Renault Clio IV - Test

Hollandse nieuwe

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault Clio IVRenault Clio IVRenault Clio IV
AutoWeek 27 2012
AutoWeek 27 2012

Je leest het in AutoWeek 27 2012

Het vierde hoofdstuk in een langdurig succesverhaal, zo noemt Renault de nieuwe Clio. We reden hem een paar weken geleden al op Renault's testbaan in het noorden van Frankrijk en kunnen nu onze bevindingen onthullen. Samen met de eerste officiële foto's.

Sinds 1990 zijn er al 11,5 miljoen Clio's verkocht, waarmee aangegeven is hoe belangrijk het model is voor Renault. Het is de bedoeling met de vierde editie een belangrijke stap te zetten, want de Clio III heeft het maar half zo goed gedaan als de nummers II en I. Renault heeft dus nogal zijn best gedaan de attractiviteit van het model te verhogen: de nieuwe Clio is vooral groter en veiliger (reken op vijf sterren in de EuroNCAP), hij is van de nieuwste snufjes voorzien (onder meer een 30 liter subwoofer), maar hij is toch lichter (-100 kilo) en zuiniger.

Drie nieuwe motoren, twee benzine en een diesel, zorgen ervoor dat er lage emissiecijfers bereikt worden en dat kopers maximaal kunnen profiteren van de financiële prikkels die Europese overheden geven. De Clio IV is daarnaast de eerste Renault die het nieuwe design draagt dat uit de koker komt van de Nederlandse ontwerpchef Laurens van den Acker. Dat maakt de nieuwe Clio niet alleen tot een Franse, maar ook een Hollandse nieuwe. De nieuwe stijl is herkenbaar aan het grote logo op de neus – waaronder de naam van de auto staat – en de ronde lijnen, die allemaal vriendelijk en aaibaar zijn. Er is geen spoor van agressie aan de Clio IV te bekennen, precies zoals Van den Acker het wilde.

Opleuken

Ook maakt Renault het mogelijk de nieuwe Clio meer dan ooit te kunnen 'opleuken'. Kopers kunnen allerlei kleuraccenten voor zowel het exterieur als het interieur te kiezen, zoals een rood stuurwiel en rode spiegels. Helaas gaat de Nederlandse importeur die mogelijkheden een beetje beperken, want het grote scala aan keuzes zou weleens verwarring bij de dealers (en verkeerde bestelde auto's) tot gevolg kunnen hebben. Renault NL denkt erover kleurpakketten aan te gaan bieden in plaats van tientallen opties.

Nieuw in het interieur, dat zeker aan aantrekkelijkheid heeft gewonnen, is een console midden op het dashboard die op een grote iPad lijkt, en waarin zich een groot aanraakscherm bevindt met Renault's nieuwe interactieve multimediasysteem R-Link. Hiervan is de prijs nog niet bekend, maar Renault wil het betaalbaar houden: rond de 490 euro. Er zijn allerlei speciale app's voor in ontwikkeling die het rijden in een Clio 'leuk' kunnen maken, inclusief een systeempje dat je leert zo zuinig mogelijk te rijden. Je kunt bijna niet om R-Link heen, want als je het eenmaal gezien hebt, is een interieur 'zonder' zonder meer een teleurstelling. Navigatie zit er natuurlijk bij waarvoor Renault (weer) de samenwerking met TomTom heeft gezocht.

Driecilinder

Nieuw in het motorenassortiment – dat nog niet in zijn geheel bekend is gemaakt - is een driecilinder 0,9 liter benzinemotor, de TCe 90, afgeleid van de andere nieuwe motor, de TCe 120. Dat is een viercilinder, waarvan Renault 'eenvoudig' een cilinder heeft aangehaald om een superzuinige driepitter te creëren. De TCe 90 (met Stop & Start) levert 90 pk en zou in staat zijn de verbruikstest van de overheid met een gemiddelde van 1 0p 23,3 af te ronden. Hij geeft een typische roffel als je hem op zijn staart trapt, maar bij normaal gebruik moet je echt een geoefend oor hebben om te horen dat het een driecilinder is. Al rijdend op Renault's enorme testbaan Aubevoye viel op dat hij heel mooi en soepel loopt, ondanks de afwezigheid van (energie opslokkende) balansassen. De TCe 90 lijkt minder koppel onderin te hebben dan de driecilinder 'Engine of the Year' die Ford in de Focus levert, hij moet het echt van toeren hebben om enigszins kwieke prestaties te leveren. Wie tussen de 80 en 120 km/h op de snelweg een beetje vlot wil accelereren, zal geregeld moeten terugschakelen, zo was mijn eerste indruk.

De TCe 120 hebben we nog niet kunnen beproeven, maar Renault meldt hij minstens zulke goede prestaties levert als de 'oude' 1,6 liter motor van de vorige Clio. De nieuwe, zuinige diesel met Stop & Start, de dCi 90, had vanzelfsprekend meer puf onderin dan zijn zuinige benzinebroeders en maakte indruk door een trillingsvrije loop en stevige werklust. Hij levert een koppel van 220 Nm, wat 20 méér is dan de oude dCi 85. Alle nieuwe Clio's hebben vijftraps handbakken, maar in het eerste kwartaal van 2013 krijgt de TCe 120 een zesbak met dubbele koppeling.

De rijeigenschappen zijn goed merkbaar naar een hoger niveau getild, waarbij de doelstelling was het vriendelijke karakter en het comfort niet te verliezen, maar wel meer rijplezier toe te voegen. De Clio IV staat op een verder geperfectioneerd onderstel van de vorige versie, met een iets langere wielbasis (bijna 2,60 meter) en flink grotere spoorbreedten. De precieze cijfers heeft Renault nog niet gegeven. De Clio IV heeft ook een iets kleinere grondspeling, dit om minder lucht onder de auto te laten doorstromen en zo aan een lagere luchtweerstand bij te dragen.

Vooral de voorwielophanging heeft een beurt gehad. Je kon aan alles voelen dat de Clio IV strakker stuurt, mooier de lijnen volgt en dat de carrosseriebewegingen goed onder controle zijn: hij helt of duikt niet overmatig en de veer- en dempercombinaties lijken met grote zorg gekozen. Voor zijn er bussen uit de ophanging gehaald of door hardere vervangen, zonder dat er sprake is van een toename van rolgeluiden in het interieur. Ook de achteras is op vergelijkbare wijze aangepast. Een direct gevolg daarvan is dat de elektrisch bekrachtigde besturing – voorheen een punt van kritiek bij Renault – een flink stuk is opgeknapt. De besturing geeft een veel natuurlijker gevoel, wat alleen te bereiken is als je een voorwielophanging hebt gemaakt die stijf is en lineair reageert.

In oktober staat hij in de showrooms, de vierde editie van de Renault Clio. Wachten op een driedeurs heeft geen zin, want die komt er niet – de nieuwe Clio is er alleen als vijfdeurs. Er zit nog een cross-over versie in de pijplijn, die hoger op zijn wielen staat. Plaats niet meteen een order voor de Clio IV, want een paar maanden na de 'gewone' vijfdeurs versie komt de Estate en dat is veruit de mooiste versie met zijn mooi aflopende daklijn. Het is meer een soort van sportwagon dan een klassieke stationwagon.

De prijs van de nieuwe Clio is nog niet bekend, maar reken erop dat de Estate niet veel duurder zal zijn dan de vijfdeurs. Bij de Mégane is het verschil tussen beide versies ongeveer 1000 euro, de schatting is dat het bij de nieuwe Clio rond de 700 euro zal zijn.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum