Renault Scénic 2.0 dCi 160 Dynamique (2010)

Kort maar ruim

Renault Scénic 2.0 dCi 160 Dynamique
Sinds de komst van de Grand Scénic, leeft de korte versie van Renaults midi-MPV enigszins in diens schaduw. Met de introductie van de nieuwe Scénic hoopt de Franse fabrikant de verkoopcijfers weer een flinke boost te geven.

De Renault Scénic weet, hoewel hij 22 centimeter korter is dan de Grand Scénic, te verrassen. Hij heeft een gedrongen uiterlijk, dat hem goed staat. Hij oogt hierdoor wat sportiever dan de Grand Scénic en doet enigszins denken aan de Mégane Coupé. Dat komt ook door de aluminiumkleurige omlijstingen van de luchtinlaten in de voorbumper. De achterzijde van de Scénic biedt eveneens een heel andere aanblik dan die van de Grand-versie van het model. De laatste heeft een nogal uit de kluiten gewassen derrière met langgerekte achterlichten. De korte Scénic oogt met zijn L-vormige achterlichtunits wat frisser.

De gedrongen vorm van de Scénic voorspelt niet veel goeds voor de interieurruimte, maar ook hier weet de auto aangenaam te verrassen. Natuurlijk levert hij ruimte in ten opzichte van de Grand Scénic, maar ook volwassenen weten het langere tijd uit te houden op de achterbank van de korte Scénic. Renault meldt trots dat de auto achterin de meeste ruimte op kniehoogte heeft in z'n klasse. Ook voor wat betreft de hoofdruimte op de achterste zitplaatsen kom je niets tekort ook al snoept het panoramadak daar wel wat van af.

Een grote stap voorwaarts ten opzichte van het oude model heeft Renault gemaakt bij het interieur. Het speels gelijnde dashboard is afgewerkt met hoogwaardige materialen en is onmiddellijk herkenbaar als dat van een Scénic. Nog steeds treffen we een centraal geplaatst instrumentarium aan, onder een grote luifel. We zijn niet zulke fans van die centraal geplaatste meters. Liever zien we de klokken recht voor onze neus. Wel een geinig detail Van het instrumentarium is dat de digitale toerenteller een analoge nabootst.

De zitpositie aan boord van de Scénic  is minder busjesachtig dan voorheen.Het stuurwiel staat verticaler en de voorstoelen laten zich over een groter bereik verstellen. Het is nu mogelijk een goede rijpositie in te stellen. Helaas zijn de zittingen van de stoelen te kort. De leuning van de passagiersstoel kan voorover worden geklapt, zodat langere voorwerpen eenvoudiger via de bagageruimte het interieur ingeschoven kunnen worden. Die kofferbak meet 555 liter.

In de Renault voelt de versnellingspook wat rubberachtig aan. Dat doet afbreuk aan het schakelcomfort. De besturing is evenmin snaarstrak. Weliswaar voelt de stuurbekrachtiging minder kunstmatig aan dan bij eerdere versies van de Scénic, maar rond de middenstand is die nog altijd doods. De informatievoorziening van het onderstel is een stuk beter voor elkaar.

De Scénic is voor een Franse auto redelijk stug gedempt en voelt op pokdalig wegdek soms  stoterig aan. Aan de andere kant helt de auto in bochten maar weinig over. Met zijn 160 pk sterke motor is de Scénic prima bediend. Je hoort wel dat je een diesel onder de voorplecht hebt liggen, maar echt hinderlijk is het genagel niet. Slechts bij fors accelereren verraadt de motor nadrukkelijk dat-ie een oliestoker is. Deze commonrail brengt voldoende leven in de brouwerij, maar wel is de vermogensafgifte nogal piekerig. Onder de 1.800 toeren is er niemand thuis, daarboven begint de krachtbron er plots fors aan te sleuren.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic 2.0 dCi 160 Dynamique
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.190

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.344 mm / 1.845 mm / 1.637 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 567 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,4 s / 7,6 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 173 g/km

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum