Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane

Renault Mégane R.S. Trophy-R

Het kan altijd heftig-R

28
c7884846df0a438c60a4d757bd65fc7a
ff50633cc2479d8580ddd16059eb247f6b8b5453645660564159ce84a3d4e82f4ada46a69ba94079d3c929a23c7524ef4c3f194b3ec2535778374fa9047f2de33a4a2ca404a1fb9ed3d5614c1a209f1cc6bc3a0314eff08b1ca1c58265855ff1
  • Marco Gorter
  • Autotest
28 april 2020 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2020
AutoWeek 10 2020

Je leest het in AutoWeek 10 2020

Een standaard Renault Mégane R.S. is al geen laffe auto, een Trophy gaat nog een stapje verder. Kennelijk vonden ze in Dieppe echter dat het altijd nóg heftiger kan en dus bestaat er nu ook een Trophy-R.

Wat zullen ze gelachen hebben bij de keuringsinstantie toen de Renault Mégane R.S. Trophy-R naar binnen werd gerold. De auto heeft een diffusor waarvan een racewagen een minderwaardigheidscomplex krijgt en semislicks die nog geen niesbui aan vocht kunnen afvoeren. Verder is hij ontdaan van alles behalve het hoogstnoodzakelijke, inclusief de achterbank. Hier zou toch geen kenteken op komen? Wel, dus. En zo staan we vandaag oog in oog met een van de heftigste straatauto’s aller tijden. Overal heeft hij bijzondere en verbazingwekkende details. Van een titanium Akrapovic-uitlaat tot Bridgestone Potenza S007-banden en van een koolstofvezel motorkap met NACA-ducts (luchthappers) tot handmatig verstelbare Öhlins-dempers: er zit buitengewoon serieuze hardware op en aan de Mégane Trophy-R. Bovendien heeft de Fransman een tamelijk vergaande obsessie met zijn gewicht, dat hem niet laag genoeg kan zijn. Daarom heeft hij stoelen die per stuk zeven kilo lichter zijn, amper geluidsisolatie, geen achterruitenwisser en geen achterbank. Zelfs het navischerm moest eraan geloven en werd 1,7 inch kleiner. Scheelt toch weer 250 gram. Je voelt je bijna bezwaard om met kleren aan achter het stuur te gaan zitten. En geloof het of niet: het kan nog extremer. De koolstofvezel wielen en keramische remmen halen namelijk nog eens 16 kilo van het gewicht af. De testauto heeft ze niet, maar dat maakt niet uit; het is sowieso al met afstand de extreemste auto onder de ton. Dit moet bijzonder rijden.

Achteras

Wat bij de eerste rit meteen opvalt, is hoe de meesturende achteras in de Mégane Trophy-R schittert door afwezigheid! Niet alleen maakt dat de auto maar liefst 38 kg lichter (zo’n 30 procent van de totale besparing), maar ook vele malen voorspelbaarder. Eindelijk geeft hij het vertrouwen dat het onderstel verdient. Tenminste, zodra de banden op temperatuur zijn. Het tweede wat opvalt, is namelijk dat de remweg aanvankelijk behoorlijk tegenvalt: we noteren bij de eerste meting riant meer dan 40 meter. Een paar pogingen later staat de teller al op 36 meter; het rubber voelt dan eerder lauw aan dan warm. Maar zodra de Potenza’s hun bedrijfstemperatuur bereiken, vliegt het traanvocht bij krachtig remmen bijna tegen de voorruit! Het ABS hoeft dan nog niet eens iets te doen, terwijl gevoelsmatig de achterwielen al bijna loskomen van het asfalt. Helemaal idioot wordt het in bochten als het rubber warm is. Door de sterke negatieve wielvlucht op de voorwielen bestaat onderstuur simpelweg niet meer. Je stuurt in, en de vooras hapt als een uitgehongerde wolf naar binnen. Geen twijfel, geen rol, meteen reactie. Omdat de achterkant naar verhouding extreem licht aanvoelt, draait die bovendien maar wat graag om de vooras heen. De besturing loopt naar moderne maatstaven over van gevoel, en werkt ook voorspelbaar en direct, waardoor dat laatste niet eng of listig wordt. Al heel snel duw je als een hooligan de neus naar binnen, laat je de achterkant zichzelf zetten en ram je vervolgens het gas er weer op. Het mechanische sperdifferentieel stuurt de juiste hoeveelheid kracht naar elk voorwiel en de Trophy-R schiet wringend en trekkend als een bezetene de bocht uit. In snelle bochten ligt hij dankzij de aangepaste aerodynamica als een huis en wekt dan evenveel vertrouwen als in een krappe haarspeld. Als het gaat om pure, onversneden rijsensaties, kan de Trophy-R zelfs auto’s die twee keer zoveel kosten nog wat leren.

€ 76.490

In de Mégane is de zit niet zo goed voor elkaar. Zeker, de racekuipen bieden nóg meer zijdelingse steun en zitten op zich heerlijk, maar de pook staat net te ver bij je vandaan en de pedalen laten het bijna niet toe om gelijktijdig te remmen en tussengas te geven bij terugschakelen. Dat soort details zou in een auto van € 76.490 echt moeten kloppen. Zeker omdat we aan het gebrek aan praktische inzetbaarheid van de Fransman geen woorden vuil hoeven te maken. Dat zouden we de Trophy-R op basis van zijn doelgerichtheid zo graag willen vergeven, als de rest zou kloppen. Maar dat doet het niet.
De Renault-pook blijkt niet alleen op een wat moeilijk bereikbare plek te staan, hij werkt ook niet helemaal lekker. Er zit vrij veel weerstand in het mechaniek, en hoewel de slagen kort zijn, stribbelt de transmissie bij snel schakelwerk nog weleens tegen. Ook de 1,8-liter turbomotor is niet van onbesproken gedrag. De cijfers zijn prima, want 300 pk en 400 Nm zijn in combinatie met het lage wagengewicht meer dan voldoende voor spectaculaire prestaties. Het gaat alleen niet allemaal zo vanzelfsprekend. Onderin gebeurt er weinig, in het middengebied kwakt de viercilinder vervolgens alles op de wielen, waarna hij bij 6.000 toeren ‘instort’. Regelmatig schakel je instinctief al op voordat de auto zelf een seintje geeft dat de toerenbegrenzer nadert, omdat je voelt dat de motor dan al over zijn piek heen is. Zoals gezegd doet dat aan de effectiviteit van de aandrijflijn zelf niets af. Wie beheerst met het gas kan omgaan, zit onder de zes seconden op de 100. We twijfelen er niet aan dat opgegeven tijd van 5,4 seconden onder ideale omstandigheden tot de mogelijkheden behoort. Voor een auto met alleen aandrijving op de voorwielen wordt het niet veel sneller. En hoewel het geknetter en het geblaas dat de titanium Akrapovic-uitlaat voortbrengt geen symfonie mag heten, werkt het wel spektakelverhogend.

Potentie

De Trophy-R heeft een onderstel met veel potentie, wat hem op de onderdelen ‘rijden’ en ‘trackfactor’ zeer goed doet presteren. Voor een track day kun je geen beter wapen kopen dan de Renault, zeker niet voor wat hij kost. Maar alle omstandigheden moeten wel precies kloppen om de Trophy-R tot zijn recht te laten komen. Dat maakt deze Mégane te duur en te eendimensionaal is. Toch grift hij zich nadrukkelijk in ons geheugen. We kunnen alleen maar diep respect tonen voor Renault, dat het aandurft om zo’n extreem model op de weg te zetten.
De R.S.-divisie uit Dieppe geeft met de Mégane R.S. Trophy-R een indrukwekkend visitekaartje af. Eenmaal in zijn element verplettert de Trophy-R alles wat ook voorwielaandrijving heeft, en zelfs veel auto’s met achter- of vierwielaandrijving. En we twijfelen er niet aan dat de Fransman dat ronde na ronde blijft doen, zonder aan grip, tractie of remwerking in te boeten. De Trophy-R bewijst dat het altijd heftiger kan.

Oordeel

3 sterren

We kunnen alleen maar diep respect tonen voor Renault, dat het aandurft om zo’n extreem model op de weg te zetten. De Trophy-R heeft een onderstel met veel potentie, hetgeen hem op de onderdelen ‘rijden’ en ‘funfactor’ veel sterren oplevert. Voor een track day kun je geen beter wapen kopen dan de Renault, zeker niet voor wat hij kost. Maar alle omstandigheden moeten wel precies kloppen om de Trophy-R tot zijn recht te laten komen. Dat maakt de Mégane te duur en te ééndimensionaal.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Turbo 300 R.S. Trophy
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 56.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 2.680 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.372 mm / 1.874 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.669 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 488 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/35R19Prijzen
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,9s
Brandstofverbruik 11,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,5 l/100km)
CO2-uitstoot 155 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
  • Lees meer over supercars en sportscars
Renault Renault Mégane Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 579
Stel samen ▸
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Estate TCe 100 Limited NAVI | NL-AUTO | SMARTPHONE MIRROW

    Renault Mégane Estate TCe 100 Limited NAVI | NL-AUTO | SMARTPHONE MIRROW

    • 2018
    • 51.226 km

    € 17.425

    Renault Mégane Estate 1.2 TCe Bose / 8.7'Navi / Trekhaak / Camera

    Renault Mégane Estate 1.2 TCe Bose / 8.7'Navi / Trekhaak / Camera

    • 2017
    • 80.273 km

    € 17.900

    Renault Mégane Estate 1.3 TCe GT-Line 140 PK / Trekgewicht 1700kg / Navigatie / 18" Lichtmetalen Wielen / Climate Control / Parkeersensoren achter /  DAB radio /

    Renault Mégane Estate 1.3 TCe GT-Line 140 PK / Trekgewicht 1700kg / Navigatie / 18" Lichtmetalen Wielen / Climate Control / Parkeersensoren achter / DAB radio /

    • 2019
    • 71.597 km

    € 19.885

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Mégane R.S. Trophy-R - Eerste rijtest

Renault Mégane R.S. Trophy-R - Eerste rijtest

De nieuwe Renault Mégane R.S. wist tot nu toe niet te overtuigen. Het design mocht er zijn,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    2
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression (2012)

    Renault Mégane dCi 110 ECO2 Expression...

    5
    • 28 oktober 2021
meer reviews
Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Dubbeltest

Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Dubbeltest

Een standaard Renault Mégane RS zouden we al geen laffe auto willen noemen, een Trophy gaat...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
  • Achtergrond
    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen van voorwielaandrijving

    Renault Mégane E-Tech Electric: de voordelen...

    67
    • 8 september 2021
  • Nieuws
    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende naam, helemaal nieuw

    Renault Mégane E-Tech Electric: bekende...

    62
    • 6 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden