Renault Twingo SCe 70 Limited (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo SCe 70 Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aankoop nieuwe wagen
Na de aankoop van een nieuwe wagen vorige week komt alles in een stroomversnelling.
Het betreft een stockwagen en aldus snel beschikbaar. Bij de aankoop van de wagen had de garage mij laten weten dat deze waarschijnlijk beschikbaar zou zijn binnen de twee weken. Dit uiteraard zonder zekerheid gezien de komende feestdagen en het onverwachts slechte weer.
Gisteren, tegen de avond, werd ik opgebeld dat de wagen net bij hun aangekomen was en dat we een verdere afspraak konden maken voor de betaling en afhalen van de boorddocumenten.
Ik heb dan maar keurig het resterend saldo overgeschreven en bevestigd dat ik morgen reeds kon langskomen voor de boorddocumenten.
Op de open parking van de garagehouder zag ik reeds één enkele Twingo staan in maangrijs dus ik wist onmiddellijk dat dit de juiste was. Ik moet zeggen dat de kleur véél beter uitkomt in de realiteit dan op foto of op de configurator. Deze kleur is gewoon top! Ik had eerder getwijfeld of ik niet beter een zwarte zou nemen maar nu ben ik gerustgesteld in mijn keuze. Ik heb enkele foto' s genomen van de wagen op de parking maar enkel van buitenuit. Binnenin de wagen was alles nog afgewerkt met beschermende plastic dus dat was niet echt de moeite.
De kilometerstand stond mooi op 7 dus volkomen normaal na transport.
Na bevestiging van de betaling heb ik de nodige documenten gekregen voor de verzekering en dit is nu ook in orde gebracht. Volledige omnium genomen zodat ik de komende tijd geen zorgen heb.
Kort samengevat is dit de wagen:
Renault Twingo Mk3
1000 cc driecilinder met 71 pk
versie: Limited (redelijk compleet)
Kleur: maangrijs
Mijn eerste vaststellingen zijn dat de auto al zeker niet kleiner lijkt door de grijze metaalkleur. Verder is het contrast tussen de kleur en de getinte ruiten fantastisch.
Als optie heb ik verder een uitgebreide garantie genomen van 5 jaar of 50.000 km.
De volgende update zal voor woensdag 20/12 zijn wanneer ik de wagen kan gaan ophalen.
UPDATE
Zoals voorzien wagen gaan ophalen de afgelopen woensdag. Op enkele dagen toch al een dikke 300 kilometer gereden.
Mijn eerste indruk was de zeer complete uitrusting van de Limited. Ik kan buiten cruisecontrol geen enkele optie bedenken waarvoor ik interesse heb en die er niet op zit. Dit is wel een aangename verrassing voor dit segment en zeker een evolutie met een aantal jaren geleden.
Vanaf de eerste meters valt op hoe licht de besturing van de Twingo is. Daarmee vind ik persoonlijk dat deze lichte sturing in de stad zeer aangenaam is en zeker bijdraagt aan de wendbaarheid en het rijgemak van de wagen. De draaicirkel van de wagen geniet hier ook duidelijk van. Vanaf 100 km/h vind ik dat de lichte besturing soms om een kleine correctie van het stuur vraagt. Zonder daarbij iets af te doen van de kwaliteit stijfheid van het chassis. Het stuur is trouwens een afgeplat model van het sportieve type en ligt zeer goed in de hand. Ik heb reeds gelezen dat mensen klagen dat het stuur enkel verstelbaar in de hoogte is. Ik meet 1.81 meter en 75 kg. Ik heb onmiddellijk de juiste zitpositie gevonden en dit zonder enig zoeken. De zithouding is wel eerder Duits te noemen dan Frans en de reden hiervoor is waarschijnlijk dat dit de stoelen uit de Smart zijn (dewelke goede steun bieden)
In de stedelijke omgeving is de motor soepel en herneemt zonder morren van lage toerentallen. Net zoals de Twingo 1 ( met 1200 cc viercilinder) kan ik bijna rijden zoals met een diesel. Niet veel toeren maken en snel opschakelen. Ik heb nog geen enkele maal opgemerkt dat de wagen achterwielaandrijging heeft. De motor geeft geen gejaagde indruk en vraagt niet om hoge toeren te draaien zoals sommige benzinemotoren. Ik heb zelfs gemerkt dat de vermogenafgifte niet volledig vlak is maar er in tweede versnelling bij acceleratie een kleine push aanwezig is zoals gekend bij turbomotoren.
Binnenin is de wagen correct afgewerkt en toch wel speelser dan een Duitse wagen. Dit is aangenaam en verfrissend. Het interieur is in twee kleuren (zwart met witte accenten) Vele onderdelen zijn eveneens zichtbaar in de Smart forfour en dit geeft algemeen een goede kwaliteitsindruk. Het is natuurlijk evident dat er veel harde plastic is gebruikt maar dit is correct in elkaar gestoken zonder spleetjes. De achterste passagiers zitten natuurlijk enger dan de voorste maar de ruimte is nog altijd groter dan deze van de directe concurrenten.
Parkeren is een droom met deze wagen. De eerste dag heb ik reeds de Twingo geparkeerd in twee keer in en parkeerplaats waarvan ik zelf stond te kijken. Toen ik uitstapte zag ik vooraan 5 cenitmeter en achteraan 10-15 centimeter. De draaihoek is ongelooflijk.
Het verbruik valt mij wel wat tegen. Ondanks fabrieksopgaves en mijn rustige rijstijl zie ik een gemengd verbruik van ongeveer 7 liter. Dit is dan zonder gebruik van de airco, zonder belading en met benzine Octaan 98. Ik had wel al begrepen dat 4 liter niet mogelijk is maar hoop toch dat ik tussen de 5.5 - 6 liter zou uitkomen zoals met de Twingo 1. Dit zal wellicht nog dalen na de inrijperiode.
De motor voelt aangenaam aan en is erg stil onder normale rijbelasting. In de stedelijke omgeving is de wagen ronduit goed geisoleerd.
Ik heb van de garage een gratis nazicht gekregen na drie maanden dus ik hoop dat er ondertussen niet gebeurt en dat dit de volgende update wordt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.