Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Mégane R.S.

In ere hersteld

35
Renault Mégane R.S.
Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.Renault Mégane R.S.
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
9 maart 2018 om 14:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 06 2018
AutoWeek 06 2018

Je leest het in AutoWeek 06 2018

De vorige Renault Mégane RS staat bekend als één van de beste hete hatchbacks aller tijden. Dat legt de lat hoog voor de nieuwe, die niet alleen de zware taak heeft zijn voorganger te overtreffen, maar het ook moet opnemen tegen een bataljon aan fantastische concurrenten.

Halverwege de bocht even het gas lossen volstaat om de achterzijde van de nieuwe Renault Mégane RS een klein stapje opzij te laten zetten. Net zo ver als je verwacht en dus goed te gebruiken om de lijn halverwege de bocht een beetje bij te stellen. Het is een karaktertrek die zijn illustere voorganger populair maakte en in de nieuwe generatie mede om die reden behouden blijft. Tegelijkertijd hebben de engineers het verraderlijke er een beetje uitgeslepen. Dankzij de komst van meesturende achterwielen treedt overstuur namelijk niet meer zo plotseling en gewelddadig op.

De nieuwe Mégane RS gunt je een wat langere periode om te reageren, als je eenmaal het gevoel van de auto in je vingertoppen hebt. Door de meesturende achteras nam ook de directheid toe, waardoor een kleine beweging al zorgt voor een enthousiast insturende neus. In de Race-stand sturen de achterwielen tot 100 km/h in tegengestelde richting aan de voorwielen, waardoor de hot hatch in veel bochten aanvoelt alsof hij niet kan wachten om de apex op te zoeken. Op hogere snelheden sturen de achterwielen in dezelfde richting, met enorm veel stabiliteit tot gevolg. Koppel het aan de slimme voorwielophanging met onafhankelijk scharnierend fuseestuk, de schokdempers met hydraulische compressiestops en de jarenlange ervaring van Renault Sport en het resultaat is een onderstel dat je laat kennismaken met een uitzonderlijke hoeveelheid beheersing, directheid en sensatie. Zelfs het Sportchassis, zonder sperdifferentieel en met minder harde schokdempers en anti-rollbars, kan zich op de openbare weg al meten met de Civic Type R's en Leon Cupra's van deze wereld. Verrassend genoeg vechten de voorbanden niet eens in elke krappe bocht om tractie, wanneer ze én moeten sturen, én 280 pk moeten verwerken. De Cup-uitvoering gaat niettemin nog een stapje verder en bewijst op het circuit van Jerez niet alleen bizar hard te kunnen, maar ook te kunnen omgaan met langdurig intensief gebruik. Tractie, remgevoel en
beheersing nemen nog verder toe. Of dat het offer in comfort waard is, valt op basis van een korte sessie op het circuit niet te beoordelen. We weten in elk geval wel dat het Sport-chassis op de openbare weg niet echt doet verlangen naar méér. Om even aan te geven hoe uitzonderlijk goed de basis is.


EDC OF HANDBAK

Wat de circuitsessie wél uitwijst: voor maximale beheersing kun je nog altijd het beste opteren voor de handbak en niet voor de EDC-automaat met dubbele koppeling. Weliswaar schakelt die een stuk sneller dan voorheen, maar zo af en toe loopt het mechaniek toch nog een heel klein beetje achter de feiten aan. Bovendien zitten de flippers niet ideaal geplaatst, waardoor je de rechterflipper bocht uit soms net niet helemaal fijn kunt beetpakken. Problemen die je met de handgeschakelde zesbak niet hebt. En het geeft ook een zeldzaam goed gevoel als je vanuit de vijfde, via de vierde, naar de derde versnelling terugschakelt bij het remmen voor een bocht. Zonder hulp om het motortoerental te synchroniseren, want dat moet ouderwets met je rechtervoet. Daarbij legt de auto wel één van zijn eigen tekortkomingen bloot, want de reactie van de 1,8-liter viercilinder turbomotor op het gaspedaal kan absoluut beter.

Dat de krachtbron onder de 2.000 tpm weinig fut heeft, is niet uitzonderlijk in dit segment, maar ook als de turbo eenmaal meeblaast, duurt het een fractie te lang voordat de motor gehoor geeft aan je vraag om meer vermogen. Bovendien klinkt de viercilinder wat tam en vlakt hij na een sterk middengebied bovenin af. Het leidt echter niet af van wat er wél klopt en met 280 pk en 390 Nm zijn de prestaties in meetbare cijfers nog altijd ronduit snel. Veel sneller dan een 0-100-sprint in 5,8 seconden en een top van 255 km/h gaat met een voorwielaangedreven auto simpelweg niet. Iets meer enthousiasme kan echter wel en zou de Mégane RS bovendien nog beter maken.

Met een vanafprijs van € 42.340 behoort de snelste Mégane in de basis tot de goedkopere hot hatchbacks. Het gaat dan echter wel om de Sport-uitvoering. Wat de Cupuitvoering kost, blijft nog even geheim. Reken echter op een meerprijs van een paar duizend euro.

MIDDEN IN DE MARKT

Daarmee valt die waarschijnlijk precies tussen relatief goedkope aanbiedingen als de Hyundai i30 N en de Seat Leon Cupra en de dure jongens, zoals de Honda Civic Type R en de Ford Focus RS. Dat zijn geen van alle auto's die tegenvallen. Toch verovert de Mégane RS met zijn speelse, maar uiterst gecontroleerde rijgedrag meteen zijn plek. Sterker nog, als het je alleen gaat om de hoogste bochtensnelheid en ultieme scherpte kon dit wel eens de nieuwe maatstaf zijn. Perfect is de nieuwe Mégane RS niet, maar hij herstelt wel de naam van Renault Sport na de vrij matige Clio RS in ere. En dan moet het beste nieuws nog komen: traditioneel worden RS-modellen na de facelift nog beter.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
  • Lees meer over supercars en sportscars
Renault Renault Mégane Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 619
Bekijk nu ⟩
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane 1.8 TCe 300 RS Trophy | Bose| Head-Up | Camera | AppleCarplay | Alcantara | Adapt. Cruise | Launch Control |

    Renault Mégane 1.8 TCe 300 RS Trophy | Bose| Head-Up | Camera | AppleCarplay | Alcantara | Adapt. Cruise | Launch Control |

    • 2020
    • 34.036 km

    € 42.500

    Renault Mégane coupé cabriolet 1.4 TCE Dynamique

    Renault Mégane coupé cabriolet 1.4 TCE Dynamique

    • 2010
    • 185.840 km

    € 7.945

    Renault Mégane 1.5 dCi | Navigatie | Climate control | PDC | Cruise control | Keyless | Bluetooth | 17'' lichtmetalen velgen

    Renault Mégane 1.5 dCi | Navigatie | Climate control | PDC | Cruise control | Keyless | Bluetooth | 17'' lichtmetalen velgen

    • 2014
    • 158.550 km

    € 7.900

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Mégane R.S. Trophy-R - Eerste rijtest

Renault Mégane R.S. Trophy-R - Eerste rijtest

De nieuwe Renault Mégane R.S. wist tot nu toe niet te overtuigen. Het design mocht er zijn,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    6
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
meer reviews
Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Dubbeltest

Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Dubbeltest

Een standaard Renault Mégane RS zouden we al geen laffe auto willen noemen, een Trophy gaat...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor - Renault Mégane Cabrio

    Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor -...

    44
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    78
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane blijft gewoon aan

    Renault Mégane blijft gewoon aan

    55
    • 20 juli 2022
  • Nieuws
    Designreview Renault Megane E-tech Electric: Franse levensvreugde terug, bien fait!

    Designreview Renault Megane E-tech Electric:...

    55
    • 17 juli 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 16 (1972) - In het Wild

    Renault 16 (1972) - In het Wild

    55
    • 8 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor - Renault Mégane Cabrio

    Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor -...

    44
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    78
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault draait fors verlies in eerste halfjaar

    Renault draait fors verlies in eerste halfjaar

    53
    • 29 juli 2022
  • Renault Master - Camper op de brug

    Renault Master - Camper op de brug

    6
    • 27 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Rodéo (1982) - In het Wild

    Renault Rodéo (1982) - In het Wild

    16
    • 25 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden