ernstige zaak te zijn. De schijven en de blokken zijn prima en niet aan vervanging toe. Het kan zijn dat de blokken, aangebracht bij de koop, van goedkope kwaliteit zijn. Tevens vond de monteur dat de achterste schijven wat minder goed ingesleten waren. Zelf heb ik echter het idee dat de “piep” bij de voorste remmen te vinden is.
Echter om nu goede blokken en schijven te gaan vervangen, ga ik niet doen en daar was de monteur het ook mee eens.

Kortom, geen bijzonderheden gelukkig.
Kosten: 600 euro, daarin zit onder andere:
- 180 euro volledige airco-service
- Kleine beurt (met wat filters, olie-wissel, etc)
- ruitenwisser achter vervangen.
- 2 uurtjes werk voor de rubbers van de stangen/remmen en uitvoeren andere werkzaamheden.

Laatste eerste indruk

Vorige stuk ging vooral over de onderhoudskosten.
Leuk was dat de monteur als de man bij de balie aangaf het een mooie auto te vinden. Ze vonden dit een geslaagd exemplaar en mooie uitvoering. Toch leuk om te horen.

Dan wil ik nog iets kwijt over de rij-eigenschappen. Ik ben daar zeer te spreken over. De auto is behoorlijk vlot (en nee, het is geen strepen trekker), trekt mooi geleidelijk op en heeft voldoende power.
Daarnaast is de auto tov mijn vorige auto echt een heel stuk zuiniger.

De auto heeft een heerlijke wegligging en is voor mij prima afgesteld; een beetje tussen sportief en cruise in.

Wat ik echt erg goed vind, is het stuurgedrag. Nu was mijn zware Opel behoorlijk anoniem qua besturing, dus vrij logisch dat ik enthousiast ben, maar ik heb veel ervaring met BMW (3 serie). En ik moet zeggen dat auto in de bochten echt niet veel onder doet voor de BMW. BMW is nog directer en strakker, maar de Mazda zit daar in mijn optiek niet heel veel achter.

Over het interieur op dit moment niets dan lof.

Over alle opties: ik heb het boekwerk doorgelezen, maar 75% alweer vergeten. Het interesseert me te weinig om echt te onthouden en daarvoor rij ik ook te weinig om het in de praktijk te ervaren.
Ik heb mezelf voorgenomen om met mooi weer nog een keer het boekje door te nemen en direct in de praktijk te testen.

Tot slot, ik was natuurlijk met de Opel behoorlijk verwend met de ruimte in de auto. Afgelopen week een week op vakantie geweest en ik moet zeggen dat de ruimte in de auto mij 100% mee is gevallen. De Opel was wat vierkanter ,en ook simpelweg 1 vd grootste stationwagens op dat moment, en de Mazda loopt wat schuiner af. Toch mis ik die ruimte vooralsnog absoluut niet en we kregen echt alles prima weg.
Goede voorbode voor de zomervakantie.

Heeft niet geholpen

De kleine euveltjes, piepende remmen (soms) en Het krakende geluid voor bij drempels is nog aanwezig.
Aangezien alles gecontroleerd is, geeft mij dit ook absoluut geen gevoel van onzekerheid of onveiligheid.

De piepende remmen komen naar alle waarschijnlijkheid van de remblokken (waarschijnlijk goedkoper merk) en als ik jaarlijks enorm veel zou rijden, zou het hinderlijk kunnen worden. Echter voor ons is er prima mee te leven, daar het ook niet altijd plaatsvindt.

De kraak bij drempels lijkt dus niet van de stabilisatorstang af te komen, aangezien die gecheckt is en de rubbers ingevet zijn.
Dan heeft het toch te maken met de vering/schokbrekers. Monteur gaf aan dat als hij het stuur extreem draaide hij een lichte kraak hoorde. Dat zou het kunnen zijn, maar aangezien alles in prima staat is, raadt hij aan dit niet te vervangen. Waarschijnlijk hoort dit bij mijn auto zullen we maar zeggen....
(Bij mijn Opel kraakte de achtervering altijd: bleek een bekende Opel Vectra eigenschap te zijn. Dus misschien is dit een Mazda 6 euveltje?)

Vakantie

De eerste lange vakantie met de Mazda; ruim 1100 km richting France.

Het inpakken, toch met een beetje nieuwsgierigheid en argwaan bekeken, want we waren de Opel Vectra gewend, maar het ging super goed. Sterker nog, we konden nog gewoon via de binnenspiegel, naar achteren kijken.
Meer dan voldoende ruimte.

Ik kom toch echt tot de conclusie dat de Mazda 6 ook bepakt en bezakt heerlijk rijdt. Daar onze Vectra grote moeite had met vals plat en heuvelachtig terrein, zoeft de Mazda zonder een centje pijn over de snelweg.
De opbouw van de krachten zijn in mijn optiek zeer goed verdeeld, waardoor je eigenlijk altijd het gevoel hebt over voldoende power te beschikken.

Verder is het een echte rijders-auto. De Mazda stuurt mooi direct en zit strak (sportief) op de weg, maar dat betekent ook dat je de slechte Franse plattelands weggetjes wel duidelijker voelt dan bijvoorbeeld mijn vorige auto. De vering is gewoon sportiever en stugger afgesteld.
Ik moet eerlijk zeggen: ik hou wel van dit contact met de weg en ervaar het absoluut niet als storend of vervelend. Overigens ook mijn kinderen niet die prima achterin zitten.

Nog een voordeel tov de Opel, maar dat heeft simpelweg met leeftijd van het model te maken: de verlichting! Wij rijden vaak in de nacht weg of terug en de laatste jaren vonden we het licht van onze Opel toch echt wel heel erg beperkt. Zeker als je andere nieuwere auto’s zag rijden.
Gewoon een fijne bijkomstigheid bij een nieuwe auto.

Een andere bijkomstigheid: de auto is beduidend zuiniger dan mijn vorige auto. Natuurlijk als je boven de 130 km per uur komt, begint de auto meer benzine te slurpen, maar tussen 50-120 km per uur en met een beetje normaal optrekken en schakelen ben ik verbaasd over de zuinigheid van deze toch conventionele 2.0 motor met 165pk aan boord.
Ik ben absoluut daar niet mee bezig en pas mijn rijstijl niet aan om zuinig te rijden, dus ik heb ook hele stukken even flink het gas erop gehad, maar zoals gezegd voor mij een fijne bijkomstigheid.
Natuurlijk besef ik mij dat ik praat vanuit mijn referentiekader, dus ik weet ook dat er zuinigere motoren zijn.

In Frankrijk heb ik zeer weinig Mazda’s gezien en al helemaal de 6. In onze omgeving kwam ik 2 Nederlandse Mazda’s (6) tegen en 1 Franse 6. Verder zag ik een enkele keer de CX-5 en nog een 3 voorbij komen en dat was het wel. Kortom, in ons Franse gebied is de Mazda een zeldzaam soort!

Tot slot: de remmen piepen niet meer! Ik vermoed dat dit toch echt met de nieuwigheid te maken had.

De kraak in het vooronder blijft af en toe, maar als ik het internet afspeur, lijkt dit een Mazda kwaaltje te zijn.

Verder kwam ik erachter dat een rubber bij mijn deur gescheurd is. Slijtage of gewoon een zwak rubber? Hoe dan ook voor een auto van 5 jaar oud met 70.000 km vind ik dit niet kunnen en is dit toch een minpuntje voor Mazda.

Grote beurt

De auto gaf aan dat er periodiek onderhoud nodig was.
Begin mei 21 had de Mazda bij mijn garage een kleine (jaar)beurt gekregen, mede doordat een half jaar eerder (najaar 20) de auto bij de koop ook al een grote onderhoudsbeurt zou moeten hebben gehad. Of dit echt gebeurt is…..ik heb/had daar mijn twijfels over.

Ditmaal wilde ik een grote beurt volgens Mazda-schema.
Verder vond ik dat de voordeur aan de bestuurderskant niet mooi af sloot, dus daar moest ook even naar gekeken worden.

Weinig bijzonderheden, maar wel werd duidelijk dat de remmen achter “op het randje” zaten als er ook een APK-keuring zou zijn. De Mazda kwam door de test, maar straks in november bij de eerstvolgende APK-keuring zou het spannend kunnen worden. Aangezien in de zomer een lange en verre vakantie voor de boeg staat, deels ook door de bergen, heb ik er voor gekozen om de remmen achter gewoon te laten vervangen.
Betekent wel dat zowel de schijven als de remblokken vervangen zouden worden evenals het gangbaar maken van de remgeleiders en de remzadels.

Tja, gemiddeld gaan de schijven 100.000 km mee, hoewel schijven ook al bij 50.000 km vervangen kunnen worden(bron: anwb), maar wij rijden niet veel (auto staat dus stil, gevolg roest/vastzitten) en veel korte (stads)ritten. Dus ik snap dat de remmen het verhoudingsgewijs wat zwaarder hebben.

De onderhoudsbeurt betekende nieuwe olie, nieuwe filters en nieuwe ruitenwisserbladen. Daarnaast dus vervanging remmen achter. Ook is de deur gemaakt/verholpen. Al met al bijna 4 uur werk
Totale kosten: ruim 900 euro (de helft ongeveer gaat naar het materiaal en de uren voor het repareren van de remmen)
Ik vind dit acceptabel.

Verder geniet ik nog steeds enorm van het rijden met de Mazda. Heerlijke auto om in te rijden.

Hopelijk wederom een jaar schade-kostenvrij

Kleine vakantie

Even een korte vakantie en weer zo’n 700km verder.
Geen problemen of bijzonderheden. Auto reed echt top en wederom bevalt mij de ruimte achterin voor de kinderen EN de bagageruimte weer goed.
Het blijkt toch echt ruimer dan ik telkens denk.
Voorheen had ik een ‘lijkwagen”, dus was inpakken nooit een issue.
Natuurlijk is het bij de Mazda iets meer met beleid de boel volpakken, maar de ruimte valt mij echt niet tegen.
En dat had ik eigenlijk wel een beetje verwacht.

Vakantie

Voor de vakantie toch nog even een uitgebreide zomercheck.
Ondanks dat ik een redelijk jonge auto heb met niet al te veel kilometers, geeft het mij gewoon een prettig gevoel dat de basiszaken gewoon even gecontroleerd en aangevuld worden.
Heeft ook te maken dat met mijn vorige auto bij een check naar voren kwam dat de voorveer kapot was. Dat zou ons sowieso ellende onderweg hebben opgeleverd.
Vandaar dat ik toch kies om die auto even te laten checken.

Een flinke vakantie achter de rug met zeker 3500km door 4 verschillende landen en best zwaar beladen.
De auto gaf geen kick en reed heerlijk.
Wel moet je in de bergen relatief snel terug schakelen, althans dat viel mij op. Dan is er op zich wel power genoeg om vlot naar boven te gaan.

Ik heb weinig bijzonderheden te vermelden. Het is en blijft een heerlijke rijdersauto met een echt goede wegligging en stuurgedrag.
Ik rij regelmatig in de BMW (met veel meer power) en natuurlijk rijdt dit beter, althans dat vind ik, maar deze auto heeft echt veel weg van het rijgedrag van den BMW 3 (benzine). En ik hou daar van. Veel contact met de weg, lekker scherp in de bochten etc.

Toch een minpuntje?

Zoals je in mijn review kunt lezen, ben ik tot nu toe zeer tevreden over de Mazda 6 mbt kosten-betrouwbaarheid-rijervaring.

Van de week bleek de batterij van de sleutel bijna op te zijn. Keurige melding op het dashboard en de batterij was gelukkig heel simpel te vervangen. Praktisch dus.

Terwijl ik aan het “sleutelen” was, bedacht ik mij toch een minpuntje van de auto. Ik vind het hang-en-sluitwerk van de auto niet zo sterk.
De achterklep, maar ook de portieren sluiten wat blikkerig. Moeilijk te verwoorden, maar als je de portieren sluit, voelt het niet echt degelijk aan. Het rammelt wat.
De portier aan de bestuurderskant heeft nooit echt mooi naadloos gesloten tov de rest van de auto. Niet dat het per direct opvalt, maar als je er goed naar kijkt, zie je het wel.
Gevolg is dat je soms het gevoel hebt dat die niet mooi in het slot valt.
De achterklep heeft hetzelfde euvel; lijkt soms niet goed dicht te gaan. Dan is die wel gesloten trouwens, maar soms heb je het idee dat de klep niet goed in het slot valt.
Problematisch? Nee, want alles werkt.

Ook de achterbank heeft moeite met het sluitwerk. De achterbank gaat met speels gemak plat. Echter 1 deel wil niet goed meer terug. Die blokkeert, doordat op de 1 of andere manier het slot in de bank op slot gaat. Als je dan de bank wilt terugzetten, merk je dat de bank niet vast geklikt kan worden. Met een beetje pielen met de knop en het slot zelf, lukt het wel.
Ik heb het al een paar keer bekeken, maar ik zie vooralsnog niet waarom het niet goed werkt.

Nogmaals, het werkt, maar ik vind dit wel wat slordig afgewerkt. Daarin was mijn vorige auto (Opel Vectra) beduidend degelijker. Overigens rijdt die 15-jarige Opel nog steeds in Nederland rond. Dat vind ik leuk

Apk en een kleine tegenvaller

Doordat bij deze auto de APK niet gelijk loopt met mijn onderhoudsbeurten, moest de Mazda even op voor een APK-keuring.
Op zich vind ik dat best prettig, daar de auto voor de winter toch even een check heeft gehad.
De garage en ik verwachtte eigenlijk geen bijzonderheden. De auto was in het voorjaar goed bekeken met een grote onderhoudsbeurt en had zelfs in de zomer nog een uitgebreide zomercheck gehad.
Wel hebben wij in de vakantie veel gereden en ook op behoorlijk wat slechte wegen.
Helaas bleek een draagarm te veel speling te hebben. Daardoor zou hij ook niet door de APK komen. Het bleek om de complete constructie te gaan: dus complete draagarm inclusief fuseekogel.
Geen goedkoop geintje, omdat de auto daardoor ook weer uitgelijnd dient te worden.
Kosten totaal: 490 euro….(de APK-keuring kreeg ik ditmaal gratis, dat is op zich wel aardig natuurlijk!)
Een tegenvaller dus, omdat ik dit ten eerste niet zag aankomen en ten tweede hoopte ik met een betrouwbare Mazda dit soort kosten te voorkomen.
Aan de andere kant lees je op internet dat er geen levensduur voor een draagarm bekend is en dat elke auto/elk model dit kan overkomen. Pech dus.

Toch een kleine toevoeging: de auto “rammelt” minder. De auto had wel eens de neiging om bij drempels of slecht wegdek te kraken of te rammelen. Daar is direct na de koop al eens door mijn garage naar gekeken, maar toen kon er eigenlijk weinig gevonden worden. Het geluid was ook lastig te plaatsen, te duiden en was onvoorspelbaar. De ene keer wel, dan weer niet.
Op dit moment horen we het niet meer. Zou dit het euvel zijn geweest? Iemand ervaring hiermee?

Verder zet ik de betrouwbaarheid terug naar 4 sterren. Ik vind een draagarm na 81.000 km kapot toch een tegenvallertje.

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 Centre-Line (4D/6A)