Rij-impressie Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 140 pk
Instapmodel
112 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een nieuwe carrosserie en een nieuwe 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling. Alle reden om op pad te gaan met de Audi A1 Sportback. We rijden de nieuwe motor met 140 pk. Maar is de Sportback ook ruimer dan de driedeurs?
Heel verwonderlijk is het niet dat Audi nu met de A1 Sportback komt. Hij stond in deze vorm al in 2008 op de salon van Parijs. Desalniettemin werd het in eerste instantie een versie met drie deuren die de strijd moest aanbinden met hippe concurrenten als de Mini, de Citroën DS3, de Alfa Romeo Mito en in de nabije toekomst kunnen we daar de Peugeot 208 ook aan toevoegen. In Nederland is de verkoop van de A1 vorig jaar aardig op gang gekomen, hij is de Mini al voorbij. Nu heeft die laatste waarschijnlijk wat te lijden onder de belastingvrije versies van de DS3 en Mito, dus het beeld is enigszins vertekend. Een woordvoerder van Audi weet te melden dat er sinds de introductie in 2010 al bijna 120.000 exemplaren van de A1 zijn verkocht in Europa en met de komst van de vijfdeurs hoopt men dat de resultaten nog verder verbeteren. In landen als Italië en Spanje (waar het overigens economisch nou niet echt denderend gaat) is de vraag naar een versie met achterportieren groter dan bij ons. Dat zijn dan ook de markten waar Audi de pijlen op richt. Afgezien van de 208 hebben voornoemde concurrenten geen gezinsuitvoering van hun modieuze kleintjes in de aanbieding. Past ook eigenlijk niet zo goed bij dit type auto.
Eindeloos individualiseren
Audi durft de stap echter wél aan en schroeft een setje achterportieren in de A1. En waar de A3 Sportback iets langer is (5,4 centimeter) dan de reguliere versie, bleef het bij de A1 wat dat betreft bij het oude. De b-stijlen moesten ongeveer 23 centimeter naar voren. Verder lezen we in de persinformatie dat de Sportback in de hoogte en de breedte met – hou je vast! - zes millimeter is gegroeid, eigenlijk het vermelden niet eens waard. Het dak is acht centimeter langer, de achterruit staat rechterop en daarmee zijn de grote verschillen genoemd. Nieuw is de lakkleur Samoa Orange, die meteen ook is voorbehouden aan de Sportback en waarmee wij onze kilometers in de omgeving van het Spaanse Girona maken. De 17-inch, tienspaakswielen zijn eveneens een noviteit en vanzelfsprekend zijn de mogelijkheden om je A1 te individualiseren onbeperkt. In combinatie met een dikke motor kan de prijs oplopen tot boven de € 35.000… Maar dan heb je wel een tienkanaals, 465 Watt sterk geluidssysteem van Bose aan boord! Of mobiel internet op het beeldscherm en via WiFi op je smartphone, inclusief navigeren met Google Maps. Het is dat je het verkeer om je heen niet op het scherm ziet, anders zou je zweren dat de beelden live zijn. Leuk, zinvol en helaas ook duur speeltje.
TwinAir volgens Audi
We kiezen wat motorisering betreft voor de 1.4 TFSI (waarom noemt Audi dat niet gewoon TSI, net als VW?) met cilinderuitschakeling. Onder omstandigheden dat er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt een systeem op de nokkenas ervoor dat de kleppen van de middelste twee cilinders dicht blijven. Doordat ze even niet meedrinken, scheelt dat weer een beetje. Vooral tijdens de ECE-verbruiksmeting en dat zorgt dan weer voor mooie rapportcijfers. Wij geloven er niet in dat de geclaimde 4,7 l/100 km haalbare kaart is in de praktijk van alledag. Aan de andere kant: alle kleine beetjes helpen, dus we vegen vondsten zoals deze zeker niet onder het tafelkleed. We zijn vooral benieuwd of die cilinderuitschakeling tijdens het rijden waarneembaar is. Rijdend met een constant tempo van 70 km/h hoor je af en toe een licht ratelend geluidje vanuit de motorruimte, bijgestaan door een bijna niet te voelen schokje in de aandrijflijn. In de display van de boordcomputer is te zien wanneer je bent overgeschakeld in de 'Panda Twinair-modus', om het zo maar eens te stellen. Ga je heuvelop met datzelfde, lage toerental, dan blijven alle vier de cilinders actief, vanwege het hogere koppel dat op dat moment wordt gevraagd.
Liever niet achterin
Trap je de 1.4 op z'n staart, dan blijkt het een lekker giftig motortje waarmee de vrij lichte A1 heel goed vooruit komt. De zeventraps dubbelkoppelingbak schakelt razendsnel, zoals bekend. Die 185 pk sterke 1.4 TFSI lijkt ons overbodig, deze versie heeft power zat. De besturing is wat communicatie en directheid betreft een maatje kleiner dan die van een Mini, de gedoodverfde concurrent. Maar wat bochtengedrag betreft kan de kleine Audi zich goed meten met die auto. Je kunt 'm genadeloos hard over een bochtig traject jagen en onderstuur blijft lang uit. Maar genoeg nu over dat rijden, we zijn natuurlijk ook voor die achterbank gekomen. Twee zitplaatsen in dit geval, een driezitsbank is zonder meerprijs leverbaar. En om maar met de achterdeur in huis te vallen: een beetje volwassene kan hier niet zitten. Is de bestuurder niet langer dan pakweg 1,75 meter, dan kan achter hem of haar nog wel iemand terecht. Kleine kinderen hebben ook niets te klagen. Maar ondanks twee extra portieren kan de A1 zijn compacte buitenmaten nier verbloemen. Voor de landen in Zuid Europa niet zo'n probleem, de bevolking daar is over het algemeen een maatje kleiner dan wij reuzen. Of de A1 Sportback in Nederland een substantieel deel van de verkopen op zich gaat nemen betwijfelen wij. De kopers van dit type auto tenderen eerder naar een driedeursmodel, al was het alleen maar omdat het vaak jonge stellen zijn. De meerprijs van de Sportback bedraagt € 560, dat valt alles mee.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S / Panoramadak / Leder / Parkeerhulp V+A / Keyless / 18'' / Navigatie / Stoelverwarming / Cruise Control
- 2013
- 130.947 km

Audi A1 1.2 TFSI AMB. PL. B.
- 2012
- 166.000 km

Audi A1 1.2 TFSI Connect | Navigatie | Cruise control | Lichtmetaal | 1e Eigenaar | 63.000km |
- 2012
- 62.934 km
Lezersreacties (112) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.