Renault Clio E-Tech - Eerste rijtest
Minder is meer
Eerder maakten we kennis met de nieuwe, hybride aandrijflijn van Renault in de Captur. In tegenstelling tot in dat model kan de Clio niet opladen via een stekker en hij heeft ook een kleiner accupakket. Maar misschien is minder in dit geval wel meer.
Recent introduceerde Renault zijn hybride E-Tech aandrijflijn. Die komt er in twee versies: plug-in hybride zoals in de Captur en full hybrid zoals in deze Clio. Het verschil zit hem vooral in de capaciteit en de spanning van het accupakket. De plug-in hybrides kunnen 9,8 kWh opslaan, de Clio doet het met een capaciteit van slechts 1,2 kWh en dan kan er natuurlijk niet via het stopcontact worden geladen. Daarnaast is de spanning slechts 230 Volt in plaats van 400, met als gevolg dat de aandrijvende elektromotor 49 in plaats van 67 pk bijdraagt aan het totaalvermogen.
De 1,6-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo is nog altijd goed voor 91 pk, waarmee het systeemvermogen op 140 pk uitkomt in plaats van 158. De multimode versnellingsbak is identiek en kan de Clio als seriehybride laten werken, waarbij de verbrandingsmotor alleen energie opwekt, of als parallelhybride, waarbij de viercilinder ook een deel van de aandrijving verzorgt. Dat gebeurt door een versnellingsbak met vier versnellingen, die zonder koppeling aan de verbrandingsmotor is verbonden. De elektromotor heeft twee eigen versnellingen en is verbonden aan dezelfde as als de 1.6. Omdat er geen koppeling is, rijdt de Clio altijd weg op die elektromotor. Een tweede, kleinere elektromotor kan indien nodig de viercilinder starten en de stress van de aandrijflijn halen zodat er een versnelling kan worden ingelegd. Een beetje zoals je zonder de koppeling te gebruiken een handbak tijdens het rijden vanuit neutraal voorzichtig in een versnelling kunt drukken door het toerental te synchroni seren. Een wezenlijk andere oplossing dus dan andere hybridesystemen die nu op de markt zijn en vanuit technisch oogpunt op zijn minst interessant.
VLOT
Ondanks een vermogens-debet van 18 pk voelt de Clio in de praktijk amper minder snel aan dan de Captur. Sterker nog, door de lagere massa verloopt het bekende sprintje zelfs fractioneel sneller. Belangrijker is echter dat de samenwerking tussen de motoren en de versnellingsbak soepeler verloopt. Geen onbelangrijk detail, aangezien de Clio natuurlijk vaker een beroep moet doen op de 1.6. Nog altijd haalt het systeem niet de souplesse van bijvoorbeeld het hybridesysteem van Toyota en het blijft een vreemde gewaarwording om bij vol accelereren duidelijk te voelen dat er wordt geschakeld door de elektromotor, terwijl de toeren van de verbrandingsmotor gewoon blijven klimmen. Bovendien moet het systeem bij plotselinge vermogensvraag soms behoorlijk lang nadenken om uit te vogelen welke motor precies wat moet doen. Maar bij een rustige rijstijl, wat altijd beter past bij een hybride, gaan de overgangen naar de verschillende modi vloeiender dan we eerder in de Captur meemaakten.
Volgens Renault moet de hybride aandrijf lijn er in de stad voor kunnen zorgen dat tot 80 procent van de tijd volledig elektrisch wordt gereden. Dat lijkt ons een wel heel gunstige inschatting, maar feit is dat de Clio tot zo’n 60 km/h inderdaad vaak met uitgeschakelde 1.6 van het ene stoplicht naar het volgende kan komen en dat dit nog best vlot gaat. In hybride-modus heb je bovendien het voordeel dat er bij driekwart gas weinig geluid van de motor hoorbaar is. Hoe zuinig we met de hybride Clio precies kunnen rijden, zal een meer uitgebreide test moeten uitwijzen.
GEWICHT
Uiteraard is de toevoeging van het hybridesysteem nadelig voor het gewicht, dat zo’n 100 kilo hoger uitkomt dan de vergelijkbaar presterende TCe 130 met automaat. Echt veel merk je er in de praktijk overigens niet van. De Clio is van zichzelf niet de meest dynamische auto in het B-segment en in combinatie met het hogere gewicht leent de E-Tech zich bij uitstek voor een rustige rijstijl. Hobbels en gaten worden beheerst weggewerkt en er is een adequate hoeveelheid grip om de veiligheidsmarge te garanderen.
Ook in het interieur merk je weinig van het feit dat je met een hybride rijdt. De ruimte is precies hetzelfde en op een EV-knop (om kleine stukjes elektrisch te kunnen rijden) na, zie je eigenlijk ook geen verschillen.
Zelfs de prijs komt een-op-een overeen met de bestaande TCe 130 met automaat: in Intens-uitrusting kost de nieuwe E-Tech € 24.990, al kan de iets kalere Zen voor € 2.000 minder mee naar huis. En zoals de Clio E-Tech bewijst, kan minder soms best meer zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Comfortabel onderstel
- +Relatief gunstig geprijsd
- -Hybridesysteem werkt niet schokvrij
- -Moet soms even nadenken
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio Hybrid 140 E-TECH |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.649 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 3.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 39 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.050 mm / 1.798 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.583 mm |
Massa leeg | 1.213 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 655 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 98 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.3 TCe Full Options
- 2020
- 66.409 km

Renault Clio 1.3 TCe R.S. Line 130PK | Automaat | Navigatie | BOSE Audio | 360 Camera | Half-Leder | Apple CarPlay & Android Auto
- 2020
- 26.802 km

Renault Clio 1.5 DCi Intens 5DRS./ Trekhaak / Airco-ecc./ Lmvelgen / Navigatie / Radio multimedia
- 2020
- 104.368 km