Back to basics: Renault Twingo
Lekker zelf zingen
Renault voorzag zijn kleinste model recent van een facelift. Sinds kort heeft het merk de configurator van de Twingo ook aangepast. Tijd om de Fransman in zijn vernieuwde jasje uit te kleden. We komen uit op de ‘Life’ voor € 12.390.
Renault Twingo Life
€ 12.390
De Twingo weet het ondertussen tot echt cult-autootje te schoppen en groeide door de jaren heen uit als een van de bekendste Renaults. In ons land moet hij in de verkoopcijfers alleen de Clio en Mégane voor zich laten. Met de derde generatie sloeg Renault een geheel nieuwe weg in. De motor belandde in de achterbak, de driedeurs koets kreeg twee extra portieren aangemeten en het ronde geheel maakt plaats voor rechtere hoeken. De verkoopcijfers schommelden tussen de 4.000 en 5.000 stuks in ons land en daarmee loopt Nederland een stuk minder warm voor de huidige Twingo. Wellicht dat deze facelift uitkomst biedt! Zoals wel vaker sleutelt Renault een herzien front op de stadsauto en werden ook de licht- en bumperpartij aan de achterkant aangepakt. Nieuw is de luchthapper op het linker achterscherm die voor een betere koeling van de gewijzigde motoren zorgt. De oude SCe 70 wordt namelijk ingewisseld voor de SCe 75 die voortaan als instapper aan de slag mag. Iets beter bedeeld is de TCe 95 (optioneel met EDC-automaat) maar die is ook al gauw enkele duizenden euro’s duurder. De turboloze 1,0-liter SCe 75 heeft verrassend genoeg 73 pk en een handgeschakelde vijfbak. De topsnelheid komt op 163 km/h uit, een sprint vanuit stilstand naar de 100 neemt 14,7 seconden in beslag. Geen wereldschokkende cijfers, maar het blijft natuurlijk ook een stadsauto.
Stappen we op ‘onze’ Twingo af, dan staan we oog in oog met een ‘Blanc Cristal’-witte koets waarbij veel sierstukken in het zwart afsteken. Zo zijn de stootstrips, spiegelkappen en handgrepen van zwart kunststof. De 15-inch stalen wielen worden afgewerkt met plastic doppen. Bij de facelift werden de ronde lampen in de neus weggegumd en dat kan bij de gefacelifte Life voor een wat kaal aanzicht zorgen. De dagrijverlichting vinden we tegenwoordig in C-vormige stijl binnen de koplampunits. Die lichten laten zich overigens automatisch regelen middels een lichtsensor die standaard aanwezig is. Een andere luxe waar we op kunnen rekenen is de centraal bediende portiervergrendeling. Daarmee zijn we ook gelijk aangekomen bij vrijwel alle luxe, want verder houdt Renault zich bijzonder goed in. De ramen en spiegels laten zich met de hand bedienen en de bestuurdersstoel en het stuurwiel zijn niet in hoogte/diepte te verstellen. Voor muziek en klimaatregeling moeten we de ramen - met de hand dus - open slingeren en a cappella zingen, want een airconditioning en radio zijn niet aanwezig. Renault heeft voor de Twingo Life twee optiepakketten: het Pack Cruising (€ 295) en Pack Siège (€ 195). Die eerste neemt naast Lane Departure cruisecontrol met zich mee. Bij die laatstgenoemde vinden we ook Isofix op de bijrijdersstoel en worden de voorstoelen elektrisch verwarmd.
Naast de Life biedt Renault ook de Collection en de Intens aan. De Collection kost € 900 extra en biedt naast een handbediende airco elektrisch verstelbare spiegels en een multimediasysteem met DAB+-radio aan. De Intens (instappen vanaf € 15.390) heeft een luxer multimedia met touchscreen en onder andere een elektrisch instelbare airconditioning, regensensor en parkeersensoren in de achterbumper. Welke kies jij?
*Waarom de achterruitenwisser in de configurator scheef de verkeerde kant op wijst, is ons ook onduidelijk.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo zuinig is de Renault Twingo in de praktijk

Renault Twingo Intens TCe 90 - Klokje rond speciaal

Volkswagen Up GTI vs Renault Twingo GT - Dubbeltest

Opel Adam S-Renault Twingo GT-Volkswagen Up GTI

Fiat 500 S Twinair vs. Renault Twingo GT

Renault Twingo TCE 90 vs. Volkswagen Up 1.0 TSI
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.