AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 6 SportBreak
5

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M (2016)

Elmooooo
  • Elmooooo8
  • Review
21 januari 2021 om 14:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst69.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 GTM 2,5 Sportbreak 2016

  • 69.000 km
  • 21 januari 2021

-Intro-

De afgelopen 10 jaar heb ik 4 auto’s in mijn bezit gehad. Deze Mazda 6 is mijn 4de auto en al mijn 3de Mazda 6. Vorige auto’s:
2010 – 2014. Toyota Corolla Sedan uit 2001 1.6 Benzine
2014 – 2016. Mazda 6 II Hatchback uit 2008 2.0 Benzine
2016 – 2020. Mazda 6 III Sedan uit 2013 2.2 Diesel
2020 – Heden. Mazda 6 III GTM-Sportbreak uit 2016 – 2.5 Benzine

De keuze was eigenlijk vrij snel gemaakt.
Ik was opzoek naar een betrouwbare Station-Wagon die minimaal 1500kg mocht trekken i.v.m. de caravan.
Japans, Koreaans, Zweeds of Duits, tot de 100k gelopen, een automaat was ook een must en als het even kan… niet geïmporteerd. (Ja, dat is tegenwoordig echt een uitdaging!)

Een Ford Focus Station uit 2018 Nieuwe generatie, vond ik ook een mooie auto. Die zie je echter al veel rijden en de afschrijving op de focus is een stuk forser tegenover een Mazda.

Een Volvo V60 zie je ook al erg veel, daarnaast zijn de Volvo’s zwaar! Dit scheelt al snel 30 Euro per maand tegenover een Mazda 6.

Een Audi A4 of een BMW 3 serie was ook nog een mogelijkheid, maar ik ben toch wel erg geschrokken van een onderhoudsfactuur van een vriend met zijn Audi A4 stationwagon. Daarnaast de Mazda-Benzine motoren zijn gewoon bijzonder betrouwbaar gebleken en doen niet onder tegenover de Duitsers.

-Te koop aangeboden-

Een Mazda 6 2.5 GTM uitvoering, automaat, stationwagon en de trekhaak er al onder. 69k op de teller. Bij de Mazda dealer in Nieuwegein (waar de auto ook onderhouden is)
Eigenlijk niets meer te wensen! De auto is zo goed als full-option, dus mocht ik nog iets wensen, dan zit het er zeer waarschijnlijk in.
Panoramadak, Stoelverwarming voor en achter, Stuurverwarming, Adaptive CruiseControl, Climate Control, Adaptieve bochtenverlichting (LED), Bose Geluidssysteem, Elektrisch verstelbare stoelen. Achteruitrijcamera, witte leren bekleding Noem maar op…
Snel een afspraak gemaakt voor een proefrit en de dag erna gelijk een bod gedaan! De auto reed gewoon formidabel en de auto is naar mijn idee, zeer goed behandeld. Op de witte leren bekleding was niet aan te merken. Het zag er als nieuw uit!

Inmiddels heb ik de auto 1 maand in bezit en er ruim 1500km mee gereden en kan er wat meer over vertellen.

-Exterieur-

Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik vind zelf donkerblauw een ouwe-opa kleur, maar in dit geval vind ik het prachtig! De Gun-Metal GTM-Velgen passen perfect bij Dark-Blue Metallic en dit is naar mijn idee gewoon een prachtige combi. Goed gedaan vorige eigenaar! Het gaat om het facelift model van de 3de generatie Mazda 6. Aan de buitenkant zijn de verschillen niet groots maar wel positief. De lak is ook nog in prima staat.

-Interieur-

Hier is wel een hoop in veranderd. Het dashboard is vrijwel volledig herzien en er is een ander stuur (dit laatste is pas na Q3 2016 op gang gekomen)
Het navigatiesysteem zit nu in een rechtopstaand display touchscreen en is niet meer verworven in het dashboard. Wat er een stuk moderner uitziet! Het scherm is misschien wat klein tegenover concurrenten, maar het voldoet prima.
Knoppenbediening is duidelijk en praktisch, hier is Mazda gewoon goed in. Het middenconsole waar de bediening van het multimedia/navigatiesysteem mee verbonden is, doet precies wat het moet doen. Ik heb het touchscreen alleen gebruikt op het moment dat ik een adres moet invullen ter navigatie.
Het headsupdisplay geeft geen overbodige informatie. De maximumsnelheid, Een dodehoek signaal en of de Radar/Camera een auto voor je heeft gespot. Het enige wat ik mis is een indicatie hoe hard het voertuig voor je rijdt. Ik rij regelmatig in de Volvo van mijn vader waar dit wel het geval is, hiermee kun je anticiperen op eventueel onnodig remmen van je Adaptive Cruisecontrol. (Kom hier laten op terug)
Het leer voelt degelijk en luxe aan, zowel de stoel en stuur verwarming verwarmen snel!
Het Bose geluidssysteem vind ik voldoende. Ik ben zelf best een beetje Audiofiel en daarom misschien ook kritisch, het geluid is zuiver, maar met name hoge tonen laten te wensen over. Even weer de Volvo van mijn vader er mee vergelijken waar een Harman-Kardon systeem in zit en dat mag echt bestempeld worden als ‘’Premium’’.
Wat mij aan het pre-facelift model erg stoorde was het ‘’rolgeluid’’ Mazda heeft hier duidelijk wat mee gedaan. De geluidsdemping in het interieur is stukken beter dan voorheen. Dit viel gelijk op tijdens de proefrit.

-Motoriek-

De 2.5 4 Cilinder met 192pk klinkt prachtig en past naar mijn idee perfect bij het rijgedrag van de auto.
Stiekem vind ik het wel jammer dat het geen 6 cilinder is, wat met die inhoud best mag. Maar ag, qua vermogen kom je niets te kort. In de 1ste versnelling kan de auto het vermogen eigenlijk niet kwijt, op alleen de voorwielen. Vol gas vanuit stilstand resulteert dan eigenlijk altijd in een wheelspin. Nou ben ik benieuwd of dit ook nog het geval is zodra het wat warmer is buiten en de banden goed opgewarmt zijn. (Dunlop Sport Maxx RT2) Time will tell!
Top snelheid heb ik nog niet geprobeerd, maar op papier moet de auto 220 halen. Ik twijfel daar niet aan.
De motor maakt gebruik van een 6 traps automaat waar ik erg over te spreken ben. Er is vaak kritiek’ op de automaten van Mazda, voornamelijk omdat ze ‘’ouderwets’’ zijn. Het is de eerste keer dat ik een Mazda automaat bezit en heb met best wel een aantal automaten kennisgemaakt (DSG, Multitronic, Geartronic) Deze automaat voelt de rijder perfect aan en het gedrag van de automaat is dan ook goed voorspelbaar. Als je rustig rijdt dan voel je de schakelmomenten vrijwel niet.

-Rijgedrag-

Een genot! Ik moet bekennen dat ik de limieten niet heb opgezocht, hier zal ik mijn bevindingen nog over delen.
De Mazda duikt vastberaden in elke bocht en geeft je het gevoel dat alles onder controle is. De vering is vrij stug, maar niet oncomfortabel stug. Dit past ook wel bij het toch wel sportieve karakter van de auto.
De Lane Control Assistant vind ik wat dominant, dit kan je natuurlijk uitzetten. Maar dit zal je dan tijdens elke rit moeten doen. Toch vind ik het ook wel wat luxe bieden. Even een flesje opmaken op de snelweg en de Mazda blijft prima tussen de lijntjes. Wel snel weer de handjes aan het stuur, want je wordt gewaarschuwd!
De Adaptive Cruise Control vertoond zenuwachtig gedrag. Ik heb het idee dat de auto erg laat beslist om op de rem te trappen en niet netjes aansluit of gas mindert. Tevens mis ik hierbij een snelheid indicatie van het voortuig voor je. Dit bemoeilijkt het anticiperen. Ga ik er voorbij, of blijf ik voor die 5kmpu verschil er lekker achter hangen?...

-Verbruik-

Tja. Ik kom van een 2.2 diesel af met een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Helaas ga ik dat met deze Mazda niet redden. Tot op heden rijdt de auto ongeveer 1 op 13. Voor een 2.5 liter motor vind ik dat prima. Je kiest bij een 2.5 natuurlijk ook niet voor het zuinige verbruik.

-Problemen en overige opmerkingen?-

1tje… de zijspiegel sloot sinds vorige week niet meer goed. Bekend probleem blijkbaar. Even WD40 op het motortje gespoten en de spiegel sluit weer. Geen punten aftrek hiervoor.
Ik verheug mij al op de 1ste kampeer vakantie met de auto. Het is gewoon een genot om in deze auto te rijden. Ik heb inmiddels 3 Mazda 6’en in bezit gehad en elke auto wordt iedere keer een beetje beter. Ook al is het maar een facelift vergeleken met mijn vorige 6, de auto is er op elke punt op voorruit gegaan. Misschien was ik wat minder enthousiast als ik voor de instap motor had gekozen. (2.0 met 145pk) maar dat heb ik dan ook bewust niet gedaan.
Over een half jaar een update!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 6
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0 S-VT Touring | Airco | 17" LM | Airco | Cruise | Zeer mooie nette auto!! |

    Mazda 6 2.0 S-VT Touring | Airco | 17" LM | Airco | Cruise | Zeer mooie nette auto!! |

    • 2008
    • 94.854 km

    Op aanvraag

    Signature Sedan | Automaat | Luxe Nappa lederen interieur, donkerbruin

    Mazda 6 Signature Sedan | Automaat | Luxe Nappa lederen interieur, donkerbruin

    • 2021
    • 10 km

    € 47.590

    Sportbreak 2.2D SkyActiv-D 150 Skylease+ 44579KM! LED NAVI

    Mazda 6 Sportbreak 2.2D SkyActiv-D 150 Skylease+ 44579KM! LED NAVI

    • 2018
    • 44.579 km

    € 19.950

Meer Mazda 6 occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 6 specificaties
  • Mazda 6 occasions
  • Mazda 6 video's
Advies en informatie
  • Mazda 6 tests
  • Mazda 6 gebruikersreviews
  • Mazda 6 index
PREMIUM
Mazda 6 Sportbreak vs. Volvo V60

Mazda 6 Sportbreak vs. Volvo V60

Zowel Mazda als Volvo bouwen auto's die tussen de modale modellen en het premiumaanbod in vallen....

Lees meer
 

Mazda 6 reviews

  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M...

    5
    • 21 januari 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease GT (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease...

    7
    • 30 oktober 2020
  • Review
    6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line (2017)

    6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line...

    6
    • 28 augustus 2019
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 Skylease+ (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 Skylease+...

    6
    • 24 mei 2019
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 S (2017)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 S...

    • 5 maart 2018
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2017)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease...

    25
    • 27 augustus 2017
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease GT (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease...

    3
    • 30 april 2016
meer reviews
Dubbeltest Mazda 6 Sportbreak vs. Volvo V60

Dubbeltest Mazda 6 Sportbreak vs. Volvo V60

63

De Mazda 6 is vernieuwd, en omdat anno 2017 het bijtellingsgeneuzel voorbij is pakten we een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk...

    2
    • 1 maart 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2008)

    1
    • 5 februari 2021
  • Autonieuws
    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    Mazda 6 en MX-5 bijgeschaafd

    42
    • 7 januari 2021
  • Review
    Mazda 6 2.0 S-VT Touring (2008)

    Mazda 6 2.0 S-VT Touring (2008)

    6
    • 29 november 2020
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease GT (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Skylease...

    7
    • 30 oktober 2020
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2007)

    Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT Touring (2007)

    3
    • 27 oktober 2020
  • Review
    Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+ (2010)

    Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 163pk Business+...

    2
    • 30 september 2020
Merk
Merk
  • Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

    Mazda 3 MPS - Op de Rollenbank

    13
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor bekend

    Prijs Mazda CX-5 met 184 pk sterke dieselmotor...

    27
    • 1 maart 2021
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2014)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165pk...

    2
    • 1 maart 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

    Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz...

    • 23 februari 2021
  • Review
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

    5
    • 22 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

    • 20 februari 2021
  • Review
    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

    2
    • 6 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep