AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Laguna 2.2 dCi (2003) - 562.617 km - Klokje Rond

Uitzondering op de regel

96 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 8 2017
AutoWeek 8 2017

Je leest het in AutoWeek 8 2017

Soms komen de Klokje Rond auto's uit de meest onverwachte hoek. Wie had ooit verwacht dat we een Renault Laguna van de tweede generatie zouden treffen met meer dan een half miljoen kilometers op de klok?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (96) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 4
Nou Bellofski... Kom er maar in...!
Jaco P
Jaco P
  • 12
De verkoper heeft uiteindelijk dus besloten om deze Laguna voor promotionele activiteiten in te zetten.
Merc w205
Merc w205
  • 17
Dit was en is natuurlijk de horror Renault allertijde.
Best grappig om te zien dat deze auto door een Renault dealer wordt aangeboden aan klokje rond om te zien hoe hij technisch is. ???????
Schiet mij maar lek met zo'n opmerking.
Anoniem
Anoniem
  • 2
En dit waren toch slechte auto's.
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 6
Joep: je bent een geweldige presentator en dank nog eens voor de uitgebreide uitleg (deze de carterslangen).

Ik woon in ZW Frankrijk en kom veel vaker auto's tegen met dit soort kilometerstanden. Ik krijg soms een Saxo mee, die bijna 400.000 km heeft gelopen. Beetje te ver om langs te brengen voor deze rubriek.
Eelco74
Eelco74
  • 6
Ik heb ooit in een dwaze bui deze serie Renault uit de pool genomen. Ik had notabene een alfa 145 en 156 daarvoor probleemloos gereden. De 145 (boxer op gas notabene) tot op 140.000 km.

De Laguna had maar 8000 op de teller en binnen 6 maanden was ik al 3 keer gestrand en afgesleept. Was er zo klaar mee, dus een gebutste 156 uit de poel genomen. Was gelijk de laatste Franse auto voor mij.
Hellracer
Hellracer
  • 4
Een reviewer hier op Autoweek heeft ook een Laguna uit hetzelfde modeljaar en heeft er dik 4ton opstaan, wel paar problemen... en zelfde verhaal met raam-mechanisme. Als het 4cent per kilometer is aan dealeronderhoud vind ik het nog wel meevallen (wel veel geld, €22,000 aan onderhoud), anders had het wel beter gekund. Mijne, een Alfa 147 JTD doet 2.5cent aan onderhoudskosten wel inclusief banden.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ik koop liever niet van een merk waar kans is op een goede auto. Renault heeft zich in de jaren herpakt, maar ik zou bijvoorbeeld een Talisman alleen als lease auto rijden. Nooit privé.
Anoniem
Anoniem
  • 29
Die van ons had destijds ruim 450.000 gereden, weliswaar een 1.9dci. Zeer fijne auto en weinig onkosten.

On topic: gaan alle horrorverhalen over deze auto voortaan ook verteld worden bij een vag auto? Zou mooi zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Leuk item met bijzondere auto, die ik eigenlijk een van de mooiere Renaults vind... Graag raad ik Nic wel aan eens wat lessen presenteren te nemen. Zijn bijdragen blijf ik bedroevend vinden.
vd Laar
vd Laar
  • 9
Mooi he , die auto's waren zo slecht dat zelfs een dealer versteld staat ( van 5 ton voor een diesel) en gaat voor een second opinion omdat ze het zelf niet kunnen geloven!
@ Joep: over de koplampen, de auto was professioneel gepoetst en de koplampen gepolijst.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heb ooit eens een Volvo 480ES met een 1.7ltr Renault motor gehad, had over de 300dkm gelopen, motor niet kapot te krijgen, de rest er om heen wel, vele typische 480 kwaaltjes, kon wel opgelost worden, maar daar had ik het geduld niet voor op dat moment.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Een Mercedes Benz wordt tegenwoordig niet voor niets aangedreven door een Renault motor !

Een Mercedes Benz bestelwagen is niet voor niets een Kangoo met ster.

Een Opel bestelwagen is niet voor niets een Renault met bliksemschicht.

Enz. enz. enz.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Overdrijven is ook een vak. De betreffende Laguna was slecht in de productiejaren 2001 t/m 2004. Daarna was het gewoon een betrouwbare auto.
Ik heb met een 1.9 cdi probleemloos 450.000 km gereden. In die tijd behalve het reguliere onderhoud en de banden, slechts een zijraammotor moeten laten vervangen en de bandenspanningsensoren enkele keren moeten laten resetten.
BillytheKid
BillytheKid
  • 9
Dit heeft niks te maken hoe goed cq hoe slecht een autofabrikant is. De eigenaar heeft goed voor auto gezorgd, waarschijnlijk binnen in garage (gezien de koplampen) gestaan en rustig meegereden (wat Joep mooi demonstreerde).

Als je met beleid met een auto omgaat, dan kan zelfs een rampenbak probleemloos lang mee. Of kunnen de meeste mensen domweg niet met respect met een auto omgaan?

Ik voorspel dat de auto binnen 2 jaar op de sloop staat, aangezien deze nu ingeruild is.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Bekende gezeur en gezeik. Ik heb een Laguna II benzine gehad, 240.000 mee gereden op LPG, en geen enkel bijzonder onderhoud gehad behalve de reguliere beurten. Ook trouwens een Laguna II phase 2, en da's niet voor niks: net zo probleemloos. Elke keer als ik dit soort stigmatiserende horrorverhalen hoor word ik er een beetje flauw van.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Een van de meest ondetschatte auto's die ooit zijn gebouwd. Ik heb nog nooit het kleinste probleempje met deze auto gehad.
PauseBreak
PauseBreak
  • 1
Leuk filmpje om te zien. Goede uitleg van Joep weer op bepaalde zaken en bijzonder om een Laguna II phase 1 met de 2.2dCi te zien met zo'n kilometerstand. Ik vermoed dat juist de aanwezigheid van de automaatbak mede tot die stand heeft geleid. De handbakken hadden er een ontwerpfout in zitten namelijk.

@VD LAAR: Onze Laguna II phase 1 had ook koplampen die 'als nieuw' eruit zagen. Het ding is met bijna 4 ton op de teller naar de sloop gegaan (defecte versnellingsbak), maar zag er qua uiterlijk nog als nieuw uit.

Fraaie auto's, enorm prettige reisgenoten, maar minder prettig voor je portemonnee. Met name de elektronica was niet bepaald briljant.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Kunnen ze de andere helft van de garagerekeningen ook nog even naar AW mailen?
Anoniem
Anoniem
  • 1
ik reed met mijn fiat multipla 448562km zonder ooit aan motor te raken,tenzij onderhoud,met mijn marea 366000km en fiat 1800 coupé bijna 300000 en die loopt nog,met paar vernieuwde stukken die moeilijk te krijgen zijn,tenzij bij tuynder uit nederland
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik heb ervaring met zowel de phase 1 als de phase 2. die laatste rijd ik nu nog met veel plezier. Met beide auto,s zelf nooit rare dingen gehad. Alleen stuurkogels met allebij dat wel. Zeker de phase 2 vanaf 2005 is gewoon een goede auto.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Tja, 5,6 ton is voor een diesel ook niet gigantisch veel.
Een MB of BMW diesel is dan net een beetje op stoom..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind dit hele prestatie ik ben fan van Franse auto's op de Peugeots na want wat de Franse auto's wel een heel goed zit n rij comfort groet Bert
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind dit hele prestatie ik ben geen fan van Franse auto's op de Peugeots na want wat de Franse auto's wel hebben een heel goed zit en rij comfort groet Bert
vd Laar
vd Laar
  • 4
Grappig hoe iedereen nu ineens een Laguna heeft gehad die probleemloos was, wat een gelul.
Joep kletst echt niet uit z'n nek, maar spreekt uit ervaring, deze mening heeft hij niet omdat hij ooit ergens gehoord heeft dat een Laguna een rommel is, hij heeft er genoeg onder handen gehad.
Heb er vele verkocht ,die Laguna's, het was inderdaad grote rotzooi.
Elke ochtend boze leaserijders aan de balie en het was helemaal triest als een particulier z'n centjes in zo'n auto had gestopt, dat was inderdaad soms echt janken geblazen.
De slechtste auto van de afgelopen 15 jaar, zonder twijfel.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Heb met veel plezier een laguna 1.8 2004 gereden. Ik was wel blij met het imago, zo had ik voor weinig geld een fijne auto.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Hier bewijst joep maar weer eens dat vag qua kwaliteit goeie spullen maakt. Hij houd er niet zo van om aan ze eigen auto te sleutelen, vandaar de keuzen voor een Audi TT. Maar de internet monteurs zullen zich hier wel weer melden om het tegendeel te bewijzen.
Wim van Kampenhout
Wim van Kampenhout
  • 1
Altijd een zwak voor deze Renaults gehad, maar er nooit één durven kopen vanwege de negatieve sfeer die om de laguna II heen hangt......, toch niet helemaal terecht blijkt dus!
Bofkont
Bofkont
  • 3
Lada Niva,

Dat zijn alleen de kleine motoren die ze met Renault delen, Mercedes gebruikt nog volop eigen motoren in het hogere segment.

Die koplampen waar Joep het over heeft zijn waarschijnlijk net gepolijst of er is een nieuw setje ingekomen, never nooit niet dat die er met 5 ton nog zo helder uitzien.
vd Laar
vd Laar
  • 1
@ LAda Niva:

Mercedes was niet tevreden en Renault moest aan de bak omdat er genoeg problemen waren met die veredelde Kangoo's.
Andres
Andres
  • 1
Wat hebben ze indertijd een rommel genma
vd Laar
vd Laar
  • 1
Zelf reed ik inderdtijd een Laguna 1.9 DCI die vergeleken met zijn soortgenoten weinig elektrische storingen had, dus dat viel 100% mee.
Wel ging er verder een hele hoop stuk, zelfs de bak is vervangen onder de 75.000 km en verder nog een hoop andere "kleine" zaken die ik uit mijn geheugen heb verbannen.
Curacao
Curacao
  • 2
Een dealer zou een auto met deze kilometerstand nooit in zijn eigen showroom zetten hij word verkocht aan een autohandelaar.
Andres
Andres
  • 2
Wat hebben ze indertijd een rommel gemaakt bij Renault in de periode 2001/2004. Hier hebben de dealers en zeker de eigenaren slapeloze nachten van gehad. Maar zeker een compliment voor deze voiture. De phaseII was wel erg goed en kun je voor weinig geld veel plezier van hebben. Heb zelf een Megane II PhaseII en deze auto is erg betrouwbaar maar heb soms een onderbuik gevoel bij deze auto omdat ik weet wat er allemaal kapot kon aan de eerste lichting. Moet wel lachen: Weet nog goed dairecteur van deze dealer beweerde dat ondanks de elektronica basic de auto goed was in een interview een paar jaar geleden op het you tube kanaal van Automotive Online. Nu kan men er de promotie mee maken... Maar zou om deze auto als ik een auto moest kopen een grote boog omheen lopen.
Heinsius
Heinsius
  • 1
Ik heb zelf in het verleden 2 Lagunas DCi, een 1.9 uit 2001 en een 2.2 uit 2004, beiden in 3 jaar tijd tot de 180k gereden zonder noemenswaardige problemen. Echter had ik met beiden het probleem dat bij 180k de motor ineens niet meer trok, de motor hoog in de toeren schoot en zich uiteindelijk opblies met een flinke rookontwikkeling en geschrokken gezichten van omstanders tot gevolg. Daarna nooit meer Frans gekocht..
Carpe
Carpe
  • 0
Vreemde marketing van Renault.....zo bijzonder is dit toch niet?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik heb in het verleden geen Renault gehad....
Anoniem
Anoniem
  • 0
@baidu ja dat is het wel, lees de reviews en commentaren een terug.
beemer biker
beemer biker
  • 0
Automaat is meestal van .....japanse makelijk, Aisin.......
Anoniem
Anoniem
  • 13
Renault heeft tenminste van z'n fouten geleerd nu de concurrentie nog
Jeroen Haring
Jeroen Haring
  • 0
Leuk verhaal, want dit waren niet de beste auto's.
wel opvallend dat zelfs de dealer lachoena zegt terwijl het in het Frans als laguuna wordt uitgesproken. Met zachte G en een U in plaats van een oe.
BartF7P
BartF7P
  • 2
Altijd een grappige auto gevonden op gebied van de reacties die erop kwamen.

De meeste problemen die ik met deze wagen geweten heb wat het bandenspaninningscontrolesysteem dat irritant deed op 20.000km na een onderhoudsbeurt. Wonderwel kon je dit oplossen door even wat lucht bij in de bandjes te blazen.

De 1.9l diesel was overigens een heel goede motor, maar wel gevoelig aan prutsers die niet wisten hoe ze te onderhouden.
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 7
Wat kon dhr. Le Quement toch fraaie auto's tekenen. Wat mij betreft is deze generatie Laguna nog altijd een van de fraaiste middenklassers ooit. Helaas was in het begin niet altijd de techniek op hetzelfde niveau als het ontwerp van de auto.
Ondanks dat men deze auto vaak verguist, zie ik ze nog zeer geregeld rondrijden. Gelukkig maar, want het straatbeeld knapt er zeker van op!
S Oud
S Oud
  • 1
Ik ken de klachten van de Lagune ll maar ik heb zonder enige problemen 180 000 km op lpg gereden in een lagune ll 1.8 Expression.. en dat reed heerlijk.. Blijkbaar zijn er meer uitzonderingen die de regel bevestigen..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het aantal uitzonderingen alleen al op dit forum overstijgen de regel. Eigenlijk alles deugde wel aan deze Laguna II.

Ik heb de laatste generatie Laguna gereden. Voelde aan als een C-segmenter, de electronica (waaronder ingebouwde TomTom) degenereerde snel. Moge de Talisman geen "waardige opvolger" zijn. Renault moet geen auto's boven het C-segment willen bouwen. Zoals FIAT niet boven het B-segment en Mercedes niet onder het D-segment.
RENAULPEL
RENAULPEL
  • 1
Vanaf 2005 was de laguna goede auto meer dan 300.00 op lpg mee gereden alleen l portierslot + lampje airco display stuk verder normaal onderhoud gehad.
Hier voor renault 25 gereden meer dan 600.00 km ook op lpg geen kleppen of versn.bak zelfs koppelingsplaat nooit vervangen ondanks vele km met caravan.
ak2
ak2
  • 1
Knappe prestatie, het blijft in mijn ogen een hele mooie, en fijne auto.
Het kan dus wel een 2.2 DCI, Laguna 2 fase 1 uit 2003, en heel veel kilometers.

Helaas was mijn Laguna 2 fase 1 uit 2003 wel duidelijk minder, en had er een haat liefde verhouding mee, wat een fijne en luxe auto, maar helaas wel veel (elektronische) storingen gehad.

Getwijfeld om nog een Laguna te nemen, maar na goed onderzoek uiteindelijk toch gedaan. En absoluut geen spijt van, wat een bijzonder goede en fijne auto is de Laguna 3.
Dave R1517
Dave R1517
  • 1
Blijft een erg mooie auto. Ik heb er erg goede herinneringen aan, ruim 330.000 km probleemloos op LPG.
Even 6
Even 6
  • 1
@Azijnzeikers... herkenbaar: met een luide knal is ook de motor van een Laguna II phase I 1.9 dci van een vriend van mij aan z'n eind gekomen. En van de andere Laguna-(lease) rijder was in 2 jaar tijd toe aan sleutelkaart nummer 7....
grukkie
grukkie
  • 3
Ineens heeft iedereen een goede laguna gehad???!!! het was de eerste drie jaar echt een complete rampenbak, echt verschrikkelijk slechte auto's die veel monteurs / dealers tot wanhoop dreef. Kijk eens bij de reviews op autoweek.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ja, daar is-ie dan. Heb hem toevallig net gekocht, de Laguna diesel. Nr 3. dan. Ik hoop niet dat ik de uitzondering wordt op de regel, want dan heb ik pech.

Als ik op Autotrack auto's vanaf 300.000 km of meer (meer kan niet) in typ, dan komen eerst Volvo en Mercedes. Daarna VW. Als je nagaat dat Volvo en Mercedes nog niet eens de helft verkopen van wat VW verkoopt, dan zie je duidelijk dat dat de beste auto's zijn. BMW staat maar net boven Renault. Renault doet het eigenlijk heel goed, op deze snel in elkaar gedraaide ranglijst. Er staan er twee met bijna 5 ton te koop. Zo slecht als men beweert zijn ze niet.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Hier nog zo'n ex-Laguna rijder waarbij het allemaal reuze meeviel. Ik had wel een type 2 phase II, dus daar waren de meeste problemen van voor de faselift uit. Ik was ook net geen 4 ct per km kwijt aan onderhoud, en omdat bijna niemand het aandurfde om deze auto te kopen, heb ik geruime tijd voor weinig geld in een super comfortabele grote auto rond kunnen rijden.
Leuk dat Joep de technische dingen over de roetwolken en meevallende oliesporen uitlegt. Het raammechanisme is zelf te vervangen, maar dan moet je wel van puzzelen houden. Voor ongeveer €50 en een middagje klussen werkt het weer.
Het valt me alleen erg tegen van Nic dat hij alleen maar stigmatiserende opmerkingen over dit type auto maakt. Natuurlijk waren er de nodige problemen met de phase I, maar je kan er ook teveel over blijven doorzagen.
johanc
johanc
  • 2
Dit was een problemcar tot en met, personeelslid van me had er ook eentje, heb haar maar (Zweedse) auto van de zaak gegeven omdat ze nooit op tijd was omdat ding altijd kapot was.
echt frans
echt frans
  • 2
ze zijn natuurlijk bij autoweek duits georiënteerd. ik rij zelf als vele jaren renault en heb vele kilometers gereden, maar nog nooit rare dingen gehad. het zijn gewoon fijne en geen slechte auto's, daarom worden er ook zoveel verkocht.
heb ook enkele duitse gehad, met alleen maar problemen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Bofkont: het blijft op z'n zachts gezegd vreemd, dat Mercedes dat niet zelf meer kan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Van der Laar: het blijft op z'n zachts gezegd vreemd, dat Mercedes dat niet zelf meer kan.
Nissan GTR R34
Nissan GTR R34
  • 1
Slim die loodjes op de ramen, dat heb ik nog niet eerder gezien zo.
Wat die doffe lampen betreft, veel merken hebben lang glazen lampen gehad.
Er is toen ineens overgestapt op plastic. De merken die de lampen al langer van plastic maakten, zullen het proces al wat beter doorhebben, en kunnen dus lampen maken die langer helder blijven.
Bmw bijvoorbeeld heeft heel erg lang glazen lampen gebruikt.

De laguna valt me alles mee. Er zijn "kwaliteit" "premium" auto's die het een heel stuk slechter doen.
Maar zoals gezegd, goed onderhouden. Scheelt bij elke auto heel erg veel.
De uitzondering die de regel bevestigd. Lol.
Henk 2015
Henk 2015
  • 0
auto rijden is gewoon geluk hebben het maakt vooral tegenwoordig niet meer veel uit wat je rijdt.
EV0 II
EV0 II
  • 4
Lange afstanden en goed onderhoud doen wonderen. Blij om weer een keertje een klokje rond te zien. Blijft een genot om naar te kijken, met die duidelijke uitleg en presentatie van Joep erbij. Heb het al vaker gezegd, hij doet het stukken beter dan sommige professionele autojournalisten hier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Joep for president!
s velthuis
s velthuis
  • 1
Zeer terechte opmerking over dat reservewiel. Je hebt het niet vaak nodig, maar wel altijd op de meest beroerde momenten. Sta je dan, met je caravan en zo'n klotethuiskomer. Of op de duitse autobaan op zaterdagavond. Met je PUR-busje en een band-zonder-wang...
Friedair
Friedair
  • 0
Alhoewel Joep het m.i lichtelijk overdrijft vertoonde de phase I een meer dan bovengemiddelde hoeveelheid storingen. Een aantal exemplaren die daar dan minder last van hadden is logisch net zo goed als een aantal waarbij je echt alles voor je kiezen kreeg.
Wel grappig als je dan op het Renault forum leest wat betrouwbaarheid van de Phase I betreft, wordt toch afgedaan als wat puntjes.
Friedair
Friedair
  • 0
Wat dan wel tot het volgende leidt; Als je zelf een beetje kan sleutelen koop je een Phase I voor een paar centen. De problemen zijn inmiddels bekend en de meeste oplossingen ook. Heb je wel een fijn sturende auto voor weinig.

Voorgaande bericht moet trouwens op het Laguna forum zijn ipv Renault forum.
carcrusher
carcrusher
  • 1
De 2.2DCI is misschien ook wel de beste diesel die Renault toen leverde.

Maar de Laguna II Phase I was vooral elektrisch/elektronisch een drama zoals wel meer modellen van dit merk rond de eeuwwisseling.

Wij hebben naast een autohandel ook een demontagebedrijf en vooral vanwege elektronische problemen kwamen er al Renaults van een jaartje of tien oud zonder zichtbare schade binnen omdat ze niet meer kostendekkend te repareren waren.
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 4
Wel grappig dat sommige mensen hier concluderen dat Renault best betrouwbaar is omdat er nu een Renault met een hoge km stand wordt gepubliceerd .
Keer op keer laten alle statistieken zien dat vooral Franse auto's het slechtst scoren in de betrouwbaarheidstesten. De Aziaten staan bovenaan , maakt dat uit ? Nee , koop lekker wat je wilt , maar vertel mij niet dat een Renault heel betrouwbaar is.
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 2
Ik bedoelde dat de Aziaten het beste scoren in betrouwbaarheid ;-)
68Caddy
68Caddy
  • 0
NIC! Schei eens uit zeg; hebben jullie als dealer nu ook een band met deze auto van de klant???

Geen enkele dealer heeft een band met auto's, moet je eens goed op het gezicht van de autoverkoper kijken als je de auto komt inruilen

Erg leuk moment in het begin, waar Joep de bocht in gaat en die fietser als het ware de bocht uit vliegt!

Een hele leuke rubriek Nic en Joep, ga zo door!
Andres
Andres
  • 1
De Laguna is een omstreden en veelbesproken auto. Dat komt doordat het ook in die jaren een immens populaire auto was en Renault ook commercieel op zijn top zat qua verkoopresultaten. Maar er waren meer Franse Italiaanse auto met veel elektronische kwaaltjes waren in die tijd denk maar eens aan de Peugeot's 307 407 en Fiat Stilo en Citroen's C5. Het speelt ook mee goed onderhoud aan de auto en moet wel zeggen dat het erg overtrokken is dat een Laguna bij iedere rit stilviel maar was wel een bovengemiddeld onbetrouwbare auto. Toch zie je toch nog wel Laguna's Megane's en Espace uit 2001/2004 rijden, maar gelukkig heeft Renault vanaf 2005 een enorme progressie gemaakt m.b.t tot kwaliteit en betrouwbaarheid.
Andres
Andres
  • 1
William 1984. Is jou geboortejaar wellicht niet 2004???? Je weet volgens mij echt niet waar je over praat. Idd Aziaten scoren het hoogt qua betrouwbaarheid , maar in de Renault zit heden veel NIssan techniek en Renault scoort zeer goed op betrouwbaarheid. Denk eerst na voordat je dit soort domme ondoordachte reactie's op een forum zet.
BartF7P
BartF7P
  • 1
@William1984,

Elke betrouwbaarheidsstatistiek die ik zie geeft een ander resultaat. Paar jaar terug stond in mijn krant de Dacia Logan helemaal bovenaan als betrouwbaarste auto, en in een Duitse test van 2 weken later stond deze voorlaatste... Zo ver mijn vertrouwen in statistiekjes.

Overigens als we andere auto's van deze periode bekijken:
-Mecedes C-klasse 200cdi: hoor je roesten als het stil is, veel motorstoringen & electronische panne's
-VW passat 1.9TDI: de te zachte cilinderkoppen die aan de lopende band stuk gingen
-Opel Vectra 1.9JTD: defecte verstuivers, wervelkleppen op inlaatspruitstukken die afbreken,...

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit tijdperk was de omkeer van de klassieke turbodiesels met hooguit een boordcomputer voor het gemiddeld verbruik te regelen als elektronica, naar common-rails met elektronische modules achteraan in de koffer voor de verlichting te doen werken.

En zo een overstap geeft storingen. Bij vrijwel alle merken.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik vind het na al die jaren nog steeds een mooie auto. Een Franse auto kopen, daar moet ik echt meerdere nachten over slapen. Ik heb ooit, toen ik nog een leaseauto had, een 207 gehad. In 3,5 jaar ging werkelijk alles stuk. Ik geloof 12 keer niet regulier bij de garage gestaan. Toppunt was een vroegtijdig gesprongen distributieriem... 5000€ schade. Voorlopige even genezen van Frans. Mijn huidige Mazda bevalt goed
NC700X
NC700X
  • 0
@Turbo WB: Overdrijven is ook een vak.

Ontopic: mooie kilometerstand voor een auto die zijn reputatie niet mee heeft. Wel heeft Renault destijds een hoop nieuwe techniek geïntroduceerd in deze auto waarvoor ik nog steeds mijn petje af doe.
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 1
Franse auto's zijn gewoon 1 grote ellende ;-) laatst was er een interview op tv over de eventuele samengang met Opel. Hoe de Fransen op straat over hun eigen producten spraken , ik was echt verbaasd , dat was niet bepaald reclame.
ak2
ak2
  • 0
Als we gewoon naar de feiten, de Laguna 2 fase 1 was technisch een bijzonder vooruitstrevende auto, helaas was veel techniek nog niet goed genoeg getest met alle gevolgen van dien. Uit mijn omgeving ken ik mensen die een probleemloze fase 1 hadden, maar ook mensen die veel problemen hadden. De Laguna 2 fase 2 was heel veel beter.

Volgens de Consumentenbond zijn Renault en Mercedes op dit moment de meest betrouwbare Europese auto's. (De beste auto's komen uit Japan en Korea) Veel recente, compacte Franse auto's scoorden goed op betrouwbaarheid.
Tinus Tussengas001
Tinus Tussengas001
  • 1
Nee, ik heb nooit een Laguna gehad. Maar heb deze phase 2 altijd erg mooi gevonden. Zowel de station als de hatchback variant. Door de slechte reputatie heb ik het nooit gedurfd om er een aan te schaffen. Wel staan er veel (op het oog) erg fraaie exemplaren te koop op bijv marktplaats. Vaak voor een knaak en en bos wortelen. En niet zelden met respectabele kilometer standen. Mooie wagens, met een bedenkelijke reputatie. Ik heb geen idee of dat terecht is, maar met mijn geluk heb ik geen pech nodig. Dus toch maar een Subaru aangeschaft.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Goed onderhoud doet wonderen. Deel de kilometerstand maar eens door alle garagerekeningen en je zult zien dat dat reuze meevalt..
Bofkont
Bofkont
  • 1
Lada Niva,

Dat is puur kostenbesparing, samen een motor ontwikkelen en gebruiken.
RB 68
RB 68
  • 0
Mijn ervaring met een Renault Megane Coupé waren een stuk minder dan deze Laguna de gekste dingen gingen stuk maar toch knap dat deze Laguna al zoveel gelopen heeft en er nog vrij goed is dus zijn mensen bij die er meer geluk mee hebben dat is ook nu de rede waarom ik geen Renault meer koop althans ze mooie auto,s nu hebben.
BartF7P
BartF7P
  • 1
@William1984. Net als dat de mensen die bij Volvo Cars Gent de meest beangstigende verhalen vertellen over de dingen die ze dagelijk zien gebeuren in de fabriek daar. Je zou haast schrik krijgen om een Volvo als tegenligger te hebben, laat staan er zelf instappen.

En zo zal het vast wel voor alle andere merken het geval zijn.

Overigens als we even op Franse merken gaan bashen, de 1.6l THP benzine was/is ook een grote ramp, maar je moet er wel rekening mee houden dat die dingen samen met BMW ontworpen zijn. Tot zover Duitse kwaliteit.
De Bruin
De Bruin
  • 3
Ik rij sinds februari 2013 in een Laguna 3 met 2.0 16V benzinemotor. Heb nu 107.000 km gereden en simpelweg geen klachten. De Laguna heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Ik kom alleen bij de garage voor de 30.000 beurt. Er zijn geen grote onderdelen kapot gegaan. Tussen de beurten hoef ik geen olie bij te vullen. De standaard beurten zijn aangevuld met kleine dingen als ster in voorruit gerepareerd etc., verder niets.

Voor mij is de Laguna 3 al 4 jaar snel, veilig en betrouwbaar. Heb daarom het leasecontract verlengd met 1 jaar tot 5 jaar. Zie ook mijn review.
RB 68
RB 68
  • 0
Knap dat deze Laguna nog redelijk goed is voor deze km stand mijn ervaring met een Renault Megane Coupé was zo slecht dat ik niet zo vlug meer een Renault zou kopen al maken ze nu erg mooie modellen.
Coen MME
Coen MME
  • 1
Ik heb zo'n 10 jaar geleden een Renault Espace gehad met diezelfde 2.2 dCi motor met automaat. Ik vond het een van de fijnste auto's die ik heb gehad. Als hij tenminste reed dan...

Het is ook een van de auto's waar ik de meeste technische problemen mee heb gehad. Olielekkage, automaat naar de haaien en na 160.000 kilometer de motor volledig in de soep gelopen.

Toch heb ik voor de huidige keuze van mijn nieuwe auto weer gekeken naar de Talisman, Grand Scenic en Espace. Prachtige auto's en ze rijden prima. Uiteindelijk toch gekozen voor een hybride Toyota RAV4. Probleemloze hybride techniek, 4WD, ruimte, maar het mist wel die Franse flair...
De Bruin
De Bruin
  • 2
Ik wil daar nog wat aan toevoegen. In de tijd van de Laguna 1 werd er anders naar auto's en naar betrouwbaarheid gekeken. Ik heb rond 1995 een aantal jaren in een Laguna 1 gereden. Tweedehands gekocht bij Van Gorp op Rotterdam-Zuid. Ik meen met 120.000 op te teller.

Die Laguna 1 was een enorme vooruitgang na de Renault Super 5, waarin ik reed. Met een gezin met 2 kinderen 15 uur rijden op vakantie naar Frankrijk in zo'n klein auto'tje vol met huilende kleuters, aardappels en luiers werd die 5 te klein. De Laguna was dan een enorme vooruitgang. Een Grand Tourisme. En wat reed die snel en comfortabel. Echte luxe.

Met zo'n tweedehands was je lid van de ANWB en af toe had je pech. Dat had iedereen 25 jaar geleden. Auto's waren gewoon niet zo betrouwbaar als nu, Franse niet, Duitse niet, en Engelse auto's al helemaal niet. Dan stond je langs de weg en kwam de Wegenwacht. En reed je weer verder. (1/2)
De Bruin
De Bruin
  • 2
Dus toen we op vakantie in Frankrijk de distributieriem kapot reden was dat vervelend, maar 't hoorde erbij. Gelukkig gebeurde dat boven op een berg, en toen de koelvloeistof in plakken op de voorruit sloeg, heb ik de motor uitgezet, en zijn we in z'n vrij bergaf gereden. Al gauw verschenen er bordjes naar het dorp in het dal. En dan bordjes met Renault. Blijkbaar was er in dat dorp een Renault dealer. Als dat eens waar zou zijn. In de vrijloop reden we de hoofdstraat in. Tot we in een laatste zucht stopten voor de deur van de Renault dealer. Die was gesloten wegens lunch. Je zag die garagist achter het ruitje zitten. Maar open deed hij niet. Frankrijk. Een half uur later deed de man open, en is de distributieriem gerepareerd. 325 oude Hollandse guldens. Maar gratis een Renault 9 mee naar de camping.

De beleving van betrouwbaarheid was 25 jaar geleden anders. Onder invloed van de Japanse import is toen de grote kwaliteitsslag gekomen. Ik profiteer ervan met m'n huidige Laguna. (2/2)
High Fidelity
High Fidelity
  • 0
Ach rond die jaartallen waren er meer merken die problemen hadden. Bijvoorbeeld Mercedes e-klasse rond 2000 roeste waar je bij stond en model daarna is een technische ramp. Ook daar zitten positieve uitzonderingen tussen.
Maar die merken hebben zich hervat en leveren nu betrouwbare goede auto's. Er is maar één autogroep die de laatste jaren echt slechte producten levert.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 0
@DeBruin. 25 jaar geleden kon je best betrouwbare autos kopen die beter waren dan sommige wagen uit het huidige decennium. Voorbeeld? Toyota Carina E. Oubollig design, saaie wagen, maar OERbetrouwbaar. En zo waren er nog een paar...
HC Verheij
HC Verheij
  • 0
De Renault Laguna 2, is inderdaad een probleem geval. Ik heb er zelf een gehad, maar na vijf maanden weer door verkocht, omdat ik er financieel op leeg liep. Jammer want hij is zeer praktisch...
Sebastien L
Sebastien L
  • 0
Als ik met de reliability index een vergelijk maak met andere D-segmenters uit die tijd lijkt de Laguna zelfs bovengemiddeld betrouwbaar te zijn. Hij scoort niet eens veel slechter dan een Mazda 6 en een Avensis (waarvan als ik de "kenners" hier moet geloven de betrouwbaarheid geen grenzen kent). Is de Laguna echt zo slecht of berust het vooral op vooroordelen?

http://www.reliabilityindex.com/comparison

(ik weet niet of de link werkt...)
APT
APT
  • 0
Een Renault als deze als leenauto meegekregen toen mijn eigen auto in de kreukels lag.. Problemen met de kaart (eerst was starten onmogelijk en later zelfs de auto ontgrendelen) en tot 2x toe noodloop. Dat was in slechts 2 weken tijd. Ik geloof de horrorverhalen dus wel rond dit model. Daarnaast met andere modellen van Renault uit diezelfde periode ook veel ellende gehad. (2x Twingo (schijnt gewoon pech te zijn geweest, zo slecht zouden die dingen niet moeten zijn) en ook de Megane. Die laaste was overigens ook geen fijne auto vond ik. Het is het enige merk dat er hier niet meer inkomt. Ondanks dat ik geloof dat het merk z'n zaakjes nu wel op orde heeft en ze zeer fraaie originele auto's op de weg zetten.. Ik kijk er wel naar als er eentje voorbij komt. Daar blijft het bij. Nou ok, een eerste generatie Renault 5 zou ik niet kunnen weerstaan.. En een Clio Williams ook niet.. of een RS model van dit merk.. of... Laat ik maar nooit zeggen dat een merk er echt niet meer in komt
ZGAN
ZGAN
  • 0
Wel een sympathieke stunt van VKV; hij staat nu te koop voor: ... 562,-
civic2
civic2
  • 0
Als privé rijder een nieuwe of gebruikte franse auto kopen is franse roulette. Ofwel je hebt voor redelijke prijzen een fijne luxe kar of je loopt er financieel op leeg.
In 2003 kocht een buurman een splinternieuwe megane 2 1.6, onvoorstelbaar hoe vaak hij een leenauto mee had.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Autoweek: Kunnen jullie aub Joep aanhouden totaan zijn pensioen?? Ja? Dank!

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.