Renault Scénic Energy dCi 130 Start & Stop
Nieuwe diesel en lage bijtelling
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
De eerste variant is de 1,6-liter dCi 130, die debuteert in de Renault Scénic en Grand Scénic en volgend jaar beschikbaar komt voor de Nissan Qashqai en waarschijnlijk de Renault Mégane en Laguna.
Er zijn voor de Energymotor tal van technische snufjes gebruikt, zoals uitlaatgasregeneratie onder lage druk(EGR), waarmee de Fransen een primeur hebben in Europa. Verder zijn een oliepomp met variabele cilinderinhoud en thermisch management toegepast. Renault heeft in totaal vijftien octrooien aangevraagd.
De Scénic Energy dCi 130 Start & Stop had bij de introductie op de Salon in Parijs een CO2-uitstoot van 117 g/km. Op aandringen van Renault Nederland is het motormanagementsysteem geoptimaliseerd en is met de hakken over de sloot de 115 gram gehaald voor zowel de vijf- als zevenzits Scénic. Een voor onze markt uiterst belangrijke aanpassing, want de grens voor twintig procent bijtelling ligt voor diesels immers bij 116 gram CO2 per kilometer.
Veel trekkracht
De Energy 1.6 dCi is een moderne, 130 pk sterke turbodiesel met commonrail inspuiting en een start-stopsysteem. Dat laatste werkt bijna onmerkbaar: bij een lichte druk op de koppeling komt de motor weer tot leven, al duurt het een fractie van een seconde voordat de turbo in actie komt en je er vandoor kunt gaan. Je voelt daardoor een lichte hapering bij het opkomen van de koppeling. Maar er vandoor gaan kan je inderdaad, dank zij het sterke koppel van 320 Nm. Vanaf zo'n 1.500 is de trekkracht bijna volledig beschikbaar en vervolgens aanwezig over een lang breed toerengebied.
Ondanks zijn kleinere cilinderinhoud is de 1.6 dCi werkelijk een fijne motor met een dynamisch karakter. Hij is bovendien stil en draait hij met gemak 5.000 tpm. Dat is hoog voor een diesel weliswaar, maar vooral prettig omdat je tijdens een snelle inhaalactie niet meteen hoeft te schakelen. Ook al heeft de 6-bak lange overbrengverhoudingen. Vanuit stilstand trekt de Scénic in 10,3 seconden naar 100 km/h. Maar zijn grote pre is toch vooral de souplesse en de stille loop, naast het feit, dat je niet zo vaak hoeft te tanken. Want ook al haal je niet het optimale gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km, kan je toch met een tankinhoud van 60l en een niet al te zware rechtervoet gemakkelijk heen en weer naar Parijs tuffen.
Met Volkswagen (Touran benzine) en Ford (5-zits C-Max diesel) is Renault de enige in het compacte MPV-segment met een model met 20 procent bijtelling en dat is natuurlijk goed nieuws voor de zakelijke rijder die graag een Franse auto rijdt.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 1.6 Celsium Clima, Navi, CC, Zonwr, LM, Trekh, nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 181.504 km

Renault Scénic 1.4 TCE Dynamique 129.026 Kilometer n.a.p - Airco ecc - Cruise - Navi - Elektr. Panoramadak - V+A pdc - Trekhaak
- 2010
- 129.005 km

Renault Scénic 1.4 TCe Celsium VERBRUIKT OLIE!!! Ecc Navigatie Cruise control Inruil Mogelijk!
- 2010
- 178.563 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.