Renault Captur dCi 90 (2014) - Test

Niet stressen

Renault Captur dCi
AutoWeek 42 2014
AutoWeek 42 2014

Je leest het in AutoWeek 42 2014

De wereld der crossovers groeit en groeit. Bij veel merken vervangt dit type auto de traditionele stationcar en in extreme gevallen zelfs de hatchback.

Kijk bijvoorbeeld naar Nissan dat op dit moment wel een Juke en een Qashqai heeft, maar in het C-segment geen hatchback of stationwagon! Renault doet het anders, namelijk door gewoon met alles tegelijk te komen. De nieuwe Clio is er als hatchback en als stationwagen, maar dat weerhoudt het merk er niet van ook met een Crossover-variant te komen. Deze Captur is technisch niet meer dan een verhoogde Clio, al heeft Renault flink zijn best gedaan hem een ander uiterlijk te geven. De auto is een flink stuk dikker gemaakt. Grote wielkasten, een uitvergrote grille en flink wat extra kunststof aan de buitenkant. Je kunt je flink uit leven als je je wilt personaliseren met stickers en chroom. De duurdere versies zijn zelfs met two-tone lak leverbaar. Ook binnenin heb je wat vrijheid. De basis is ook hier aardig gelijk aan de Clio. Een redelijk opgeruimde middenconsole met onder het multimediasysteem enkel de klimaatcontrole. Verschillende panelen kan je een gekleurde rand geven, maar het materiaal op het stuur komt in vele varianten. De bekleding van de stoelen is af te ritsen en zo gemakkelijk te vervangen. Niet iets wat je dagelijks doet, maar het maakt de Captur wel iets minder kwetsbaar voor vervuiling. Verder moet je geen hoogwaardige materialen verwachten, het is allemaal eerder frivool dan echt mooi. De ergonomie is redelijk, al werkt het R-link systeem niet super makkelijk of snel.

De benzineversie kenden we al, maar de dieselversie hadden we nog niet geprobeerd. De 1.5-motor heeft 90 pk en deze kracht heb je wel allemaal nodig. Het is natuurlijk fijn dat je veel trekkracht (220 Nm) bij lage toeren hebt, maar de Captur is toch weer 50 kilo zwaarder dan de Clio en om vaart te maken moet je doorhalen. Net even 10 pk meer zou erg prettig zijn geweest. Wel is de motor opvallend stil voor een dieselblok, er zijn tegenwoordig zelfs direct ingespoten benzinemotoren die meer nagelen dan deze dCi. De zestraps handbak vergt een ferme hand. Je voelt in ieder geval wel wat er gebeurt.
Gevaarlijk zuinig
Een tip: blijf wel af van de eco-knop in de middentunnel. Hij is ongetwijfeld nodig om de fabrieksopgave te halen, want wij kwamen zonder die knop niet boven de 1 op 20 (Wat we evengoed erg netjes vinden). Maar het vermogen wordt zodanig afgeknepen dat inhaalacties levensgevaarlijk worden. Zuinig rijden moet zijn doel niet voorbijschieten. De auto is evenwel efficiënt genoeg om in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling, waardoor de Captur dCi een interessant model kan zijn voor ZZP'ers die veel kilometers maken en een auto zoeken waar de stickers van hun bedrijf goed op staan.

Het rijden zelf gaat fijn comfortabel, de auto is duidelijk een slagje zachter in de markt gezet dan de Clio. Gelukkig zonder dat de koets week wordt. De lichte maar vrij directe besturing is gebleven. Dat gecombineerd met het goede onderstel en de stille motor maakt de Renault tot een ontspannende auto om te rijden. Op lange afstand is het prima vol te houden in de Captur, en dat is niet in elke B-segment SUV het geval. Je ontstresst en dat is prettig. De prijs is te overzien: onze vrij luxe Dynamic-uitvoering kost nog geen 25 mille. Evengoed willen we één ding meegeven. Kijk ook even naar de Clio Estate. Minder hoog, maar dezelfde techniek en meer ruimte voor minder geld.

Oordeel

De dieselversie van de Captur heeft een soepele en stille motor, bovendien rijd je zonder moeite vrij zuinig. Wel zou een toefje meer vermogen fijn zijn om op de snelweg goed mee te komen. Het onderstel is zeer volwassen en comfortabel. Qua aankleding is de Renault meer leuk dan hoogwaardig.

Signalement

Merk Renault
Model Captur dCi 90 Energy Authentique
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.370

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.461 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.122 mm / 1.778 mm / 1.566 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.153 kg
Laadvermogen 574 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 625 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 18,9 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km (fabrieksopgave: 3,6 l/100km)
CO2-uitstoot 95 g/km

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum