Renault Twingo SCe 70 Dynamique (2014)
Wendbaar als geen ander
Wat de jongste generatie Twingo nog het meest van zijn voorgangers én alle concurrenten onderscheidt, is zijn aandrijflijn. Motor en aandrijving zitten namelijk niet vóór-, maar achterin. Ook qua uiterlijk is de Twingo een buitenbeentje in deze klasse. Vanuit sommige hoeken heeft hij iets weg van de Fiat 500 en met een beetje fantasie herken je hier en daar een vleugje Supercinq, de laatste versie van de Renault 5. Vanaf nu is de Twingo altijd een vijfdeursauto en daar zullen vooral mensen met kinderen blij om zijn.
De bijzondere aandrijflijn heeft voor- en nadelen. Zo ligt de vloer van de kofferbak vrij hoog, maar die tekortkoming heeft Renault deels opgelost door de laadlengte te vergroten. Er passen dan ook drie standaard-boodschappenmandjes in de kofferbak. Doordat de achterbank wat verder naar voren staat dan normaal, is de beenruimte achterin vrij krap. De hoofdruimte is daarentegen keurig.
Voorin kijk je uit op een enorme, ronde snelheidsmeter, maar een toerenteller zoek je tevergeefs. Die kun je met een app wel op je smartphone toveren, net als een boordcomputer en een navigatiehulp.
Doordat de voorstoelen zich zo dicht bij de vooras bevinden, zit je hoog, iets achterover en met hoog geplaatste benen. Op lange afstanden kan dat vermoeiend worden. In de neus biedt de Twingo geen extra bergruimte. Je kunt de 'motorkap' er wel af tillen, maar dan krijg je slechts toegang tot de accu en het ruitensproeiervloeistofreservoir.
Omdat er geen motor en versnellingsbak/differentieel tussen de voorwielen zitten, kunnen die over een extreem grote hoek worden verdraaid. Het resultaat is een ongekend kleine draaicirkel. Zeker in stadsverkeer is dat handig.
Verder merk je weinig van de achterwielaandrijving. Dat neemt niet weg dat de Twingo leuk stuurt. Hij reageert alert op elke stuurbeweging, maar is niet te nerveus. Het onderstel is nogal stevig en de vijfbak schakelt precies, bijna sportief. Dat kun je niet zeggen van het motortje. Om van 0 tot 100 km/h te accelereren, kost bijna 16 seconden en ook de tussensprints verlopen traag. Desondanks is het verbruik van 1 op 15,9 niet imponerend.
De testauto beschikt over de complete Dynamique-uitrusting. Voor € 12.790 krijg je dan onder meer airconditioning, cruisecontrol, lichtmetalen wielen, en elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels. Voor € 1.200 extra levert Renault de krachtiger turbomotor met 90 pk.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe Twingo is een bijzonder autootje. Behalve op het gebied van wendbaarheid, uitrusting en besturing is de kleine Renault geen uitblinker. Wie veel buiten de stad komt, doet er verstandig aan de versie met 90 pk te kiezen.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo SCe 70 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 70 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 91 Nm bij 2.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.595 mm / 1.647 mm / 1.554 mm |
Wielbasis | 2.492 mm |
Massa leeg | 840 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 165/65R15Prijzen |
Banden achter | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 151 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,9 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 8,1 s / 11,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 20,2 s / 29,9 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 95 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.