Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Turbo 280 R.S. |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 67.800 km |
KM-stand laatst | 88.900 km |
Lekker kleurtje!
- 68.150 km
Onderstaand een aantal eigenschappen van deze knalgele Renault Megane RS 280 EDC:
Techniek:
Volgens opgave fabrikant: 279 pk en 390 nm
Automatische transmissie met dubbele koppeling
Vierwielbesturing
Opties:
Metaallak Jaune Sirius
Head-up display in kleur
R-Link 2 met Bose
Renault Sport monitor
LM wielen Interlagos Noir (245/35-19)
Voor alle details:
https://cdn.group.renault.com/ren/nl/brochures-en-prijslijsten/prijslijsten/megane-rs-prijslijst.pdf
-----
Gekocht bij Renault Dealer ABD in Leeuwarden, fijn geholpen en alle afspraken zijn keurig nagekomen.
-----
Het uiterlijk van de Megane is 100% naar mijn smaak: combinatie van kleur, brede zijschermen en een lekker kleurtje. Op de foto komt de kleur niet helemaal tot zijn recht, zeker met het zonnetje er op: helemaal top.
-----
Korte toelichting op de opties en wel de ontbrekende:
Schuif-/kanteldak: in het verleden bij verschillende merken toch de nodige problemen mee gehad
Adaptieve cruise control: standaard cc voldoet prima voor mij
-----
Eerste rij-indrukken:
Qua vermogen denk ik dat de opgave van de fabrikant niet gehaald wordt, als referentiekader heb ik de door Dekker Motorsport (DM) getunede Renault Clio RS van mijn zoon.
Wanneer de verlengde garantie is verlopen ga ik een afspraak maken bij DM voor minimaal een zgn. stage 1 tuning.
Voor nu is het vermogen echter meer dan voldoende (mijn vorige auto had nl. maar 110pk....).
De vierwielbesturing is echt fantastisch, ik weet niet precies hoe ik dit het beste kan uitleggen. Wanneer je bijv. in de bebouwde kom de bocht neemt voel je de achterkant meedraaien, op de snelweg kun je heel precies/direct van rijbaan verwisselen. Ik ben er wel blij mee! Met hogere snelheid een bocht pakken gaat natuurlijk ook heerlijk.
De EDC schakelt snel, schakelen met de flippers aan het stuur is ook erg leuk.
Over de remmen kan ik kort zijn: erg goed.
Dan het puntje comfort. Ik heb bewust gezocht naar een RS zonder cupchassis en dus ook geen Trophy aangezien ik geen plannen heb het circuit op te gaan.
Het algehele comfort is prima (rekening houdend met type auto), bandengeluid en windgeruis hinderen mij niet.
O ja het verbruik: laten we het daar nu nog maar even niet over hebben... Vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk: ik wil plezier hebben met deze wagen en dat kost nu eenmaal meer brandstof.
-----
Enkele opmerkingen m.b.t het interieur.
De stoel kan ik laag genoeg zetten, i.c.m. met het verstelbare stuur kan ik een goede zitpostie instellen.
Het R-link heeft Multi-Sense, hierbij zijn verschillende instellingen mogelijk: neutraal, comfort, sport, race en perso. De standen geven verschillen m.b.t. sturen, gasgeven, variaties van de meters achter het stuur, kleuren interieur en bijv. motorgeluid over de luidsprekers. In de stand perso kun je het helemaal naar eigen smaak instellen/uitschakelen.
De RS-monitor is ook een geinige optie, hiermee roep je allerlei gegevens en grafieken op, ook de uitslag van de vier wielen bij insturen kun je in beeld krijgen. Leuk voor de passagier, onder het rijden leidt het mij te veel af.
De geluidskwaliteit van de Bose is naar mijn mening prima, ik ben echter niet veeleisend op dit vlak.
Apple Carplay en Android Auto zijn ook van de partij.
-----
Winterbanden: bij Kluinhaar Bandenservice in Hengelo selecteren ze een aantal velgen met winterbanden waaruit ik een dezer dagen een keuze kan maken. Topbedrijf trouwens.
De auto staat nu op Michelin Pilot Sport 4S banden. Lijkt erop dat de vorige eigenaar hier niet op bezuinigd heeft.
-----
Wensen/plannen met de RS voor de toekomst:
Zoals reeds genoemd de tuning bij DM.
Daarnaast wil ik nog graag een einddemper met kleppensysteem (wellicht de einddemper van de Trophy en dan instelbaar middels Multi Sense?). Nog iets meer spektakel op afroep ;).
Winterbanden
- 68.300 km
Bij Kluinhaar Bandenservice zijn nieuwe winterbanden met velg gemonteerd, de zomerbanden gaan (nadat ze de velgen hebben gereinigd) bij hen in opslag.
In overleg met/op advies van Kluinhaar is er gekozen voor:
Velg: Borbet Y Black Glossy
Band: Nokian 235/40R18
Defecten
- 68.900 km
Financiële schade:
Nieuwe (originele Renault) accu: €300
Garantie:
Nieuwe dynamo: €1.250 excl. BTW
Sta ik een paar dagen geleden ineens met pech langs de weg, gelukkig niet te ver van huis. Kermisverlichting op het dashboard: electr.storing ; STOP ; veel brandende waarschuwingslampjes ; auto in noodloop pfff...
Gelukkig was de bergingswagen in een kwartiertje ter plekke en konden we vrij vlot op weg naar de dealer in mijn woonplaats.
Volgende dag kon ik de auto ophalen: nieuwe accu. Meteen een stuk gaan rijden en ja hoor! weer in de noodloop met de hele kermisverlichting. Zelfs de ruitensproeiers begonnen even spontaan te spuiten. De monteur was er met 10 minuten om de auto weer aan de praat te krijgen zodat we op weg konden naar de garage.
Vandaag kon ik de auto in de middag ophalen, de oorzaak was een defecte dynamo. Normaal gesproken had er conform de voorwaarden van de aanvullende garantie een gereviseerde dynamo in gemoeten maar die was niet op voorraad dus werd het een nieuwe dynamo.
De monteur heeft de tijd genomen om e.e.a. uit te leggen, ook waarom de defecte dynamo niet bij het eerste garagebezoek gesignaleerd was. Hij liet op een beeldscherm zien welke onderdelen en uren ze kwijt waren aan de vervanging van de dynamo. Wel zo prettig die aanvullende garantie!
Vanmiddag nog een stuk gereden, ik kwam thuis met een grote glimlach: het is de RS vergeven ;).
Aanvulling op 22-11-2021
- 68.900 km
Mijn vermoeden m.b.t. het werkelijke vermogen van de Megane RS wordt bevestigd door info op facebook van Dekker Motorsport, op de dyno komen er de volgende cijfers uit: standaard 250 pk en 380 nm, na stage 1 tuning 300 pk en 440 nm. Ik zal nog een half jaar geduld moeten opbrengen, de verlengde garantie heeft zijn nut inmiddels bewezen!
Laatste onderhoudsbeurt mrt-2021
- 68.900 km
De laatste (60.000 km) onderhoudsbeurt is niet uitgevoerd bij de Renault dealer, i.v.m. de garantie heeft ABD de factuur alsnog boven water gekregen.
Uitgevoerd in maart dit jaar:
Grote onderhoudsbeurt (filters, bougies, olie etc)
Airco gecontroleerd
Remschijven en -blokken voor vervangen
Navi update
Totaalbedrag: €1.250
Maart volgend jaar gaat de auto weer voor een beurt naar de Renault dealer.
Kleine aanpassing uitlaat
- 70.000 km
Gisteren zijn we langs geweest bij EPS Uitlaten. Na een duidelijke uitleg van een medewerker zijn we tot de conclusie gekomen dat een cut out met regelbare klep (met afstandsbediening) de juiste keuze voor mij zou zijn, aangezien ik dan met het oorspronkelijke uitlaatgeluid blijf rijden en op afroep de klep open kan zetten voor wat meer spektakel.
Eerst werd er een stuk uitlaat tussen uit gezaagd en konden we proefrijden om te kunnen beoordelen of het geluidsniveau naar wens was, dit gaf al een erg vermakelijk resultaat!
Het kastje voor de bediening van de klep is keurig (onder de koffermat) weggewerkt en we hebben het eindresultaat onder de auto nog even kunnen bekijken. De rit naar huis heeft de klep continu open gestaan. :)
EPS uitlaten kan ik zeker aanbevelen, ze dringen niets aan je op ( ik ging er heen met het idee 1 of 2 dempers te moeten vervangen....) en geven een helder en eerlijk advies. Mocht ik op termijn toch nog meer geluid willen kunnen ze de cut out alsnog (relatief) eenvoudig aanpassen.
Erg leuk om te zien wat voor verschillende type auto's er binnen zijn geweest o.a.: een oude verlengde Cadillac, een verlaagde pick-up en een vrijwel nieuwe Audi RS Q3 Sportback (met heerlijke vijfcilinder) .
Al met al zijn we er ruim 3,5 uur geweest (incl. 2x proefrijden), financiële schade: €700. Viel mij reuze mee gezien het extra werk i.v.m. de diffuser die in de weg zat en het mooi wegwerken van het kastje.
------
De RS bevalt nog steeds erg goed, enkele positieve punten:
uitstraling i.c.m. kleur (een beauty!)
motorblokje/vermogen
zitpositie
besturing i.c.m. meesturende achteras
het verschil tussen comfortstand en sport/racestand qua gasrespons en schakelgedrag automaat
vering/schokdemping biedt voldoende comfort op langere ritten
Heb ik nog iets aan te merken/negatiefs? De (regelbare) regensensor functioneert waardeloos, hier laat ik de komende onderhoudsbeurt naar kijken.
Met koud weer trilt er wel eens iets in/rondom het dashboard maar verdwijnt weer als de cabine opgewarmd is, ach franse charme zal ik maar zeggen.
Voor de geïnteresseerden: het verbruik.
Gisteren met veel wind (totaal +/- 270 km gereden) gaf de boordcomputer: gemiddelde heenweg 7,3/100km en terug 8,4/100km. Dan hebben we ons 90% van de rit aan de snelheid gehouden en waar mogelijk het vermogen maximaal aangesproken bij het accelereren tot "iets" boven de toegestane snelheid en waar mogelijk /veilig inhalen.
Vorige week zijn we de duitse autobahn op geweest, het was er rustig en dan blijft de RS heerlijk versnellen tot ver boven de 200 km/u, heel even 240 km/u aangetikt. Naar de autobahn en terug rijden we binnendoor, hier komt de fijne wegligging volledig tot zijn recht. Verbruik: om te huilen haha. Natuurlijk hebben we de auto's in Duitsland weer vol getankt, dat wel weer...
De meesturende achteras blijft bijzonder voor mij, het gemak waarmee bochten en bijv. rotondes genomen kunnen worden is ontzettend leuk.
Onderhoudsbeurt
- 72.000 km
Gisteren is de onderhoudsbeurt uitgevoerd bij de Renault dealer, incl. vervangen interieurfilter en verversen versnellingsbakolie. Bij een schermplaatje van de luchtinlaat zijn de klemmen afgebroken, deze staat in backorder (ongeveer €20). Ook nieuwe wissers laten monteren, deze begonnen strepen achter te laten.
Er stond nog een terugroepactie open betreffende de brandstofmodule, deze is onder garantie vervangen.
Totaalbedrag factuur: €735
Afgelopen maandag zijn de zomerbanden gemonteerd, ik heb geen klachten over de winterbanden.
Ik vind de wielen toch net iets te ver naar binnen staan dus Kluinhaar heeft spacers besteld: 1,5 cm zwart, ook de bouten/slotbouten etc zwart. Deze zullen dus binnenkort gemonteerd kunnen worden. Ik verwacht optisch een mooi resultaat, nog iets breder op de wielen!
----------
Tot op heden bevalt de Megane RS uitstekend.
De kleur: in het zonnetje zit er een mooi glittering in de lak, ik blijf t een fantastische kleur vinden, zeker i.c.m. de zwarte velgen!
De cut out bij de uitlaat geeft toch extra beleving, bij een koude start geeft ie een heerlijke roffel. Indien er mensen achterin zitten zet ik de klep al gauw dicht: geen pretje achterin.
Het bochtgedrag van de Megane i.c.m. meesturende achteras blijft fantastisch.
De instelling van de auto heb ik in neutraal staan bij normale/reguliere ritten (mijn dochters vinden het sportief rijden helemaal niks haha) , voor plezierritten staan de instellingen in perso (gasresponse, schakelgedrag etc) in standje race, behalve de veiligheidssystemen die gewoon aan blijven staan. Zo'n ervaren coureur ben ik nou ook weer niet...
In de stand comfort is de gasresponse erg traag, je moet het gaspedaal dan behoorlijk ver indrukken om sneller vooruit te komen.
De geluidsbeleving via de speakers staat altijd ingesteld op comfort, de cut out i.c.m. met motorgeluid van de viercilinder is prima zo.
Enkele eigenaardigheden:
Het digitale display achter het stuur kiest 's morgens bij een koude start af een toe het race-display terwijl ik m altijd in een ander display heb staan, bijzonder...
De digitale radiozenders willen nog wel eens iets/soms volledig wegvallen, of dit kenmerkend is bij digitale radio-ontvangst weet ik niet.
In het dashboard zit een ratel/geluidje, tijdens een rit met de monteur natuurlijk ineens niet meer aanwezig! Wordt vervolgd...
Telefoon wordt niet altijd automatisch gekoppeld (kan natuurlijk ook aan de telefoon liggen).
25-03-22
De Renault dealer heeft tussentijds zonder succes het nieuwe schermplaatje van de luchtinlaat geprobeerd te monteren: wederom een hoek afgebroken.
Nu wisten ze in ieder geval wel hoe dit onderdeel niet gemonteerd moest worden ;).
Vandaag stond er een afspraak voor de montage van het 2e nieuwe schermplaatje, konden ze meteen onderzoeken waar de benzinelucht in en rondom de auto door veroorzaakt wordt. De bevestiging van de de nieuwe brandstofmodule sluit blijkbaar niet 100% aan op de brandstoftank, oplossing: een nieuwe brandstoftank (garantie: gelukkig maar...).
De montage van de spoorverbreders was deze week ook geen succes: pasten niet 100%. Er worden nieuwe spoorverbreders besteld.
Wordt vervolgd...
Olielekkage
- 72.500 km
Na ruim 3 weken is vanuit Frankrijk de juiste brandstoftank geleverd, ter compensatie kreeg ik wel een leenauto (Megane) mee.
Enkele dagen later naar de bandenspeciaalzaak voor de spacers, helaas waren er verkeerde maat bouten geleverd dus zal ik nog een keer terug moeten. Op zich geen drama, combineer ik wel weer met een leuk ritje. Maar wat wel zorgwekkend is dat ze een olielekkage hadden geconstateerd.
Uiteraard dezelfde dag nog naar de dealer gereden en met de monteur naar de lekkage (vanuit de versnellingsbak?) gekeken en besloten de auto daar maar weer achter te laten.
Al met al zit het dus ff niet mee! De verlengde garantie is nog geldig dus ik verwacht geen financiële schade maar het vertrouwen in mijn prachtige RS heeft wel een deukje opgelopen zeg maar.
1 sterretje minder voor de betrouwbaarheid lijkt mij wel op zijn plaats.
02-05-22
Eind van de middag werd ik gebeld dat de auto weer klaar stond. Bij de laatste onderhoudsbeurt is er bij de oliewissel teveel olie in de versnellingsbak gedaan. Met uitleg en verontschuldigingen hebben ze de auto terug gebracht, mijn zoon vond het helemaal niet erg de monteur weer even naar de garage terug te brengen. ;)
Enerzijds knullig deze fout van de garage anderzijds fijn dat er mechanisch niets defect is, dus vol vertrouwen (en een sterretje erbij voor betrouwbaarheid) gaan we weer genieten van de RS.
07-05-22
Gisteren stond er een afspraak voor de montage van de spoorverbreders, optisch erg mooi resultaat!
Aangezien het stuur iets scheef stond meteen gevraagd of ze tijd hadden om het stuur recht te zetten en de auto opnieuw uit te lijnen. Wat bleek: de achterwielen stonden verkeerd uitgelijnd. Uiteraard de Renault dealer gebeld en mijn teleurstelling geuit. Dit is misgegaan bij de montage van de nieuwe brandstoftank.
18-05-22
Vorige week een mooie bos bloemen van de Renault dealer gekregen, mooi gebaar.
Ik heb een foto toegevoegd om een indruk te geven van het resultaat met de spacers, geeft de auto (naar mijn bescheiden mening) een nog iets stoerdere uitstraling haha.
Einde verlengde garantie
- 75.000 km
Aangezien de verlengde garantie afliep leek het mij verstandig de Megane na te laten kijken en wel bij de garage waar ik al vele jaren kwam met mijn vorige auto"s (indien er geen verlengde fabrieksgarantie van toepassing was). Er zijn geen bijzonderheden aan het licht gekomen en de kosten van deze keuring weet ik nog niet aangezien ik nog geen factuur heb ontvangen. Waarom geen prijsafspraak hierover gemaakt: eerlijke eigenaar met altijd nette tarieven. Update: nota zelf opgevraagd (waren ze vergeten).
De airco had er af en toe geen zin in de laatste tijd, dit heeft de Renault dealer netjes en zonder factuur verholpen: airo gevuld en gecontroleerd op lekkage.
Bij de garantie controle heb ik nog gesproken met de eigenaar/monteur m.b.t. het tunen van de Megane. Zijn advies was niet doen aangezien dit problemen zou kunnen gaan geven bij het verhelpen van eventuele toekomstige storingen en dat de levensduur van de turbo hiermee aanzienlijk verkort zou worden. Lief zijn voor de techniek was uiteindelijk zijn advies ;) en dat doe ik dan maar (voorlopig).
Ik kreeg nog wat adviezen m.b.t. het goed warm rijden (wat wel een aantal km's duurt!) en de motor nog even laten draaien na een rit totdat de ventilator niet meer loopt te blazen. Ik gebruikte de RS-monitor al om een indicatie te hebben wanneer het vermogen vol gebruikt kan worden.
Nog even het brandstofverbruik: volgens de boordcomputer 7,4 l/100km gemiddeld bij een rustige rijstijl (Shell V-Power).
Update 04-12-2022
- 82.000 km
Medio augustus constateerde ik een flinke scheur onder in de voorruit, vrij vlot een nieuwe voorruit kunnen laten monteren met als voordeel een nu iets beter werkende regensensor. Eigen risico €100.
In november bij de universele garage de remmerij achter laten vernieuwen, remschijven origineel Renault aangezien andere merken er volgens de eigenaar niet op pasten, factuur €617.
Thuis gekomen constateerde ik aan beide zijden los zittende wielbouten, om het verhaal kort te houden: maar meteen een afspraak gemaakt bij de bandenspeciaalzaak voor de winterbanden, daar bleek dat de garage ook was vergeten de remblokken te vervangen. Na veel gedoe (wantrouwen) zijn de remblokken gecrediteerd en heeft de bandenzaak de blokken alsnog vervangen.
Nu had ik nog een klein defect: de ruitensproeiers hadden er geen zin meer in, alleen de onderste paar cm van de voorruit werd nat. Bij de bandenzaak hoorden ze goede geluiden over een garage waar ik eventueel heen zou kunnen gaan (ook goede reviews op internet), dus ik daar de volgende dag zonder afspraak heen. Wat bleek: een scheurtje in een slang, binnen een paar minuten verholpen. Volgende onderhoudsbeurt zal ik dan ook hier laten uitvoeren.
Kleine upgrade
- 84.500 km
Tuning stage 1.
Twee weken geleden naar Tunex Automotive geweest voor een stage 1 tuning ad €345.
Resultaat: weer een stukje sneller, altijd leuk.
De vermogens- en koppeltoename op papier +30 pk en +50 nm.
De dyno was defect (was mij vooraf aan de telefoon netjes gemeld) dus wat het nu concreet onder aan de streep is weten we niet, maar volgens Tunex komt het totaal op 310 pk en 440 nm. Klinkt wel goed... ;) Uiteindelijk zijn we heel tevreden met het resultaat, betere gasresponse en voelbaar meer koppel.
Kleine onvolkomenheden:
Bij vochtig weer vormt er zich condens links onder bij de voorruit, even in gaten houden (na vervanging voorruit: dus iig garantie als het aan de afdichting van de voorruit ligt)
Bij de volgende onderhoudsbeurt meld ik mij weer met de ervaring bij de garage met het bijbehorende kostenplaatje.
29-01-2023 Aanvulling op tuning.
Vandaag met de kinderen een wandeling gemaakt en hebben we op de terugweg "voor de statistieken" toch maar eens een 0-100 acceleratie gedaan: 5,1 seconden (vlgs. RS Monitor) met winterbanden waarbij we er met een nog iets betere timing qua schakelen er vast nog wel een tiende af kunnen krijgen. Ruim een halve seconde vlotter t.o.v de fabrieksafstelling (5,8 sec. vlgs. RS Monitor). Ik ben benieuwd wat de 0-100 tijd in het voorjaar wordt met de zomerbanden er onder, gaat een tijd onder de 5 seconden lukken?
Op de terugweg een leuke route binnendoor gereden met veel bochten, met het extra vermogen/koppel (en de uitlaatklep open) erg vermakelijk :)
Een dag na de tuning zijn we nog wel even de Autobahn op geweest en hebben we op een rustig stuk even door kunnen trekken naar 235 km/u, dit ging gevoelsmatig sneller dan voorheen, de betere acceleratietijd naar 100 km/u bevestigt dit gevoel nu ook wel.
Al met al is de tuning bij Tunex zijn geld zeker waard.
Onderhoudsbeurt
- 88.300 km
De onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij Strikker Automobielen in Hengelo, beurt incl. poetsen van binnen en buiten met gratis leenauto €600.
De eigenaar heeft de nota keurig toegelicht en samen een rondje om de glimmende auto gelopen om het poetsresultaat te bekijken. Al met al happy met het resultaat.
Vorige maand heb ik nog een paar deukjes weg laten werken op dak en motorkap €130. Waarschijnlijk was ik de enige thuis die de deukjes zag...
Mijn zoon belde me vorige maand op toen ie de auto mee had met de blije mededeling dat de sprint naar 100 km/u gelukt was in 4,54 sec (vlgs. de RS Monitor), dit gaat ons echter niet keer op keer lukken omdat je wel de schakelmomenten perfect moet kiezen om zo min mogelijk doorslippende voorbanden te hebben. Wel leuk voor de statistieken haha.
Verder ben ik nog steeds erg content met de Megane RS, zeker nu ie weer glimmend in de zon voor de deur staat. Qua uiterlijk (i.c.m. de kleur) is er voor mij nog steeds geen mooiere auto in deze klasse en het motorvermogen is voorlopig meer dan voldoende.
Wissel winter/zomerbanden
- 88.900 km
Vanochtend zijn bij Kluinhaar Bandenservice de zomerbanden gemonteerd, incl. reiniging velgen & opslag half jaar €85.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Renault Mégane: dit vinden eigenaren van hun C-segmenter

Renault Mégane GT (2016) - Op de Rollenbank

Renault Mégane R.S. Trophy-R

Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Dubbeltest

Renault Mégane R.S. Trophy-R krijgt vanafprijs
