Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction Pro Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 4.200 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Heerlijk bakkie
Omdat ik aanzienlijk meer kilometers ging rijden met pijn in mijn hart afstand genomen van de a3 sportback 3.2 quattro.
Het moest nu een wat zuinigere auto worden maar het liefst wel met nog wat luxe. Verder wilde ik ook een paar jaar probleemloos rijden dus was een jonge auto een must.
De a1 in sportback uitvoering leek mij een leuke opvolger van de a3 sportback.
Hoewel ik er op bijna alle vlakken op achteruit ging (pk's, luxe en ruimte) beviel de proefrit mij prima en toverde de a1 toch een glimlach op mijn gezicht.
Zoals met iedere auto heb ik hem wel een klein beetje naar mijn smaak gemaakt en zo verruilde ik de 16inch wielen voor 17inch exemplaren om de a1 een wat stoerder uiterlijk te geven.
De 1.2tfsi voelt en klinkt best sportief maar is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met de a3.
Uiteindelijk besloten om het motortje een klein beetje kietelen. Na chiptuning kwam er op de dyno 119pk uit en reed de a1 lekker vlot.
In zekere zin heeft de a1 mij 'getemd' als bestuurder. Tegenwoordig haal ik meer een kick uit zuinig rijden dan op de linkerbaan als een malle over de snelweg knallen.
Het overgrote deel van mijn ritten zijn snelwegkilometers maar met een gemiddeld verbruik van 1:17 mag ik niet klagen.
In de twee jaar dat ik hem heb heeft hij me geen enkele keer in de steek gelaten. Bij 30.000km heeft hij een kleine beurt gehad en verder niets.
Het MMI systeem is best uitgebreid, diverse externe audiobronnen zijn hierop aan te sluiten, de navigatie werkt perfect en ook de bluetooth/telefoon module is erg prettig in het gebruik.
Als ik dan toch een nadeel moet noemen zijn het wel de stoelen. Langzaam maar zeker begin ik toch een beetje een ouwe lul te worden en zodra ik langer dan 1,5u in de auto zit krijg ik last van mijn onderrug vanwege de té beperkte verstelmogelijkheden.
Nu de a1 bijna aan zijn grote beurt toe is ga ik hem verruilen voor zijn grotere broer.
Er is een kleine op komst en omdat we toch ietsje meer ruimte willen hebben we besloten om een a3 sportback te kopen.
De a3 sportback is uit 2014 en nog wat luxer dan de a1 (o.a. sportstoelen wat ik nu wel een must vind).
Het doet me wederom enigszins pijn in mijn hart dat ik volgende week afscheid ga nemen van mijn betrouwbare en zuinige held, maar krijg er wel iets moois voor terug.
Al met al dus na 2 jaar en 52.000km een hele tevreden a1 rijder!
Verslag van de a3 zal volgen na de nodige kilometers!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A1
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?

Rij-impressie Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 140 pk

Audi A6 en A7 Sportback vernieuwd: (bijna) altijd met een vleugje RS

Opsteker voor Nyck De Vries: 'Dit wilde ik zien'

Skoda Enyaq iV duizenden euro's goedkoper: SEPP-subsidie mogelijk
