Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Espace

TGV voor op de weg

73
Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
30 april 2015 om 14:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 15 2015
AutoWeek 15 2015

Je leest het in AutoWeek 15 2015

Het is niet minder dan 30 jaar geleden dat Renault de autowereld opschudde met de Espace. Met kleine en grote varianten van deze zogenaamde MPV volgden velen autofabrikanten de mix tussen personenautoen busje. Met generatie vijf verlegt Renault de bakens opnieuw, want dit is niet zomaar een nieuwe MPV: hij gaat namelijk iets omhoog, zowel letterlijk als qua positionering.

Het is in het begin lastig om er de vinger op te leggen, maar als je de nieuwe Renault Espace voor het eerst in levende lijve ziet, voel je dat er iets niet klopt. Los van het nieuwe design is er iets wezenlijk anders aan de auto. Hij oogt niet langer als een klassieke MPV. Er zit een vleugje SUV in. Of op zijn minst een vleugje crossover. De grote wielen met dito wielkasten. En verrek, die bodemvrijheid kenden we voorheen ook niet. "Inderdaad", zegt Renault. "Het is allerminst toeval." De Fransen zagen de interesse voor de grote MPV de laatste jaren wat afnemen, terwijl zowel bij Renault (Captur!) als bij andere fabrikanten de crossovers niet zijn aan te slepen. En bij veel SUV's wordt de laatste tijd de nadruk gelegd op de derde zitrij. Niet alleen bij joekels als de BMW X5, maar bijvoorbeeld ook bij de Nissan X-Trail. Daar komt nog bij dat opvolgers van bestaande SUV's ineens verdacht veel MPV-trekjes krijgen. Kijk eens naar de nieuwe Audi Q7? Of wat te denken van de nieuwe Kia Sorento! Die zijn stukken minder SUV dan voorheen; beide auto's hebben wat MPV-trekjes gekregen. Grappig genoeg is het met de Renault Espace precies de andere kant op gegaan. De neus, of liever gezegd de hele voorkant, heeft alles behalve een SUV-neus. De voorruit staat niet zo heel veel minder schuin dan de motorkap. De Nederlandse designbaas bij Renault, Laurens van den Acker, heeft zich laten inspireren door de Franse hogesnelheidstrein TGV en als je dat weet, zie je het meteen. De vorm vanaf de voorkant naar achteren en de hoge ruiten: het klopt precies.

Meer voor de benen

Een negatief gevolg van de verhoging is er wel: door de gestegen bodem (het scheelt 4 centimeter) is de hoofdruimte iets minder dan in de vorige generatie, maar die was zo hoog dat je nu genoeg overhoudt. Daar staat tegenover dat de beenruimte op de tweede zitrij fors is toegenomen. Bovendien zitten de stoelen een stuk beter dan de uitneembare exemplaren uit de vorige Espace. Een Grand Espace komt er overigens niet meer, maar met zijn 4,86 meter is de nieuwe versie even groot als de vorige Grand-Espace was. De tweede en derde zitrij zijn nu volledig plat te leggen, waarna je een ruime 2.000 liter bagageruimte hebt. Wil je met zeven mensen op pad dan houd je nog altijd een nette 247 liter over. En met vijf man? Als je de zevenzitter hebt, met neergeklapte derde zitrij dus, kom je tot 614 liter. Ruimte in overvloed. Die stoelen kun je overigens met een druk op de knop platleggen, zowel vanuit de kofferbak als vanaf de bestuurdersstoel.

De cockpit is ruim en zeer licht dankzij de standaard panoramische vooruit, maar het dashboard zit niet zo extreem ver naar voren als voorheen. Het digitale display recht voor je neus doet denken aan wat de nieuwe generatie Volvo's ook hebben. Eén grote teller voor je neus waarvan je de vormgeving kunt wijzingen, met twee kleine digitale schermpjes ernaast. De middentunnel is mooi lang en bevat een vliegtuigachtige pook voor de automaat. Het voelt allemaal zacht en kwalitatief hoogwaardig aan. Onze dikke Initiale Paris-versie was bovendien voorzien van prachtig nappaleer en mooie sfeerverlichting. De Espace is zonder meer weldadig en zet Renault hiermee op een veel hoger plan dan het merk de afgelopen jaren gezeten heeft.

In het midden een groot scherm dat duidelijk op tablets is gebaseerd: lang en smal. Het bevat Renaults nieuwe R-link systeem. De fabrikant noemt het zelf een systeem wat je vanzelf doorkrijgt, maar we hebben tijdens de korte kennismaking er toch een beetje mee zitten ruziën, het duurde even eer we alle opties hadden doorlopen. Een voorbeeld: Renault heeft nu een handige bedieningsknop op de middentunnel zoals BMW en Mazda dat ook hebben. Heb je echter de navigatiekaart voor je, dan is draaien aan de knop niet de manier om in en uit te zoomen. Je moet op het scherm naar de zoomknop bewegen waarna je moet klikken om te zoomen. Niet handig. Verander je van rij-modus (bijvoorbeeld van comfort naar sport) dan verdwijnt de volledige kaart uit beeld. Niet handig. En zonde, want de opties van het systeem zijn veelzijdig en werkt nog vlot ook. Dit zijn kleine dingen die sommige andere merken net wat beter voor elkaar hebben.

Keuze genoeg

We noemden het al kort: ook in de Espace kun je vanaf nu kiezen voor verschillende rijstanden. Renault noemt het Multisense, Afhankelijk van je keuze (comfort, neutraal, sport, eco en een persoonlijke stand) passen besturing, gasrespons, stuuruitslag en -bekrachtiging, demping, versnellingsbak en andere zaken zich aan. Zelfs de sfeerverlichting in de auto verandert van kleur afhankelijk van de gekozen stand. Een extra mooie gadget is de vierwielbesturing. Renault was hiermee koploper en het systeem is de op Espace extra nuttig omdat de auto zo groot is. Een rotonde nemen is onwerkelijk omdat de achterwielen meesturen. Zo soepel ging je met zo'n groot hok nog nooit de bocht om. De wieluitslag van de achterwielen is afhankelijk van de gekozen snelheid en de rij-modus en voorkomt dat de auto log aanvoelt. Van de sportstand moet je overigens niet verwachten dat de auto heel dynamisch wordt. Sterker, in de sportieve modus is de auto behoorlijk comfortabel. In neutraal is de Renault zelfs erg comfortabel en met de knop op comfort ga je naar standje vliegend tapijt. Geen illusies over hoe Renault de auto gepositioneerd heeft: dit is een soepele reisauto. Gelukkig betekent dat niet dat hij deint of week aanvoelt. Het onderstel vangt klappen goed op en de auto zeilt niet alle kanten op. Maar verwacht geen stuurreacties als in de (oude) Ford Galaxy.

Alleen 1.6

Voorlopig is de auto alleen leverbaar met 1.6 motoren, maar daarmee kom je niets tekort. De tijden waarin dit model een dikke 3.5 V6 kreeg waarmee je de Autobahn onveilig kon maken zijn wellicht geweest, maar de 1.6 TCe-motor is het turboblok uit de Clio RS! Daarmee krijg je 200 pk. De twee diesels hebben iets minder power: 130 of 160 pk. Wij gingen op pad met de benzineversie, waarin met 200 pk eerder te veel dan te weinig vermogen heeft voor deze auto. Het is voorlopig de enige benzinemotor, terwijl je naar onze mening ook met 160 tot 170 pk uit de voeten zou kunnen. Dit zou de auto wellicht iets goedkoper kunnen maken. Aan de motor zit een nieuwe zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling vast, en hier zijn we redelijk over te spreken. Het is niet de snelste automaat in z'n klasse, maar hij doet soepel zijn werk. Bovendien is hij beter dan de zestraps EDC-variant die we kennen uit de Clio en de Captur, die grijpt soms wat nukkig aan met wegrijden. In de Espace hadden we daar geen last van.

De vanafprijs van de nieuwe Espace is met 42.990 euro vrij hoog. Voor dat geld krijg je een 1.6 dCi Expression. De standaarduitrusting is daarentegen vrij netjes, met onder meer een elektrische parkeerrem, cruise control, climate control met twee zones, ledkoplampen, 17-inch-lichtmetaal, parkeersensoren, licht- en regensensor, het multimediasysteem en privacyglas. Kies je voor de duurdere dynamique of Initiale Paris-versies, dan loopt de optielijst nog sneller vol dan de prijs stijgt. De nieuwe Espace staat begin mei bij de dealers.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Renault Espace
Renault Renault Espace

Uitgelicht aanbod

    Renault Espace 1.6 TCe 200pk Dynamique Aut. 7-Pers [ Panoramadak LEDPlus ]

    Renault Espace 1.6 TCe 200pk Dynamique Aut. 7-Pers [ Panoramadak LEDPlus ]

    • 2017
    • 164.417 km

    € 20.945

    Renault Espace 1.6 dCi Initiale Paris 7-Pers. Aut. Leder|LED|Pano|Navi|Adapt-Cruise|HUD

    Renault Espace 1.6 dCi Initiale Paris 7-Pers. Aut. Leder|LED|Pano|Navi|Adapt-Cruise|HUD

    • 2015
    • 133.538 km

    € 18.950

    Renault Espace 2.0 16V Authentique

    Renault Espace 2.0 16V Authentique

    • 2004
    • 232.968 km

    € 1.950

Meer Renault Espace occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

    300
    • 11 januari 2020

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Espace specificaties
  • Renault Espace occasions
  • Renault Espace video's
Advies en informatie
  • Renault Espace tests
  • Renault Espace gebruikersreviews
  • Renault Espace index
PREMIUM
Ford S-Max Vignale 2.0 Ecoboost - Renault Espace Energy TCE 225 Limousin

Ford S-Max Vignale 2.0 Ecoboost - Renault Espace Energy TCE 225 Limousin

Renault heeft de huidige generatie Espace ontworpen met de snelle treinen van het Thalys- en...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    17
    • 8 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    3
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2018)

    1
    • 16 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique...

    1
    • 31 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2008)

    Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale...

    1
    • 6 december 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2015)

    Renault Espace Energy TCe 200 Initiale...

    10
    • 16 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

    11
    • 21 augustus 2020
meer reviews
Renault Espace - Occasion aankoopadvies

Renault Espace - Occasion aankoopadvies

28

De Renault Espace is een zeer betaalbare en ontzettend ruime occasion. We geven tips en duiken...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Renault Espace briljant was

    Waarom de eerste Renault Espace briljant...

    40
    • 26 december 2021
  • Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    Renault Espace - Occasion aankoopadvies

    28
    • 18 november 2021
  • Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    Renault Espace (1986) - Klokje rond klassiek

    47
    • 14 september 2021
  • Nieuws
    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    Renault ziet afscheid van MPV's naderen

    37
    • 26 april 2021
  • Nieuws
    Renault Espace klaar voor 2021

    Renault Espace klaar voor 2021

    40
    • 17 november 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden