Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Twingo

Eigen wijsheid

1
Renault Twingo
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
12 september 2014 om 14:16
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 36 2014
AutoWeek 36 2014

Je leest het in AutoWeek 36 2014

Omdat een auto in het A-segment nou eenmaal met een beperkt budget wordt ontwikkeld, kiezen de meeste merken voor de bekende weg. Motor voorin, voorwielaandrijving eigenlijk volgen alle merken dit recept. Behalve Renault, dat het met de nieuwe Twingo precies andersom doet.

Je moet het maar durven: als fabrikant een auto ontwikkelen die bijna letterlijk het tegenovergestelde is van al z'n directe concurrenten. Want ga maar na: vrijwel alle kleine stadsauto's hebben de motor, versnellingsbak en aandrijving vóórin. Zo niet de nieuwe Renault Twingo, die het letterlijk precies andersom doet en al die componenten achterin stopt. Nou gaat het merk wel vaker, met wisselend succes, uit van z'n eigen ideeën, maar moedig is het zeker. Toch geldt ook bij Renault natuurlijk dat het financiële plaatje wel moet kloppen. En dus ging men een partnerschap aan met Daimler, dat met de Smart Fortwo de nodige ervaring heeft met dit concept. Het resultaat is dat de nieuwe Twingo technisch verwant is aan de op handen zijnde nieuwe modellen van Smart, dat de kosten voor beide fabrikanten gedrukt worden en dat we weer eens een technisch lekker afwijkende auto in het A-segment mogen verwelkomen.
Want het concept van een motor achterin betekent dat de Twingo een opmerkelijke auto is, zowel in positieve als negatieve zin. Om met dat laatste te beginnen: als je de achterklep opentrekt valt gelijk op dat de vloer behoorlijk hoog is. Logisch natuurlijk, de motor ligt er immers onder. Direct gevolg is dat de bagageruimte een vrij magere 188 liter meet met de achterbank in z'n normale stand. Zet je de achterbank in de voor de bagageruimte meest gunstige positie, dan groeit het laadruim naar een evenmin grensverleggende 219 liter. Wel heel praktisch is dat zowel de achterbank als de voorste passagiersstoel helemaal plat kunnen, waarmee een volledig vlakke vloer ontstaat waar lange spullen ingeladen kunnen worden. Daarbij is de Twingo er voor het eerst, en gelijk ook alleen, als vijfdeurs. Dat verhoogt het instapgemak voor de achterste inzittenden. Ook zit het hele interieur vol met allemaal kleine vakjes voor rondslingerende spullen, zelfs onder de achterbank. Helaas blijft de ruimte in de neus voorbehouden aan de diverse vloeistofreservoirs en de radiateur, extra laadruimte daar was een welkome aanvulling geweest.

Forse wielbasis
Dan de voordelen van de achterin geplaatste motor. Omdat de hele aandrijflijn achterin zit, kunnen de voorwielen heel ver naar voren worden geplaatst. Dat betekent dat de wielbasis voor het A-segment fors is, wat weer goed nieuws is voor de passagiers. Voorin voelt de Twingo ruimtelijk en ook achterin kun je als volwassene best een wat langere rit uitzitten. Het is misschien niet zo goed als een Hyundai i10, maar de Renault zit zeker aan de bovenkant van het segment. Vanaf de voorste zitplaatsen valt bovendien op dat de zitpositie best hoog is, wat het uitzicht ten goede komt. Dit overigens zonder dat je het gevoel hebt 'op de bok' te zitten. Het dashboard zelf is naar wens aan te passen met allerlei vrolijke pastelkleuren en oogt kwalitatief zeer goed.
Tijdens de eerste meters met de Twingo valt gelijk een ander voordeel op van het feit dat de motor niet voorin zit: de draaicirkel. De voorwielen kunnen 45 graden indraaien en dat zorgt voor een draaicirkel van 8,6 meter. Het voelt nog het meeste alsof de achterwielen stiekem meesturen, je draait de mini-Fransoos in de krapste plekjes om. Ook ideaal voor druk stadverkeer, waar de kleine Fransman zich dankzij de kunstmatige maar erg lichte besturing heel ontspannen doorheen laat sturen. Toch is het onderstel ook prima berekend op hogere snelheden, vooral op de snelweg valt de rust aan boord op. De vering en demping zijn stevig, dus van zweverigheid is geen sprake. Keerzijde is dat de Twingo op slecht wegdek wel de neiging heeft onrustig te worden, al is dat in dit segment geen unicum. Voer je het tempo op, dan blijft de auto lang neutraal waarna hij rustig over z'n voorwielen wegschuift. Plots gas lossen resulteert ook niet in rare reacties van de achterzijde. Het plotse overstuur dat inherent is aan auto's met de motor achterin hebben de Renault-ingenieurs er zorgvuldig uitgeslepen. Het altijd waakzame, want niet uit te schakelen, ESP smoort gevaar bovendien in de kiem. De Twingo is bewust zo afgesteld dat-ie rijdt als een auto met voorwielaandrijving.

Driecilinders
Bij z'n introductie is de Twingo leverbaar met twee driecilinder-motoren. De instapper is een nieuwe 1,0-liter met 70 pk en 91 Nm. Het grootste deel van dat koppel is al vroeg beschikbaar en de Twingo is er prima mee bedeeld. In de stad zijn de prestaties prima en hoewel het kleintje wat aanmoediging nodig heeft kun je er ook best mee de snelweg op. Wel moet je inhaalacties dan even goed uitkienen en regelmatig een tandje terugschakelen. De versnellingspook laat zich gelukkig licht bedienen evenals de koppeling, al is het aangrijppunt daarvan wat lastig te bepalen. Voor wie wat meer vermogen wil is er de sterkere TCe 90 turbomotor, die 90 pk en 135 Nm levert. Daarmee is de Twingo in staat tot vrij pittige prestaties voor zo'n kleine auto. Overigens kregen wij een exemplaar mee met nog geen 400 kilometer op de teller. Dat had tot gevolg dat de motor behoorlijk wat aanmoediging nodig had, iets wat hoogstwaarschijnlijk beter wordt als de motor fatsoenlijk is ingereden.
Naast twee motoren is de Twingo aan te kleden met drie uitrustingsniveaus: Authentique, Expression en Dynamique, waarbij de turbomotor er alleen met die laatste twee is. De prijslijst begint bij € 9.990 voor het basismodel, maar Renault verwacht in Nederland dat de meeste klanten voor de Expression zullen opteren. Die kost € 1.000 meer en heeft onder meer elektrische ramen, multimediasysteem met bluetooth en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De topuitvoering kost nog eens € 1.800 extra en voegt onder meer airco en lichtmetaal toe. De TCe 90 vergt een extra investering van € 1.200. Ga je nog aan de gang met leuke stickers en kleuraccenten, dan kan de prijs dus nog best oplopen. Zo concurreert de Twingo niet alleen met de meer rationele auto's als de Up! en i10, maar ook met de hippe Fiat 500. En allemaal krijgen ze een flinke kluif aan de eigenwijze Renault.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
Renault Renault Twingo

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Renault
Renault
Renault Twingo Electric Life (5D/CVT)
€ 369
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Renault Twingo Electric Intens (5D/CVT)
€ 404
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 429
Stel samen ▸
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Twingo 1.2-16V Dynamique

    Renault Twingo 1.2-16V Dynamique

    • 2010
    • 86.734 km

    € 3.250

    Renault Twingo 1.0 SCE COLLECTION CABRIO TOP + CRUISE + AIRCO

    Renault Twingo 1.0 SCE COLLECTION CABRIO TOP + CRUISE + AIRCO

    • 2015
    • 59.640 km

    € 7.495

    Renault Twingo 1.2 Authentique

    Renault Twingo 1.2 Authentique

    • 2008
    • 86.344 km

    € 3.350

Meer Renault Twingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

    791
    • 29 januari 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Renault Twingo Intens TCe 90 - Klokje rond speciaal

Renault Twingo Intens TCe 90 - Klokje rond speciaal

De kleine Twingo is niet dol op de snelweg, maar in de stad voelt hij zich als een vis in het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    3
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    3
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    3
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    8
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    8
    • 16 februari 2021
meer reviews
Volkswagen Up GTI vs Renault Twingo GT - Dubbeltest

Volkswagen Up GTI vs Renault Twingo GT - Dubbeltest

163

Hete A-segmenters zie je niet op elke straathoek. Misschien ook wel logisch als je bedenkt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban Night

    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban...

    11
    • 6 oktober 2021
  • Achtergrond
    Eerste levensteken van de Renault Twingo - Uit de Oude Doos

    Eerste levensteken van de Renault Twingo...

    28
    • 12 mei 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo I - Facelift Friday

    Renault Twingo I - Facelift Friday

    45
    • 26 maart 2021
  • Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    • 18 maart 2021
  • Nieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden