Renault Laguna 2.2 dCi (2003) - 562.617 km - Klokje Rond
Uitzondering op de regel
96 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (96) (gesloten)
Best grappig om te zien dat deze auto door een Renault dealer wordt aangeboden aan klokje rond om te zien hoe hij technisch is. ???????
Schiet mij maar lek met zo'n opmerking.
Ik woon in ZW Frankrijk en kom veel vaker auto's tegen met dit soort kilometerstanden. Ik krijg soms een Saxo mee, die bijna 400.000 km heeft gelopen. Beetje te ver om langs te brengen voor deze rubriek.
De Laguna had maar 8000 op de teller en binnen 6 maanden was ik al 3 keer gestrand en afgesleept. Was er zo klaar mee, dus een gebutste 156 uit de poel genomen. Was gelijk de laatste Franse auto voor mij.
On topic: gaan alle horrorverhalen over deze auto voortaan ook verteld worden bij een vag auto? Zou mooi zijn.
@ Joep: over de koplampen, de auto was professioneel gepoetst en de koplampen gepolijst.
Een Mercedes Benz bestelwagen is niet voor niets een Kangoo met ster.
Een Opel bestelwagen is niet voor niets een Renault met bliksemschicht.
Enz. enz. enz.
Ik heb met een 1.9 cdi probleemloos 450.000 km gereden. In die tijd behalve het reguliere onderhoud en de banden, slechts een zijraammotor moeten laten vervangen en de bandenspanningsensoren enkele keren moeten laten resetten.
Als je met beleid met een auto omgaat, dan kan zelfs een rampenbak probleemloos lang mee. Of kunnen de meeste mensen domweg niet met respect met een auto omgaan?
Ik voorspel dat de auto binnen 2 jaar op de sloop staat, aangezien deze nu ingeruild is.
@VD LAAR: Onze Laguna II phase 1 had ook koplampen die 'als nieuw' eruit zagen. Het ding is met bijna 4 ton op de teller naar de sloop gegaan (defecte versnellingsbak), maar zag er qua uiterlijk nog als nieuw uit.
Fraaie auto's, enorm prettige reisgenoten, maar minder prettig voor je portemonnee. Met name de elektronica was niet bepaald briljant.
Een MB of BMW diesel is dan net een beetje op stoom..
Helder...denk ik.
Joep kletst echt niet uit z'n nek, maar spreekt uit ervaring, deze mening heeft hij niet omdat hij ooit ergens gehoord heeft dat een Laguna een rommel is, hij heeft er genoeg onder handen gehad.
Heb er vele verkocht ,die Laguna's, het was inderdaad grote rotzooi.
Elke ochtend boze leaserijders aan de balie en het was helemaal triest als een particulier z'n centjes in zo'n auto had gestopt, dat was inderdaad soms echt janken geblazen.
De slechtste auto van de afgelopen 15 jaar, zonder twijfel.
Dat zijn alleen de kleine motoren die ze met Renault delen, Mercedes gebruikt nog volop eigen motoren in het hogere segment.
Die koplampen waar Joep het over heeft zijn waarschijnlijk net gepolijst of er is een nieuw setje ingekomen, never nooit niet dat die er met 5 ton nog zo helder uitzien.
Mercedes was niet tevreden en Renault moest aan de bak omdat er genoeg problemen waren met die veredelde Kangoo's.
Wel ging er verder een hele hoop stuk, zelfs de bak is vervangen onder de 75.000 km en verder nog een hoop andere "kleine" zaken die ik uit mijn geheugen heb verbannen.
wel opvallend dat zelfs de dealer lachoena zegt terwijl het in het Frans als laguuna wordt uitgesproken. Met zachte G en een U in plaats van een oe.
De meeste problemen die ik met deze wagen geweten heb wat het bandenspaninningscontrolesysteem dat irritant deed op 20.000km na een onderhoudsbeurt. Wonderwel kon je dit oplossen door even wat lucht bij in de bandjes te blazen.
De 1.9l diesel was overigens een heel goede motor, maar wel gevoelig aan prutsers die niet wisten hoe ze te onderhouden.
Ondanks dat men deze auto vaak verguist, zie ik ze nog zeer geregeld rondrijden. Gelukkig maar, want het straatbeeld knapt er zeker van op!
Ik heb de laatste generatie Laguna gereden. Voelde aan als een C-segmenter, de electronica (waaronder ingebouwde TomTom) degenereerde snel. Moge de Talisman geen "waardige opvolger" zijn. Renault moet geen auto's boven het C-segment willen bouwen. Zoals FIAT niet boven het B-segment en Mercedes niet onder het D-segment.
Hier voor renault 25 gereden meer dan 600.00 km ook op lpg geen kleppen of versn.bak zelfs koppelingsplaat nooit vervangen ondanks vele km met caravan.
Het kan dus wel een 2.2 DCI, Laguna 2 fase 1 uit 2003, en heel veel kilometers.
Helaas was mijn Laguna 2 fase 1 uit 2003 wel duidelijk minder, en had er een haat liefde verhouding mee, wat een fijne en luxe auto, maar helaas wel veel (elektronische) storingen gehad.
Getwijfeld om nog een Laguna te nemen, maar na goed onderzoek uiteindelijk toch gedaan. En absoluut geen spijt van, wat een bijzonder goede en fijne auto is de Laguna 3.
Als ik op Autotrack auto's vanaf 300.000 km of meer (meer kan niet) in typ, dan komen eerst Volvo en Mercedes. Daarna VW. Als je nagaat dat Volvo en Mercedes nog niet eens de helft verkopen van wat VW verkoopt, dan zie je duidelijk dat dat de beste auto's zijn. BMW staat maar net boven Renault. Renault doet het eigenlijk heel goed, op deze snel in elkaar gedraaide ranglijst. Er staan er twee met bijna 5 ton te koop. Zo slecht als men beweert zijn ze niet.
Leuk dat Joep de technische dingen over de roetwolken en meevallende oliesporen uitlegt. Het raammechanisme is zelf te vervangen, maar dan moet je wel van puzzelen houden. Voor ongeveer €50 en een middagje klussen werkt het weer.
Het valt me alleen erg tegen van Nic dat hij alleen maar stigmatiserende opmerkingen over dit type auto maakt. Natuurlijk waren er de nodige problemen met de phase I, maar je kan er ook teveel over blijven doorzagen.
heb ook enkele duitse gehad, met alleen maar problemen.
Wat die doffe lampen betreft, veel merken hebben lang glazen lampen gehad.
Er is toen ineens overgestapt op plastic. De merken die de lampen al langer van plastic maakten, zullen het proces al wat beter doorhebben, en kunnen dus lampen maken die langer helder blijven.
Bmw bijvoorbeeld heeft heel erg lang glazen lampen gebruikt.
De laguna valt me alles mee. Er zijn "kwaliteit" "premium" auto's die het een heel stuk slechter doen.
Maar zoals gezegd, goed onderhouden. Scheelt bij elke auto heel erg veel.
De uitzondering die de regel bevestigd. Lol.
Wel grappig als je dan op het Renault forum leest wat betrouwbaarheid van de Phase I betreft, wordt toch afgedaan als wat puntjes.
Voorgaande bericht moet trouwens op het Laguna forum zijn ipv Renault forum.
Maar de Laguna II Phase I was vooral elektrisch/elektronisch een drama zoals wel meer modellen van dit merk rond de eeuwwisseling.
Wij hebben naast een autohandel ook een demontagebedrijf en vooral vanwege elektronische problemen kwamen er al Renaults van een jaartje of tien oud zonder zichtbare schade binnen omdat ze niet meer kostendekkend te repareren waren.
Keer op keer laten alle statistieken zien dat vooral Franse auto's het slechtst scoren in de betrouwbaarheidstesten. De Aziaten staan bovenaan , maakt dat uit ? Nee , koop lekker wat je wilt , maar vertel mij niet dat een Renault heel betrouwbaar is.
Geen enkele dealer heeft een band met auto's, moet je eens goed op het gezicht van de autoverkoper kijken als je de auto komt inruilen
Erg leuk moment in het begin, waar Joep de bocht in gaat en die fietser als het ware de bocht uit vliegt!
Een hele leuke rubriek Nic en Joep, ga zo door!
Elke betrouwbaarheidsstatistiek die ik zie geeft een ander resultaat. Paar jaar terug stond in mijn krant de Dacia Logan helemaal bovenaan als betrouwbaarste auto, en in een Duitse test van 2 weken later stond deze voorlaatste... Zo ver mijn vertrouwen in statistiekjes.
Overigens als we andere auto's van deze periode bekijken:
-Mecedes C-klasse 200cdi: hoor je roesten als het stil is, veel motorstoringen & electronische panne's
-VW passat 1.9TDI: de te zachte cilinderkoppen die aan de lopende band stuk gingen
-Opel Vectra 1.9JTD: defecte verstuivers, wervelkleppen op inlaatspruitstukken die afbreken,...
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit tijdperk was de omkeer van de klassieke turbodiesels met hooguit een boordcomputer voor het gemiddeld verbruik te regelen als elektronica, naar common-rails met elektronische modules achteraan in de koffer voor de verlichting te doen werken.
En zo een overstap geeft storingen. Bij vrijwel alle merken.
Ontopic: mooie kilometerstand voor een auto die zijn reputatie niet mee heeft. Wel heeft Renault destijds een hoop nieuwe techniek geïntroduceerd in deze auto waarvoor ik nog steeds mijn petje af doe.
Volgens de Consumentenbond zijn Renault en Mercedes op dit moment de meest betrouwbare Europese auto's. (De beste auto's komen uit Japan en Korea) Veel recente, compacte Franse auto's scoorden goed op betrouwbaarheid.
Dat is puur kostenbesparing, samen een motor ontwikkelen en gebruiken.
En zo zal het vast wel voor alle andere merken het geval zijn.
Overigens als we even op Franse merken gaan bashen, de 1.6l THP benzine was/is ook een grote ramp, maar je moet er wel rekening mee houden dat die dingen samen met BMW ontworpen zijn. Tot zover Duitse kwaliteit.
Ik kom alleen bij de garage voor de 30.000 beurt. Er zijn geen grote onderdelen kapot gegaan. Tussen de beurten hoef ik geen olie bij te vullen. De standaard beurten zijn aangevuld met kleine dingen als ster in voorruit gerepareerd etc., verder niets.
Voor mij is de Laguna 3 al 4 jaar snel, veilig en betrouwbaar. Heb daarom het leasecontract verlengd met 1 jaar tot 5 jaar. Zie ook mijn review.
Het is ook een van de auto's waar ik de meeste technische problemen mee heb gehad. Olielekkage, automaat naar de haaien en na 160.000 kilometer de motor volledig in de soep gelopen.
Toch heb ik voor de huidige keuze van mijn nieuwe auto weer gekeken naar de Talisman, Grand Scenic en Espace. Prachtige auto's en ze rijden prima. Uiteindelijk toch gekozen voor een hybride Toyota RAV4. Probleemloze hybride techniek, 4WD, ruimte, maar het mist wel die Franse flair...
Die Laguna 1 was een enorme vooruitgang na de Renault Super 5, waarin ik reed. Met een gezin met 2 kinderen 15 uur rijden op vakantie naar Frankrijk in zo'n klein auto'tje vol met huilende kleuters, aardappels en luiers werd die 5 te klein. De Laguna was dan een enorme vooruitgang. Een Grand Tourisme. En wat reed die snel en comfortabel. Echte luxe.
Met zo'n tweedehands was je lid van de ANWB en af toe had je pech. Dat had iedereen 25 jaar geleden. Auto's waren gewoon niet zo betrouwbaar als nu, Franse niet, Duitse niet, en Engelse auto's al helemaal niet. Dan stond je langs de weg en kwam de Wegenwacht. En reed je weer verder. (1/2)
De beleving van betrouwbaarheid was 25 jaar geleden anders. Onder invloed van de Japanse import is toen de grote kwaliteitsslag gekomen. Ik profiteer ervan met m'n huidige Laguna. (2/2)
Maar die merken hebben zich hervat en leveren nu betrouwbare goede auto's. Er is maar één autogroep die de laatste jaren echt slechte producten levert.
http://www.reliabilityindex.com/comparison
(ik weet niet of de link werkt...)
In 2003 kocht een buurman een splinternieuwe megane 2 1.6, onvoorstelbaar hoe vaak hij een leenauto mee had.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.