Test: Range Rover Sport - Maserati Levante
Out of the box
Toen we een paar maanden geleden hernieuwd kennismaakten met de Maserati Levante, schreven we dat een Range Rover Sport veel dichterbij hem staat dan je in eerste instantie zou denken. We nemen de proef op de som.
Het is alweer vijftien jaar geleden dat de Cayenne als reddende engel aan het Porsche-gamma werd toegevoegd. De Duitsers voorzagen een gouden toekomst voor de SUV. Ze kregen gelijk: van groot tot klein, de koetsvariant is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en wordt inmiddels zelfs door merken als Lamborghini, Bentley en Rolls-Royce omarmd. Logisch dus dat ook Maserati overstag is gegaan, al waren de Italianen er met de in 2016 geïntroduceerde Levante niet héél vroeg bij. Toch blijkt het een gouden greep, want vorig jaar was meer dan de helft van de dik 5.000 verkochte Maserati's een Levante. Hij compenseert daarmee wat de Ghibli enigszins laat liggen. Je kunt je zelfs afvragen waar het merk zou staan als er gééÂÂn SUV was toegevoegd aan het gamma. Evengoed zijn het geen aantallen waarmee een Levante een regelmatige verschijning op de weg is, maar dat hoeft ook niet. Exclusiviteit is immers ééÂÂn van de merkwaarden van Maserati.
BLOKKENDOOS VERSUS MAATPAK
We rijden de voor ons land meest relevante motoruitvoering van de Levante, de diesel. Dat elimineert gelijk de nieuwe Porsche Cayenne als mogelijke tegenstrever; die is na de schandalen in Duitsland vooralsnog niet met zelfontbrander leverbaar. De BMW X5 en Mercedes-Benz GLE zijn er wel met vergelijkbare krachtbronnen, maar die modellen zitten tegen het eind van hun loopbaan. Bovendien zijn ze wat minder exclusief. Wat dat betreft is de Range Rover Sport, de grondlegger en aristocraat van het segment, een betere match met de Levante. Hoe verschillend ook van vorm, beide stralen een bepaalde klasse uit die andere SUV's van dit formaat minder hebben. Zoals Porsche al dik een halve eeuw trouw blijft aan de lijnen van de 911, zo oogt ook de blokvormige Range Rover karakteristiek als altijd. Bij de facelift van eind vorig jaar is onder andere de neus strakker getrokken en de achterbumper vernieuwd, inclusief geïntegreerde uitlaateindstukken. Dat doet niets af aan de authenticiteit, het is en blijft een gave, imposante verschijning.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.