Renault Mégane Sedan RT 2.0 (1997)

Betrouwbare reisgenoot

Renault Mégane Sedan RT 2.0
Het is niet het spannendste model van de Mégane-serie, maar misschien wel 't zakelijkste. De sedan is met zijn vier portieren en de grote bagageruimte in ieder geval een familie- en/of zakenauto bij uitstek.

Renault heeft met de Mégane een regelrechte topper in huis. Niet alleen de hatchback, maar ook de coupé is vanaf de introductie meteen goed verkocht, en de spraakmakende Scénic is helemaal een topper. Die kleinere ruimtewagen leidt de aan dacht wat af van de sedan, maar toch is voor een fabrikant een sedan in de compacte middenklasse een onmisbaar model; niet alleen als echte gezinsauto, maar ook als zakenauto. Renault verwacht dan ook dat de sedan voor eenvijfde van de totale Mégane-omzet zal zorgen. Niet onrealistisch, want de sedan is net als de andere versies een geslaagd en herkenbaar model.
De vierdeursversie kent naast de 1.9 diesel en turbodiesel, benzinemotoren met 1,4, 1,6, of 2,0 liter inhoud. Onze test- Mégane RT heeft die 2.0 en de meest uitgebreide uitrusting.
De motor is dezelfde als Renault in de Laguna bouwt: een conventionele viercilinder achtklepper met aluminium kop. Hij levert 115 pk en heeft een maximum koppel van 168 Nm bij 4250 tpm. Dat er niet altijd 16-kleps techniek aan te pas hoeft te komen, bewijst Renault met deze levendige en soepele motor.
Het vermogen is toereikend om de Mégane vlot van start te laten gaan: de sprint legt hij af binnen tien tellen en zijn inhaalvermogen mag er met 8,8 en 13,5 seconden voor respectievelijk de vierde en vijfde versnelling ook best zijn. Kortom, hij is lekker pittig in het dagelijkse stadsverkeer en heeft genoeg puf om op tweebaanswegen veilig vlot te kunnen inhalen. Daarnaast is-ie ook nog eens mooi rustig. Uiteraard nodigt zo"n vlotte tweeliter uit tot het rijden van een lang traject, inclusief autoweg-zonder-snelheidsbeperking. Ook in die situatie zet de Mégane zijn beste beentje voor. Hij trekt op hogere snelheid, zeg bij 130 km/h, en in de vijfde versnelling nog steeds vlot door. Bovendien kan je tijden achter elkaar met 180 km/h kruisen zonder moe te worden van de herrie, want zelfs op die snelheid is de 2.0 niet rumoerig.
Je zou je kunnen afvragen of zo"n auto niet vier schijfremmen nodig heeft, maar wat ons betreft heeft de beproefde combinatie van schijven en trommels een betrouwbare vertraging en blijft het pedaal stevig aanvoelen als je herhaaldelijk in de remmen moet. Wie de voorkeur geeft aan de extra veiligheid die een ABS-systeem nu eenmaal verschaft, moet daarvoor zo"n 3000 gulden extra neertellen.
Over veiligheid gesproken: de bestuurdersairbag behoort tot het standaardpakket; die voor de passagier kost extra, terwijl voor de achterpassagiers hoofdsteunen beschikbaar zijn. Verder is de airconditioning - tegenwoordig door menigeen gezien als een combinatie voor comfort en veiligheid standaard op deze RT, maar niet leverbaar op de RN.
Nog even terug naar de techniek van de Mégane 2.0, die niet alleen de motor, maar ook de bijbehorende vijfbak uit de Laguna heeft. Je ziet het al aan de acceleratie, die bak is uitstekend op de motor afgestemd met de juiste spatiëring. Wie te snel met de pook omgaat, voelt weerstand, maar wie netjes en normaal schakelt, ondervindt geen enkel probleem.

Mooi stabiel

Op het weggedrag van de Mégane sedan is al evenmin wat aan te merken. Zijn rijkwaliteiten zijn uitstekend. Rechtuit is hij stabiel en hij hangt niet te veel over in bochten; hij gedraagt zich dan bovendien betrouwbaar en veilig, ook op hogere snelheid. De inzittenden voorin hebben in de sedan goed de ruimte en ook achterin is "t voor twee passagiers van gemiddelde lengte heel behoorlijk toeven. Met een derde persoon op de achterbank wordt "t te nauw voor langere stukken. De kofferbak is ronduit ruim met plaats voor één "small", twee "medium" en twee "large" koffers en een tas.
Uit eerdere tests is al gebleken dat het Franse comfort in de ouderwetse, negatieve betekenis tot het verleden behoort. In de Mégane heeft Renault een stevig (maar niet stug) afgeveerd onderstel gecombineerd met prima zitmeubilair, een laag interieurgeluid en een aangename leefruimte. Wie met deze tweeliterversie een lange reis moet maken, hoeft daar dan ook absoluut niet tegen op te zien.
Voeg daarbij de goede standaarduitrusting van de RT en je hebt met deze uitvoering van de Mégane sedan een volwassen zakenauto, waarin je je relaties net zo comfortabel en snel kunt vervoeren als je gezin.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Sedan RT 2.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.958

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.400 mm / 1.699 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd 1.300 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,8 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum