Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

autoreview

Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

Signalement

UitvoeringMégane TCe 100 Zen
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf49.705 km
KM-stand laatst59.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aankoop

  • 49.705 km

Voor het eerst een auto gekocht met een buitenlands verleden.
Wel gekocht bij de merkdealer, dus met alle mogelijke garanties. Het eigenlijke proces van import was dus al klaar en de auto stond al op Nederlands kenteken.
Daarnaast een aankoopkeuring laten doen bij CarRec in Soesterberg.
Juist omdat we hier geen ervaring mee hebben wilden we wel wat zekerheden inbouwen.
Dus deze 1e review gaat voornamelijk over de aankoop.
De proefrit en de onderhandelingen gingen eigenlijk zoals normaal. We werden het eens over het inruilbedrag en daarmee was de koop gesloten.
Na ca. 1 week, dus nadat we zelf ook wat ervaring hadden is de keuring geweest.
Intussen bleek binnen 1 week wel de accu te zwak en werd (onder garantie) vervangen.
De keuring verliep positief. Als enige puntje dat herteld moest worden was de uitlijning. De Belgische wegen hadden blijkbaar toch haar uitwerking niet gemist.
Maar ook dat is (onder garantie) keurig hersteld.
België kent geen NAP, maar wel een eigen registratie van de km-standen (Car-Pass). Eigenlijk zou daar een koppeling moeten komen naar de NAP. Dat zou de registratie op de NAP bij import vereenvoudigen.

Binnenkort meer, maar dan over de auto zelf.

De eerste indrukken

  • 52.250 km

De eerste weken zitten erop!
De auto is inmiddels flink ingezet, zowel zakelijk als privé.
De eerste tanken benzine zitten er ook in en het verbruik tot nu toe is netjes: 1 op 16,5.
Ruimte:
Voorin vorstelijk. Ook een goede zithouding en voldoende ondersteuning van de stoelen die ook voldoende instelbaar zijn. Ook de zitting is voldoende lang.
Achterin is het minder ruim. Voldoende voor 2 volwassenen of 3 kinderen. De beenruimte is net voldoende, de hoofdruimte is goed.
De bagageruimte heeft een hoge drempel, maar is wel meer dan voldoende groot voor een auto in het C-segment. Als we meer ruimte nodig hebben klappen we de achterbank (in 2 delen) wel neer.
Comfort:
Dat is iets dat franse auto's echt goed voor elkaar hebben. De auto heeft een aangenaam veerkarakter en is echt heel stil binnen. De stoelen en achterbank geven meer dan voldoende steun. Het zit dus gewoon erg lekker.
Motor:
We hebben ons bij de aanschaf afgevraagd of we deze moeten tunen. Tot nu toe zeggen we: nee, niet nodig. Volgens diverse site's zou de motor standaard zo'n 110 pk hebben en geeft een stage 1 tuning 135 pk. Maar met 110 pk komt de auto goed mee in het verkeer en meer hebben wij nu niet nodig. Bij proefritten vooraf met andere C-klassers viel ons juist op dat deze motor onderin goed (beter) oppakt. Iets wat ons bij concurrenten met een 3-cilinder erg tegenviel. Geeft ons maar deze 4-cilinder!
Uitrusting:
Het mediascherm is leverbaar in 2 uitvoeringen. Het kleine scherm (hebben wij) heeft ook nog echte knoppen voor temperatuur etc. Het grote scherm heeft dat allemaal op het scherm. Wij vinden echte knoppen fijner, maar dat is persoonlijk. We gebruiken eigenlijk alleen Android-Auto dat standaard niet geactiveerd is op deze uitvoering, maar bij ons dus wel. Je hoeft dan geen nieuwe kaarten te downloaden en kunt ook de daarvoor geschikte apps gebruiken op het scherm. Ook stemgestuurd.
Voor de rest heeft de auto wat je mag verwachten, o.a. regensensor, automatische verlichting, cruise-control en snelheidsbegrenzer, etc. etc.

Over enkele maanden meer, dan zijn we ermee op vakantie geweest.

Na de vakantie

  • 59.750 km

Zoals al toegezegd zou ik nog een aanvulling geven op mijn review nadat wij op vakantie zijn geweest.
We hebben een rondreis gemaakt door Duitsland, Oostenrijk en Slovenië. In totaal alleen al in de vakantie 4000 km gereden.
We kunnen dus nu met recht zeggen dat de Megane aardig uitgeprobeerd is.
We hebben ook veel gebruik gemaakt van alternatieve routes, dus betrekkelijk weinig snelwegen en hebben ook in het geheel niet gekeken naar de staat van de weg of naar hellingspercentages.
Verbruik: Eigenlijk wat we er van verwacht hadden, ca. 1 op (net geen) 17. Hoe hebben we gereden om dat te bereiken: rustig in de toeren waar mogelijk, wel hoger in de toeren waar dat, b.v. op een helling, nodig was. Ook beter voor de koeling van de motor. We hebben in Duitsland en Oostenrijk getankt en steeds Euro 95 E5. E10 komt er bij ons nooit in in verband met mogelijke vervuiling van de motor.
Rijden en comfort: lekker, het is een auto die zich, ook op lange afstanden, ontspannen laat rijden. De stoelen geven goed steun, de houding achter het stuur is goed en de auto is en blijft erg stil van binnen.
De vering dempt genoeg zonder te veel het contact met de weg te verliezen.
Motor: De ruim 100 pk die deze motor volgens kenners heeft komen al vroeg ter beschikking. Iets wat we ook van de trekkracht kunnen zeggen. Hij laat zich daardoor als een diesel rijden. Ook de auto geeft al bij lage toerentallen aan dat er overgeschakeld kan worden. Hij trekt dan echt al voldoende om in de volgende versnelling door te trekken. Bij zware belasting natuurlijk niet doen! Bij de aankoopkeuring gaf Dennis (CarRec) al aan dat tuning niet nodig is bij deze auto en hij krijgt van mij gelijk.
De motor heeft gedurende deze 4000 km niets verbruikt. De niveaus (olie, etc.) behoefden we nooit bij te vullen.
Even een zijsprong: Waarom valt DAB+ in Nederland te vaak weg en blijft hij het in Duitsland wel goed doen? Als we werkelijk DAB+ i.p.v. FM willen gaan gebruiken zullen ze toch die zenders eens wat verder open zetten! Het kan dus wel.
We hebben dus zonder problemen en heel zorgeloos gebruik gemaakt van de auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens